Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen fladdrar...=/

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-31 23:24

För ett tag sedan fick jag ny skärm, och nu fladdrar även denna efter enbart en dags användning. Är en Sun monitor. Kör på 1920x1440x60, efter som max upplösningen e, enligt specen, 1600x1200 , men det anger dom ju lite över allt verkar det som, så borde det ju inte vara något problem i så hög upplösning som jag kör. iaf, 21" ju, till problemet hör att även denna har börjat fladdra lite nu. Minskar lite när man sänker upplösningen och försvinner antagligen helt över natten, men ändån...=/

Tycker det verkar lustigt då även den tidigare monitorn, och monitorn innan den gorde det även om jag körde i "rätt" upplösning. Någon som vet vad som kan vara snett? Något i rummet? Vadå?
Har ett par stereo högtalare strax ovanför en bit bort ifrån monitorn som är magnetiska...man dom står så långt ifårn ju...eller njae, inte enns en halvmeter. Har iaf testat att va utan dom tidigare o e ändå flimmer. Någon som har nån idé? Har jordat utag...

Kan det direkt skada skärmen att köra högre upplösning än den är gord för föresten?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-01 00:26

Du bör börja med att fundera över dot pitch och upplösning osv och räkna ut att 1600x1200 ör max man ska köra en 21" i för att kunna se varje pixel

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 00:46

Spika och tejpa fast den!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-01 01:05

Högtalare påverkar inte skärmen på det sättet. Oftast så blir skärmen lila-färgad en stund när du haft en högtalare i närheten.
Du råkar inte bo i närheten av järnväg eller liknande? Jag ser direkt när X2000 susar förbi mitt jobb

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-01 10:12

Du har ett magnetfält i rummet som stör skärmen.
Det kan finnas fler källor än högtalare och lamptransformatorer som stör din skärm. Jag hade själv en skärm som hade börjat få lite väl rörlig bild – en kund som jobbar med arbetslivsmiljöfrågor såg skärmen och upplyste mig om orsaken.
Sitter du i ett gammalt hus det uppstå magnetfält kring vattenledningar. Det kan finnas en större transformator eller ett ställverk i närheten. Jag har hört om ett fall där man bytte alla skärmar på en arbetsplats eftersom de hade störningar men felet kvarstod. Det visade sig att det fanns ett ställverk i våningen ovanför som inte bara var till besvär för bildskärmarna utan var direkt hälsovådlig för personalen, man fick bygga om för dyra pengar. Om man byter till lcd-skärm så slipper man störningen men bara för att man tar bort symtomen det blir inte hälsosammare för den skull.

Jag fick kontoret kontrollerat med mätutrustning och i mitt fall råkade min gamla skärm ha fått en egen magnetfältsstörning som störde skärmen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-01 11:09

Mysigt att se på skärmen när ett X2000 susar förbi...;)

Erik_J: Va? Kan du förklara det där lite mer?

Gonk: Var hittar man sådan utrustning för att mäta? Kan en stor elkraft ledning störa? Går en såndär riktigt stor el ledning utanför fönstret lite högre upp än gatulycktan...såndär med tre stycken ledningar.
Ska höra lite me morsan o se om dom har nån koll på vad som kan störa.
Vet du något som man kan göra åt det föresten förutom o byta till LCD skärm?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-01 11:33

Jag har gjort illustrationer där man som ett exempel på elektromagnetiska störningar just visar på kraftledningar (modell större/fristående) som en störkälla. Jag är ingen expert på det här men det kan finnas många olika källor som kan ge störningar på din skärm. Det kan kanske finnas en basstation för mobiltelefoner i närheten?

Du kan läsa mer på arbetslivsinstiutets hemsida
http://www.arbetslivsinstitutet.se/publikationer/detaljerad.asp?ID=1545
där de har en nedladdningsbar pdf med exempel på elektromagnetiska fält i arbetslivet. Men vad jag förstår så är det här hemma i ett hus eller hyreshus?

Jag har ingen aning var man hittar mätutrustning för att mäta det här jag fick hjälp att mäta upp det här eftersom den som gjorde det arbetar med sånt här blev nyfiknen på orsaken till min skärms fladdrande – det var riktigt jobbigt för ögonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-01 11:32

Ah, läste lite om det där "Dot Pitch". Men är det skadligt att gå utanför "max upplösningen" som anges i beskrivningen om den upplösningen nu är max upplösning för att det ska stämma över enns med antalet bild punkter eller vad man ska säga?

