Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortfattad recension + frågor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Velade ett tag mellan Mac Mini och Powerbook 12". Sedan kom uppdateringen av iBook:en och valet blev genast mycket enklare. Här följer en kortfattad recension:

Lite kort om mig för att lättare förstå mina krav och mina förutsättningar vilket jag tror kan vara till hjälp för potentiella "switchare". Har använt datorer i snart 10 år, programmerare och fysikstuderande med en historia som Windows/FreeBSD användare. Till skillnad från merparten av alla omogna pajkastare har jag inga problem alls med Windows - det är ett "good enough" koncept som fungerar tillräckligt bra för de flesta. Tyvärr är Windows inte ett speciellt lämpat "hacker" OS och passar inte in i Unix-kulturen som återfinns hos akademiska kretsar. Själv tröttnade jag på att ständigt växla mellan FreeBSD (sjukt fula och handikappde windowmanagers!) och Windows och sökte efter en hybrid vilket jag fann i Mac OS X. Jag har väntat på att OS:et skall stabiliseras - vilket jag anser man lyckats med Tiger (bla. så har API:t för Darwin blivit någorlunda "låst").

iBook. Ja, den är snygg och inte alltför plastig. Blev positivt överraskad av skärmen - ljusstark och jag gillar att den "dimmar" ner så fort man inte använder datorn aktivt för att spara batteri. Trackpadden fungerar alldeles utmärkt - dock höll jag på att kasta datorn ut genom fönstret när jag upptäckte att det inte gick att "klicka" direkt på styrplattan utan att var tvungen att använda den där enormt fula och allmänt störande "musknappen". Lyckligtvis är detta bara en del av Apple användarvänliga filosofi (som jag i efterhand faktiskt tycker är ett mycket bra initiativ), allt som är komplext är enkelt tills du själv väljer att hantera komplexitet. Tillbaka till iBook. Lite smågrejer jag stör mig på:

- Piltangenterna är sjukt små och nästintill oanvändbara.
- CD:n låter som ett mindre flygplan. Trodde att datorn gick sönder första gången jag stoppade i en DVD, själva driven låter som självaste Terminator när den "käkar" upp skivan.
- Det finns jobbig liten lampa som pulserar när datorn är i viloläge. Har man ett litet rum och placerar datorn fel kan det lätt bli jobbigt när man går och lägger sig.
- INGEN delete key. Jesus. Jag har fortfarande inte kommit över detta. Lyckligtvis gjorde jag en upptäckt som fick mig att ge upp och erkänna Apples storhet - nästan alla textrutor accepeterar - trumvirvel - Emacs kommandon - Ctrl+D för Delete och Ctrl+A för "Home" etc. Hurra.
- Tycker att de externa kontakterna (USB,Firewire) sitter på fel sida. Använder ibland en vanlig mus+tangentbord och det känns "fel" att dra sladdarna runt på baksidan.

Extremt positiva saker som gör att jag skiter i ovan nämnda punkter:
+ Viloläge. Jag har haft min dator i nästan en vecka. Jag gissar på att jag kommer starta om den ungefär 2 ggr fram tills jul. Uptime is the shit.
+ Man kan mappa om Capslock till CTRL utan att behöva installera en massa hack.
+ Mac OS X. Jag har lärt mig ett helt nytt OS med hjälp av en bok (Mac OS X Tiger - Pocket Guide - O'Reily) plus en massande pillande och känner mig om en power-user efter en vecka.

Sammanfattning:

Hurra för mig.

Lite frågor:

1. Vad är egentligen poängen med den där pulserande lampan?
2. På nätadaptern finns det två "plastflikar" som går att vika upp. Vad använder man dem till?
3. Jag tänker inte betala 99$ dollar .Mac - har redan ett konto hos TextDrive. Vad använder man för att backa upp alla inställningar och data?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 22:37

2. Du lindar sladden runt dessa hakar när du t.ex. skall packa ned adaptern i en väska. Praktiskt va!?

/Fredrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-21 22:41
Ursprungligen av BobbyGBG:

Trackpadden fungerar alldeles utmärkt - dock höll jag på att kasta datorn ut genom fönstret när jag upptäckte att det inte gick att "klicka" direkt på styrplattan utan att var tvungen att använda den där enormt fula och allmänt störande "musknappen".

