Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har snart väntat på min iBook i 2 månader! Löjligt Apple!

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 12:26

Den 8/8 beställde jag en iBook 12" 1.33GHz från min leverantör, som i sin tur handlar från grossisten Ingram Micro. Varje vecka har jag fått ett preliminärt leveransdatum (från Ingram Micro), men istället för en leverans så har jag istället fått ett uppskjutet leveransdatum.

Nästa preliminära leveransdatum är 5/10, vilket innebär att OM den kommer då, så har jag väntat knappa TVÅ MÅNADER på min 10 000-kronorsdator. Men förmodligen så kommer den inte ens att levereras då heller. Vad i hela friden håller Apple på med?

Tycker ni att det är acceptabelt att bli tvungen att vänta 2månader+ på en dator som kostar 10 000 kr?

Jag tycker att det är hel-löjligt och helt oacceptabelt av Apple. Om jag ringer Applestore och frågar varför de inte leverar till sina återförsäljare så säger puckot i luren något om globalt lager och att han inte har en aning, men säger att om jag beställer min iBook från dem så kan jag få den inom 8 dagar.

Så lagom troligt. Och även om jag gör det så får jag inte momsavdraget på ca 2000 spänn som min leverantör kan ge mig, och min leverantör har inte möjligheten att beställa från Applestore.

Vad säger ni? Är det OK att Apple behandlar sina kunder på det här sättet? Finns det något jag kan göra? Ringa Steve Jobs? Bjers? Köpa PC? Jag måste kunna arbeta! Och jag vill INTE arbeta på en PC.

Edit: Förresten så är det inte bara Ingram Micro som inte får några leveranser, jag har pratat med både InLife och Macoteket i Stockholm, och de är helt förtvivlade eftersom de inte heller har fått leveranser på snart 2 månader av varken iBooks eller Powerbooks.

Senast redigerat 2005-09-23 19:20
  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-23 12:29

Jag tycker att det verkar som att du har en dålig leverantör. Köp från en som kan leverera istället för att komma med undanflykter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 12:30

Läs min Edit-notis

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-23 12:33

Ok, det var ju värre. Vadan denna brist på bärbara maskiner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 12:35

InLife hade en teori om att alla skolor i USA byter ut sina PCs mot Apple-laptops. Men kom igen, NÅGRA iBooks kan väl inte vara så svårt att leverera till oss, Svenska ÅF har ju inte EN ENDA!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-23 16:34

samma sak i Norrköping har jag hört!

En del i problemet är att Sverige är ju inte så stort och det finns större marknader där dom tjänar pengar fortare och mer samt att applestore online ägs ju av apple indirekt och därav diskriminering.

Har svårt och se hur någon skulle vilja öppna ett apple center i Sverige eftersom dom inte får några produkter att sälja.

Ursprungligen av Toffelmannen:

Och även om jag gör det så slipper jag inte momsavdraget på ca 2000 spänn som min leverantör kan ge mig

Vad menar du? Vill du slippa att dra av momsen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 19:21
Ursprungligen av Kristofer:

Vad menar du? Vill du slippa att dra av momsen?

Hoppsan, ändrat nu.

Ursprungligen av svampmoln:

helt bisarrt om apple i princip vore helt torra på laptops...
verkar det vara datorerna i sitt standardutförande, eller även de specialkonfigurerade? de ligger ju på olika lager, vad jag hört.

Jag tror att det gäller alla laptops, både standard och special. Min modell är en standardkonfiguration.
Jag vet inte vad jag ska göra, det blir förmodligen till att sitta å vänta

Ursprungligen av Toffelmannen:

Hoppsan, ändrat nu.

Nu var det tydligare

Men är du verkligen säker på det? Farsan har beställt från Apple Store till företaget utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 19:45

Låter märkligt. Vet folk som fått sina iBooks ganska snabbt senaste månaderna.

Om inte annat så har en del ÅF, typ PC City, över disk i en del butiker.

/Y

  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 18:53

helt bisarrt om apple i princip vore helt torra på laptops...
verkar det vara datorerna i sitt standardutförande, eller även de specialkonfigurerade? de ligger ju på olika lager, vad jag hört.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-23 19:43

vi har samma problem, powerbooks har vi fått, det snackas om att vi ska få ibooks nästa vecka men det tror jag knappt på.. senaste leveransen var över en månad sen.

Dom ryktena vi hört om varför vi inte får några är att sverige sålt slut på sin kvot för denna perioden, och vi får inga nya innan nästa period.. när den nu kommer..

Vad som är ännu löjligare är att vi inte heller fått några ipod 20gb på ett bra tag.. Nano som dom lovade att vi skulle ha förra fredagen har vi heller inte sett röken av.

Vi, men framförallt kunderna är frustrerade

Ursprungligen av Toffelmannen:

Vad säger ni? Är det OK att Apple behandlar sina kunder på det här sättet?