Ursprungligen av ez0r4y:

Ah, läste lite om det där "Dot Pitch". Men är det skadligt att gå utanför "max upplösningen" som anges i beskrivningen om den upplösningen nu är max upplösning för att det ska stämma över enns med antalet bild punkter eller vad man ska säga?

Dot pitch är den fysiska storleken på skärmens bildpunkter, t.ex 0.24mm. För att få en skarp bild måste man använda en upplösning som ger större pixlar än skärmens bildpunkter. Rätt logiskt - du kan inte möjligvis visa/urskilja nåt mindre på skärmen än dess bildpunkter :=).

Ett enkelt test för att veta om du överskrider dotpitchen är att multiplicera dotpitchen med upplösningens bredd och sen jämföra längden du får med skärmens verkliga bredd. Överskrider den bredden skärmens bredd så överskrider du dotpitchen.

Säg att du har en 21" skärm med en dotpitch på 0.24mm och kör en upplösning på 1920x1440. Då behöver du en 0.24mm * 1920 = 460.8mm bred skärm för att varje pixel ska bli en bildpunkt. Eftersom en 21" skärm borde vara kring 410mm bred så överskrider detta dotpitchen rätt rejält och pixlarna blir mindre än skärmens bildpunkter vilket ger en oskarp bild. Kör man 1600x1200 istället blir resultatet 0.24mm * 1600 = 384mm vilket ger utrymme för större pixlar än bildpunkter - dvs man kan få skärpa på bilden.

/Patrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-01 11:40

jepp, är hus. Men våran kraftledning kan nog påverka om kraftledningar brukar påverka. Är defenetivt inte storlek XXL, men är den där äldre typen med två trä stolpar och tre feta ledningarsom går uppepå. Annars kanske vi har en 3G mast en bit bort, vet inte, dom snackade om att bygga en förr i tiden men vet inte om dom har byggt än. Inte kollat...men flimmer problemet kom tidigare. Morsan visste inget så, men farsan har nog möjlighet att kolla upp det där lite närmare.

Jo, är ruggigt irriterande när de blir riktigt mkt. Just nu är det inte så mycket faktiskt, ännu lustiga är att det dröjer ett tag innan det kommer...handlar om timmar oftast. =/
Men det händer, och det har hänt på alla 3 skärmarna jag har haft. Så är ju knappast fel på skärmarna...;)
Möjligen stående på för länge, men en skärm borde ju tåla att stå på 6-8tim/dag utan problem.

Tack för infon! Man kanske skulle höra med grannen rakt över om han har liknande problem...hm...

Jamen, du ska ju inte köra över Max. Upplösningen helst, är nästan säker på att det är det som orsakar dina problem, en gammal 21" skärm som jag fick, funkade fint i 1152x870 - i 1280x1024 så funkade det en stund, sen började allt fladdra.

Antagligen kommer din skärm att pajja snart om du fortsätter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-01 19:08

Antagligen är det nått med din skärm, säger sig själv att har man en 21" så ska man inte behöva köra i minimala 1152x870. Kör inte enns så lågt på min gamla 17" skärm, kört 1280x1024 på den utan några som helst problem förutom fladdret, MEN fladdrett uppstår även i lägre upplösningar. Kanske borde påpeka att det inte rör sig om det vanliga för låg Hz fladdret som uppstår om man kör vid tx.e 60hz och som oftast syns över hela skärmen, utan rör sig om att bilden inte är stabil utan "flyttar" på sig.
Gonk verkar veta vaad jag snackar om...apple4ever verkar inte veta det...;)
*Fattar inte hur apple4ever kan överleva i 1152x870 på en 21"*
Har man igång flera saker bridvid varandra så blir det ju en jävla massa scrollande i den upplösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 22:27
Ursprungligen av ez0r4y:

Antagligen är det nått med din skärm, säger sig själv att har man en 21" så ska man inte behöva köra i minimala 1152x870.

Det är inte alls så självklart.

Äldre 21"-skärmar (tex Apples tio år gamla 21-tummare) hade just 1152x870 som maxupplösning (i fallet med Apple-skärmen med en uppdateringsfrekvens på 75 Hz).

Du har missuppfattat, jag fick en gammal 21" från 92 gratis, jag använder den inte längre-använde den lite grann till en PM 7200 ett tag tills katten revirpissade in i skärmens ventelation.
Jag kan inte köra lägre än 1280x1024 utan lidande med en modern dator.
har dock märkt att det kan börja fladdra på min 19 "skärm när det verkar som att inte strömmen räcker till i mitt rum längre -dvs PM G4+19" CRT+PM 7200+21" skärm. fick alltid panik att stänga av ena skärmen.
Det är inte så att du har igång TV å massa andra saker samtidigt som drar mycket ström? Jag kan inte väldigt mycket i detta området så mobba mig inte

EDIT: Jo, det kan bero på magnetfält, vi har gjort experiment med en tavel magnet på en av skolskärmarna, då gick det attt flytta bilde lite, men inte så at det fladdrade.

