Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går detta?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 15:54

Är det någon som kan testa och se om detta fungerar eller om ni redan vet så kan ni berätta vad som iså fall är fel.

#import <AppKit/NSUserInterfaceValidation.h>

void CreatWindow()
{
myRect* = new NSRect(10,10,110,110);
mywindow* = new NSWindow( myRect, TitledWindowMask|ClosableWindowMask|MiniaturizableWindowMask|ResizableWindowMask, Buffered, false);
}

void main()
{
CreatWindow();
}

Jag tycker det det verkar vara ganska fel... Det ser ut som du försöker använda Objective-C klasser som C++ klasser och det kommer inte funka.

Rätta mig gärna om jag har fel, har kodat alldelles för lite för Mac OS X, blir inte tid för det när man måste hitta buggar i sin PocketPC applikation

  • Oregistrerad
  • 2001-06-15 20:49

odlund: Jag vill anropa det från c ska jag ta bort new då?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-15 21:36

c hanterar inte klasser överhuvud taget, men om du vill göra det i Obj-C så ser det ut så här:

myRect = NSMakeRect(10,10,110,110); //NSRect är en struktur och NSMakeRect en funktion som returnerar en sådan.
mywindow* = [[NSWindow alloc] initWithContentRect:myRect styleMask: NSTitledWindowMask|NSClosableWindowMask|NSMiniaturizableWindowMask|NSResizableWindowMask backing:NSBackingStoreBuffered
defer:NO];

  • Oregistrerad
  • 2001-06-16 16:45

Men hur ska jag göra om jag ska anropa från c då?
void CreatWindow()
{
NSWindow( NSMakeRect(10,10,110,110), TitledWindowMask|ClosableWindowMask|MiniaturizableWindowMask|ResizableWindowMask, Buffered, false);
}

eller?

Kanske ska det vara @ framför allt som skickas med dådå?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-16 17:05

Jag har ingen aning om hur man anropar klasser alls från C. Men du hade ju ett papper på det?

Jag förstår inte heller varför du försöker undvika Obj-C men använda Obj-C klasser?

  • Oregistrerad
  • 2001-06-17 18:28

kent: Jag har tänkt att skriva ett eget api för c++ som ska använda obj-c.

Varför detta?

Objective-C API:et är redan väldigt bra. Förtsår inte nyttan med att lägga ett till lager ovanpå?

Om du förklarar lite mer om vad det är du tänkt göra kanske det blir lättare för oss att förstå hur du menar...

[ 17 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: odlund ]

  • Oregistrerad
  • 2001-06-17 21:00

Jag vill ha ett API som fungerar i c++ i MacOSX och BeOS för att utveckla ett program för båda språken utan massa omskrivning av koden.

Okej, Men varför inte bygga det ovanpå Carbon då istället för Cocoa?

Känns som det är lite vettigare att bara använda C/C++ och inte blanda in Obj-C.

Vad jag menar är att du kommer ju gå miste om alla fördelar Obj-C har att erbjuda, jag förespråkar inte Carbon framför Cocoa om man vill utveckla för Mac OS X

Du vet inte om GNUStep finns för BeOS, då kan du ju koda Obj-C på bägge plattformarna

[ 17 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: odlund ]

  • Oregistrerad
  • 2001-06-20 02:32

GNUStep: vad är nu det exakt, kör gcc som följer med i beos

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-20 09:30

GNUStep är dom två stora Frameworken som finns i Obj-C men skapat för linux. (det var den kort-kort-korta versionen)

För tillfället kan man inte programmera Obj-C på BeOS.. Gör världen en tjänst och porta det?

  • Oregistrerad
  • 2001-06-20 13:27

kent: tror inte jag pallar tyvärr, har inte gjort något på mitt eget api sen en-två veckor sedan. Lite lat

1
Bevaka tråden