Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

databaskoppling på mac, hur?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-06-26 14:24

Hej!
Jag har tänkt mig att skapa en sida som jag ska kunna administrera på distans, det ska vara en dagbok där jag på ett smidigt sätt ska kunna lägga in nya dagbokshändelser. Hur ska jag gå tillväga? Det verkar ju tyvärr som att det inte går att köra PHP och MySQL på os 9 vilket är det operativsystem jag har, detta hade varit att föredra då det är gratis. Går det att lösa på något smidigt sätt mha javascript, SSI eller liknande? Jag har goda kunskaper i HTML och har kikat en del på C++ och pascal om det kan vara till någon hjälp.

Kan det vara ett alternativ att installera någon linuxvariant, BSD eller liknande? Det känns dock lite som att det blir för omständigt om jag bara ska skapa en databas i MySQL osv. Mycket tacksam för hjälp och förslag på hur man ska gå tillväga för att kunna skapa den sidan jag vill ha, tack på förhand

/ Daniel

Det bästa för dig är att hitta ett webbhotell som erbjuder PHP/MySQL och som dessutom erbjuder någon form av webb-baserat administrationssgränssnitt för MySQL. Ring Jonas på Griffel Data (0470 - 72 30 40) och kolla. FS-data i helsingborg är ett annat tänkbart alternativ.

När du har fixat en webbplats enligt ovan så spelar det ingen roll hur din utvecklingsmaskin ser ut. En webb-browser, en ftp-klient och skriv text duger ... Annars vill jag nog föreslå BBedit. Funkar utmärkt på Mac OS 9.

Hur php funkar hittar du på många ställen men vill du ha något enkelt så kan du börja här:

PHP-kurs

[ 26 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

  • Oregistrerad
  • 2001-06-26 15:49

Grejen är att jag jag vill få det helt gratis samtidigt som jag vill lära mig att göra ett eget administrationsgränssnitt!

Även om jag har ett hotell som hanterar PHP så måste jag väl skapa databasen själv? Eller går det att göra med SQL-kommandon i PHP?

Tack för tipset till idg:s hemsidor, verkar mycket matnyttigt.

Ehh ... vad är det egentligen du vill göra?

Lära dig att skapa en dynamisk sida med hjälp av exempelvis PHP/MySQL, eller få en webbplats innehållande en dagboksfunktion?

Jag vill inte vara "taskig", men ett språk som PHP och en databas som MySQL är ganska komplexa saker. Kolla runt lite på nätet (tex php.net, mysql.com, devshed.com och onlamp.com) innan du försöker dig på för mycket.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-26 16:19

Jag vill genom att skapa en hemsida med möjlighet att lägga in saker på distans lära mig att göra kopplingen databas - webb.

Jag kan grunderna i SQL, C++, Pascal och relationsdatabaser så det känns ändå som inte något alldeles för svårt jag ger på mig..

Installera MacOS X så kan du göra allt du vill göra med databaser, php osv. Fast jag antar att du redan tänkt på det.

Hur som helst lär du bli missnöjd på MySQL om du är något sånär kunnig på relationsdatabaser. Men det är inte alls svårt, det är nästan pinsamt enkelt att jobba med php-mysql det enda skulle vara installationen på MacOS X som jag inte gjort själv men användningen är apenkel. Kan du programmera något språk (vilket du kan) så är php en barnlek att lära sig.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-27 00:16

Problemet är att min dator är lite för slö för att köra os x misstänker jag, har bara 128 mb ram + att jag inte kan "fixa" eller har råd att köpa os x.. skandalöst att det inte finns någon version av MySQL till os 9 egentligen.
Tack för tipsen iallafall! Får väl fundera på om det är värt att slänga ut lite pengar på ram och os x.

Kör nån Linux istället ... YellowDogLinux tex ...

Skandalöst att MySQL inte finns till vanliga MacOS? Ja du kan ju alltid försöka porta det själv

Om du inte vill installera linux på din egen dator kan du ju alltid installera linux på en annan dator och ha webserver och allt sådant där och sedan ladda upp filer med ftp eller ssh. Datorn behöver ju inte vara särskilt snabb eller ha särskilt stor hårddisk och du kan ju strunta i att installera något grafiskt gränssnitt. Det enda som krävs är lite ram, lite hårddisk och ett nätverkskort. Om du har fast uppkoppling eller i alla fall en snabb uppkoppling kan du ju alltid installera linux direkt från internet.

Om du inte redan har en dator för endamålet kan du ju köpa en begagnad PC och köra linux på den.

Varför inte Perl då?

  • Oregistrerad
  • 2001-06-29 12:10

Perl? Hm, vad kan man göra med det? Går det att göra de saker som krävs för att få min sida att fungera?
Det verkar som att en linuxinstallation är det enda rätta.. läste på Yellow Dogs hemsida att ljudet inte fungerade på min iBook dock, kass! Men jaja, jag får kanske göra ett försök ändå om nu inte Perl kan vara något, har dock ingen aning om vad man kan göra med det.

Jag vet inte riktigt heller vad man kan göra med Perl... Men jag skulle tro att uppdatering av textfiler är en sådan sak som Perl är bra på. Kontakta mig privat om du vill ha ett par "multimediapresentationer" av MacPerl som jag hittade någonstans på webben för ett tag sedan. Inte så tokiga vad jag förstår - har inte lagt ner så mycket tid på att gå igenom dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-29 20:43

Att uppdatera en textfil är inga problem, de flesta gästböcker som finns på internet är skrivna i perl.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-30 11:28

Jag har kikat lite på perl och det verkar vara precis vad jag behöver! Tack för all hjälp.

p.s. Är det någon som vet något trevligt ställe utan banners som stödjer ftp-uppladdning och perl?

gratis ska det förstås vara också?

  • Oregistrerad
  • 2001-07-02 01:33

Självklart
Jag hittade ett ställe, visserligen måste cgiscripten ligga på en annan av deras servrar men det fungerar ganska bra ändå.

www.exit.mytoday.de

Daniel,
du berättade aldrig vad du har för maskin/maskiner och vad du kör för OS.

1
Bevaka tråden