Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radeon X800 XT, jag är besviken

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu fått mit X800 XT grafikort till min G5:a. Hade stora förväntnigar på detta kort men blev aningen besviken.

I World of Wacraft ökade FPS med ca 19 FPS jämfört med Radeon 9600 XT o det med samma inställningar på video.
Med ngr inställningar dom texture detail på högsta men utan att kryssa i shadows så ligger jag runt 45- 50 FPS.

Jag trodde lätt att jag kunde köra med alla inställningar på högsta o ändå ha minst 60 FPS med tanke på att detta faktiskt är det grymmaste kortet till Mac just nu samt att det lirar i en Dual G5:a.
Om man tittar i aktivitetshanteraren så ser man att G5:an inte ens går på 50% av sin CPU kapacitet samt att en hel del ram finns kvar. Detta betyder ju att den största "flaskhalsen" borde ju rimligtvis vara Radeon kortet.

Med alla inställningar på högsta har jag en FPS på 28-30, det är inte acceptabelt då man hämför med PC sidan som ligger med liknande kort på minst 80 - 100 FPS.

Dessutom såg jag något inlägg från någon här att han tyckte x800 kortet var tyst? Huh? Har vi olika kort eller? Det låter som det står 3 st G5:or här nu.

Nu har jag inte testat detta kort i andra spel ännu men jämförelsevis i WoW så tycker jag inte det är värt pengarna hämfört med etet simpelt 9600 XT, o ljudet.....bahhhh!

Har provat olika inställningar i ATI displays men tycker inte det påverkar nämnvärt. Är det ngn funktion som man bör stänga av i prefs för ATI korten för att möjligtvis höja prestandan?

Ni som har liknande kort får gärna dela med er av eran erfarenhet angående detta kort.
Jag övervöger dock att lämna tillbaka mitt.

Har redan läst.

Senast redigerat 2005-09-14 09:51

Jämför inte mac med Pc när det gäller spel.. Mac suger på spel (i jämförelse), så är de.

Jag jämför i första hand mellan två olika grafikort som du ser i mitt inlägg.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-14 15:37

Jag bytte mitt 9600 mot ett 9800 och får överlag dubbla FPS i t ex Call of Duty.

WoW har jag aldrig kört, men nog är mitt X800XT tyst alltid. Låter knappt någonting, och absolut inte mer än det väsen som min dual G5 redan gav ut.

Jag hade ett 9600 innan, och jag kan säga att prestandan fps hungriga spel nästan fördubblats, o än inte riktigt.

Helnöjd med kortet, efter att ha nedgraderat firmwaren. Fick usel prestanda med senaste firmware och Tiger, plus en del kraschar.

Ursprungligen av crownswe:

WoW har jag aldrig kört, men nog är mitt X800XT tyst alltid. Låter knappt någonting, och absolut inte mer än det väsen som min dual G5 redan gav ut.

Jag hade ett 9600 innan, och jag kan säga att prestandan fps hungriga spel nästan fördubblats, o än inte riktigt.

Helnöjd med kortet, efter att ha nedgraderat firmwaren. Fick usel prestanda med senaste firmware och Tiger, plus en del kraschar.

Nedgraderat firmwaren? Hur ser man vilken firmware man har + vilken kör du?

Ursprungligen av Matador2003:

Nedgraderat firmwaren? Hur ser man vilken firmware man har + vilken kör du?

Ska kolla när jag kommer hem. På www.ati.com hittar du alltid senaste firmware, samt äldre versioner. När du väljer att installera blir du upplyst om vilken version du redan har, om jag inte minns fel.

Kanske kommit någon ny firmwareversion nu som är mer kompatibel med Tiger men just nu fungerar all perfekt hos mig så jag tänker inte experimentera...

1
Bevaka tråden