Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PowerBook hittar inte det trådlösa nätet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-11 21:15

Jag har nyligen installerat trådlöst nätverk i lägenheten. I början funkade allt hur bra som helst, men nu hittar inte min PowerBook 12" 867 Mhz något trådlöst nät längre. Listan där alla nät brukar dyka upp är helt tom. Jag har också en iBook och en IBM T43 uppkopplade via samma router och där är det inga problem. Tidigare har jag också fått upp en del av mina grannars trådlösa nätverk, men nuförtiden hittar min PB inte dem heller. Routern är f.ö. en Netgear 614 v6 kopplat till Spray ADSL via ett Billion ADSL-modem, på powerbooken har jag Tiger installerat.

I systeminställningar m.m. ser allt ut att vara ok, men något måste ha hänt. Jag har inte installerat några nya program eller ändrat några inställningar innan nätet la av.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Omstarter av både dator och router har inte gett något resultat.

  • Medlem
  • 2005-09-11 21:27

Installerat om Tiger med samma resultat? ett annat knep kan vara, vilket jag hjälpte en kompis med. Om det är så att Airportkortet skakat loss av nån anledning, kan det vara idé att ta ut det och sätta i det igen, och att man försäkrar sig om att det sitter hela vägen in. Detta har hjälpt många med just PB och Airportproblem.

Lycka till

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-11 23:33

Det verkar som om det blivit något fel på själva mottagningen. Om jag sitter alldeles bredvid routern får den kontakt och jag kommer ut på nätet. Dock tappar datorn mottagningen så fort jag går någon meter från routern. Jag får prova att trycka till kortet och se till att antennen sitter ordentligt.

  • Medlem
  • 2005-09-12 17:14

Ja prova det, kan vara det som är problemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-16 17:44

Jag provat att trycka till kortet och antennen sitter ordentligt, men jag får fortfarande inte kontakt med nätet. Ingen som har något tips?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-16 17:56

Har routern varit påslagen hela tiden?
Ibland vill inte min Powerbook hitta min Netgear efter nattvilan. En omstart av routern har hittills löst problemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-18 11:20
Ursprungligen av filuren:

Har routern varit påslagen hela tiden?
Ibland vill inte min Powerbook hitta min Netgear efter nattvilan. En omstart av routern har hittills löst problemet.

Jag har provat att starta om routern utan resultat. Det verkar som om felet ligger i min dator då jag har två andra datorer som lirar hur bra som helst med routern.

Kan antennen har lossnat någonstans inne i datorn? Jag får kontakt med routern så länge jag har datorn ca 10 cm ifrån routern.

1
Bevaka tråden