Det är väl inte hur Apple behandlar sina kunder utan mer hur de behandlar sina ÅF. Det finns ju en annan lååång tråd med massor av vittnesmål på hur folk får en ny iBook på bara en vecka om de beställt direkt från Apple Store.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 18:44

så det finns hopp med andra ord? satt nästan och befarade att det inte skulle bli någonting på länge om man beställer nu i veckan...
ska leta upp tråden och läsa igenom. är det den där tråden som handlar om de som beställt nya iBook sommaren 2005?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 18:52

beställde min ibook 14" via macoteket för två veckor sedan....ser lite surt ut för min del också. Lagerstatus: beställd från leverantören, försenad. Man blir rätt härdad av det i alla fall vilket är bra. :eek:
/johan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-24 18:52

Jag beställde min ibook i tisdags. I torsdags fick jag leveransmeddelande, om att den ska ta 2-3 dagar. Så jag har väl den första halvan av nästa vecka förhoppningsvis

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 18:57

hur som helst ska det bli skönt när den trillar in

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 00:04
Ursprungligen av wezzlan:

hur som helst ska det bli skönt när den trillar in

Ja, men samtidigt så känns det som om det är med en sur min man tar emot den liksom. Att veta att man fått vänta alldeles för länge på den...nåja, hoppas att minen blir glad när jag sätter igång datorn...om den någonsin kommer dvs

EDIT: HAHAHA nu kom den! Får den på Måndag! LOL! Weeee!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 00:15

Pratade med AppleStore häromdagen. Killen sa att det tar ca 6 dagar, kanske snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 10:28
Ursprungligen av Toffelmannen:

Ja, men samtidigt så känns det som om det är med en sur min man tar emot den liksom. Att veta att man fått vänta alldeles för länge på den...nåja, hoppas att minen blir glad när jag sätter igång datorn...om den någonsin kommer dvs

EDIT: HAHAHA nu kom den! Får den på Måndag! LOL! Weeee!

Grattis, hoppas du blir nöjd och belåten!

/Johan

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 20:25

Gällande Apple Stores leveranstider verkar det skilja väldigt mycket. Jag beställde min ibook den 10:e september och fick tre dagar senare ett mail som bekräftade att datorn var skickad. Har sedan dess dagligen kollat statusen på ordern via apecode, tyvärr så har den ännu inte lämnat Shanghai enligt sidan. Vissa får den fort, andra inte...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-25 23:38
Ursprungligen av Andos:

Gällande Apple Stores leveranstider verkar det skilja väldigt mycket. Jag beställde min ibook den 10:e september och fick tre dagar senare ett mail som bekräftade att datorn var skickad. Har sedan dess dagligen kollat statusen på ordern via apecode, tyvärr så har den ännu inte lämnat Shanghai enligt sidan. Vissa får den fort, andra inte...

Vad är apecode för sida?

Jag har kollat på TNT, men det har ju varit helg, så inte mycket har hänt

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-26 00:23
Ursprungligen av trey:

Vad är apecode för sida?

Jag har kollat på TNT, men det har ju varit helg, så inte mycket har hänt

http://www.apecode.com/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-26 11:02
Ursprungligen av Arvid:

I see. Men idag skulle min ibook komma, men jag kommer inte vara hemma Så jag får den på onsdag.

Ursprungligen av Toffelmannen:

...även om jag gör det så får jag inte momsavdraget på ca 2000 spänn som min leverantör kan ge mig...

Ursprungligen av Kristofer:

Nu var det tydligare

Men är du verkligen säker på det? Farsan har beställt från Apple Store till företaget utan problem.

Jag förstår inte heller varför momsen skulle hanteras annorlunda när du beställer från en återförsäljare, jämfört med att beställa direkt från AppleStore. Du får gärna förklara lite närmare...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-26 19:58

Apecodes hemsida har inte fungerat särskilt bra i mitt fall. Informationen på den har visat att ibooken+tillbehör fortfarande skulle vara kvar i Shanghai, på TNT:s sida har det inte ens funnits något information överhuvudtaget. Så jag blev rätt förvånad när jag kom hem idag och fann att allt jag beställde hade anlänt=)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-26 23:57

Jag fick min ibook idag Beställde den förra tisdagen.

Imorse skulle jag åka till örebro. Jag ringde och kollade med TNT när mitt paket skulle komma. De svarade med idag, men de hade ingen aning om tid. Så jag beställde ny dag till onsdag, för jag skulle vara i örebro tills dess. Men sedan precis när jag är påväg ner och ut till bilen träffar jag på posten snubben som hade mitt paket Så jag hann få med mig den på resan, och sitter o skriver på den just nu.

Den är så trevlig Min första mac. Dock tycker jag att musknappen är grymt ful, nästan lika stor som touchpaden ^^

Ringde och beställde en iBook 12" på YFO i onsdags förra veckan. De ringde samma eftermiddag om att den hade kommit. Hyffsat snabbt, men det kanske är större problem med leveranserna av de större modellerna.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 10:26

Jag har snart väntat tre veckor på min ibook 14" från macoteket men det verkar ta tid, den är ff beställd från levernatören men försenad. Bara att vänta och försöka se gled ut.

god jul

Bevaka tråden