Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JAVASCRIPT: Lägga till input´s i realtime, Välja antal i dropdown

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-30 12:51

Jag håller på med en liten beställningssida och behöver en funktion som jag antar går att lösa med javascript.

Man ska kunna välja antal fält man vill visa på sidan med hjälp av en SELECT-form (dropdown) på en webbplats. Max antal fält man ska kunna visa är 10. Finns det något enkelt sätt att lösa detta på utan att behöva uppdatera sidan med tillex PHP?

Skulle även vara trevligt om man kunde kontrollera namn för input-fälten också.

Tack för snabba svar!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 13:33

Det enklaste är väl att inte alls lägga till dem vid behov, utan att visa dem vid behov, dvs ändra style.display från none till blankt för de du vill visa och tvärt om för de du vill dölja.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-30 14:51
Ursprungligen av svinto_deluxe:

Det enklaste är väl att inte alls lägga till dem vid behov, utan att visa dem vid behov, dvs ändra style.display från none till blankt för de du vill visa och tvärt om för de du vill dölja.

Ok, men jag har tänkt att skriva en beskrivning till vänster om fältet för att användaren ska veta vad denne skall skriva i fältet. Om man bara gömmer dem så kommer juh rubriken för fältet att stå kvar, utan något fält. Något förslag?

Ursprungligen av ptz0n:

Ok, men jag har tänkt att skriva en beskrivning till vänster om fältet för att användaren ska veta vad denne skall skriva i fältet. Om man bara gömmer dem så kommer juh rubriken för fältet att stå kvar, utan något fält. Något förslag?

Nej, det är bara att placera alltihop inom lämplig container, du lär väl förmodligen placera varje fält inuti en <div> eller <label> ändå och då är det bara att göra den synlig eller osynlig.

Alternativet är annars att ta till lite vanlig hederlig DOM-manipulering och helt enkelt skapa nya fält programmatiskt, det är inte överdrivet svårt det heller. Vill man slippa harvandet kan man lämpligen använda sig av den lättjobbade Builder-komponenten i script.aculo.us, världens bästa Javascript-kodbibliotek, och det biblioteket tycker jag du ska använda dig av oavsett vilken av JS-lösningarna du bestämmer dig för i slutänden.

1
Bevaka tråden