Senast redigerat 2005-09-01 19:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-01 21:57

apple4ever: Nej, har inte annat sånt på. Vet f.ö hur det ser ut när man har magneter vid en skärm...märktes när jag tog bort stereo högtalarna o kom för nära skärmen...:D
Iaf, ska fixa ny kabel imorn. Med lite tur kan den fixa lite av ghosting problemen o skit. Kör med billigaste billigast kabel just nu...^^
Raport imorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-02 12:59

Tei: Aha, okey. Iaf, testat ny kabel, ser inte ut o hjälpa. Är antagligen som någon nämnde störnningar här i min omgivning...eller får jag köpa mig en 13W3>VGA adapter.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-03 07:57

Nej det är i regel inte skadligt att köra skärmen i högre upplösning än vad man ska men det kan bidra till dålig bild så 1600x1200 är det man ska köra dom där i. Om dom inte är suddig så kör man 1280x1024 alt 1152x900

1280x1024 på en 17" ?? du har inte funderat att byta till pc och börja överklocka 486:or

Men har du en krafledning utanför fönstret så kan det vara orsaken men kan vara något i huset med.

Jag undrar nu samtidigt bara. Om man kör skärmen över Max. Uppl., kommer inte den att slitas betydligt snabbare då?
Har testat att köra 2048x1000-vad det nu är@60Hz på min 19", allt var knivskarpt tyckte jag, men jag vågar inte eftersom rekommenderat är 1280x1024@75Hz och Max.1600x1200@60Hz.
Dot Pitch: 0.21mm

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-03 16:28
Ursprungligen av ez0r4y:

För ett tag sedan fick jag ny skärm, och nu fladdrar även denna efter enbart en dags användning. Är en Sun monitor. Kör på 1920x1440x60

Hur kan du köra 60Hz? Mina ögon blöder med den uppdateringsfrekvensen.

Vad jag har förstått så har vissa skärmar speciella filter som gör att det blir behaglit i 60Hz.
Hade inga problem med 47Hz på en gammal Nokia skärm- testade ca 30 sekunder.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-03 20:58
Ursprungligen av apple4ever:

Vad jag har förstått så har vissa skärmar speciella filter som gör att det blir behaglit i 60Hz.
Hade inga problem med 47Hz på en gammal Nokia skärm- testade ca 30 sekunder.

I en CRT-skärm så uppkommer bilden när en elektronstråle träffar en bit fosfor. Fosfor har även den egenskapen att beroende på blandning/mängd osv så kan den lysa en stund efter den tillförts energi. Tänk på efterlysande färg eller självlysande som det kallas. På samma sätt så kan en skärm ges olika egenskaper. Tex är en del gammal gröna skärmar man kunde stänga av och sen gå genom rummet och släcka lyset och fortfarande se vad det stod på skärmen. Jo så vad jag vill komma till är att tillverkaren av röret kan anpassa bildröret efter den frekvens som man ska köra på det sedan. men sedan tidigt 90-tal så är 72 och 75Hz den vanligaste frekvensen så bildrören är avpassade till det.. däremot sista 5åren börjar 80-90z vara rekomenderad

Intressant förklaring Erik_J.
Jo du ez0r4y, om du bor vid en el ledning, är inte det typ, farligt för hälsan med?

Ursprungligen av apple4ever:

Jo du ez0r4y, om du bor vid en el ledning, är inte det typ, farligt för hälsan med?

Nä, sådana el-ledningar har i det närmaste noll strålning (eller egentligen elektromagenetiskt fält).
Mer exakt så är det så att rakt under ledningen finns ett visst mätbart fält (huruvuda det är skadligt eller inte kan jag inte svara på..) men går man bara en meter åt sidan så är det nästan = noll. Det beror på att man placerar de tre ledningarna på ett sådant sätt att fältet från varje enskild ledning släcker ut det från de andra (jfr. två sinusvågor i motfas).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-06 23:57

apple4ever: Det kan du ge dig fan på att det är!
Nämmen alvarligt, vet inte. Vore nästan konstigt om det inte är det, men vad ska man göra lixom...;)
Bara att vänta tills man flyttar...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-17 10:24

Man har magnetiska fält från en kraftledning som belastas och det släcks inte ut av om andra ledningarna i en traditionell kraftledning

1
Bevaka tråden