Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trådlösa problem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-04 17:30

hej.

fick i veckan en powerbook G4 och en airport express router.
hade sen innan en stationär PC och ett ADSL modem - som var kopplat till datorn via USB och inte ethernet.
tanken från början var att ha trådlöst internet till powerbooken, och dra en sladd mellan routern och den stationära PC:n. Men insåg ganska snart att detta inte gick dels pga. att vi hade ett USB modem, och del pga. att det bara fanns EN ethernet-anslutning på routern. Sprang iväg o köpte ett ethernet modem i tron om att det skulle lösa alla problem, och jag kom en bit på väg. Nu kan jag välja var jag vill ha internet, antingen trådlöst via routern, eller via modemet (ethernetsladden) direkt in i PC:n, men inte båda på samma gång!
För att slippa köpa både ett nytt modem OCH en ny router (med fler än en LAN anslutning) tänkte jag att det kanske fanns modem med mer än en LAN anslutning. Man kopplar alltså in en sladd från modemet i routern och en in i datorn. Har dock letat efter såna modem - utan resultat.

Så till frågan/frågorna:
- Är det nån som vet om det finns såna modem med mere än 1 LAN-ingång? Var finns dom isf?
- Om det nu inte finns, finns det nån annan lösning jag kan ta till som gör att jag slipper köpa en ny router? (vet att det finns såna där små USB-stick man kan plugga in.. men är inte så sugen på det..)

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-04 21:26

Linksys WAG54G

h??p://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010068732

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-04 23:15

ja, fast vad jag såg där så var det väl en helt vanlig trådlös router?! tanken var att jag ville slippa köpa en ny router eftersom att jag redan har airporten!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-04 23:24

Köp en vanlig router, tex Netgear RP614 och koppla den efter DSL-modemet. Koppla PCn och AP-expressen i den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-05 22:01

Du är smart du!:)
Det alternativet blir inte heller allt för dyrt..

Tack för hjälpen..

1
Bevaka tråden