Jodå, gå in på "Tangentbord och mus" under Systeminställningar och sen in på fliken Styrplatta. Kryssa i "Klicka". Nu är kan du klicka på plattan.

Ursprungligen av BobbyGBG:

- INGEN delete key. Jesus. Jag har fortfarande inte kommit över detta.

Fn + backspace fungerar som delete. Jag kör också iBook och kan varmt rekommendera ett externt Apple-tngtbord när du inte är på språng. För de flesta är det bättre ur ett ergonomiskt perspektiv.

Ursprungligen av BobbyGBG:

2. På nätadaptern finns det två "plastflikar" som går att vika upp. Vad använder man dem till?

Man kan vira kabeln runt dem.

MVH
/Andreas

Vad gäller deleteknappen, håll ner "fn" när du trycker på backspace så får du vad du söker. I vissa program vill jag minnas att man använder shift. Kan bero på om det är Carbon- eller Cocoaprogram, men där är jag osäker.

Den pulserande lampan talar helt enkelt om att datorn är igång, men i vila. Att den pulserar, tja, det är nog bara för att Steve Jobs tyckte det vore snyggare än en blinkande lampa som de tidigare powerböckerna hade. En t-shirt eller strumpa brukar ta hand om det när jag är hos svärföräldrarna, som bor i obygden, där mörk verkligen är mörkt, till skillnad från Malmö.

"- Piltangenterna är sjukt små och nästintill oanvändbara."

jepp. men snygga

Lyckligtvis kan man ju scrolla med trackpaden istället, vilket känns mer naturligt.
uttagen på vänster sida beor på att musen egentligen ska styras med vänster hand (så högerhanden är fri att mata in text med). det är bara det att närapå ingen använder musen som den "ska" användas.
Kör bluetooth om du kan. det är smidigast.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 03:24
Ursprungligen av BobbyGBG:

- Tycker att de externa kontakterna (USB,Firewire) sitter på fel sida. Använder ibland en vanlig mus+tangentbord och det känns "fel" att dra sladdarna runt på baksidan.

Tycker det är helt underbart att ha dom kontakterna på vänster sida, sitter ofta med två-tre olika sladdar inkopplade förutom musen. Hade kontakterna varit på höger sida så skulle iaf jag irritera livet ur mig på att sladdarna var i vägen för musen men smaken är ju delad.

//Jonas

Tack Fredrik. Provades nyss att linda sladen runt "flikarna" och det fungerar grymt bra.

Angående delete knappen och styrplattan - det var mest saker jag störde mig på innan jag lärde mig hur saker och ting faktiskt fungerar.

Twohand-scrolling känns också rätt värdelöst. Vad är poängen? Jag har försökt "tuna" inställningarna men den är ju fortfarande nästintill oanvändbar - scrolla lite - ingenting - scrolla snabbt - jaha, end of page. Lättare att bara trycka på 'space' och scrolla fram nästa sida.

Edit:

Skulle vara juste om någon kunde tipsa om program - fråga (3)...

Carbob Copy Cloner, visst, men det är rätt skönt att kunna börja organisera sitt liv och faktiskt använda Addressboken, Mail och bokmärken i Safari och ta en snapshot då och då.

Ursprungligen av BobbyGBG:

Twohand-scrolling känns också rätt värdelöst. Vad är poängen?

Istället för att scrolla med två händer kanske du ska försöka scrolla med två fingrar? Då kanske den känns mindre värdelös.

Haha, jag provade nyss. Trodde inte det var möjligt, men jag kände mig nästan ännu dummare.

Fick kolla runt så att ingen såg vad jag höll på med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-23 14:19
Ursprungligen av BobbyGBG:

Haha, jag provade nyss. Trodde inte det var möjligt, men jag kände mig nästan ännu dummare.

Fick kolla runt så att ingen såg vad jag höll på med.

Haha, testade du aldrig med två fingrar(från samma hand)? Sjukt jobbigt om man skulle använda båda händerna

1
Bevaka tråden