Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig ljusstyrka på Pismo

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-01 09:42

Min flickväns Pismo har en skärm som har ett mycket matt ljus och det är dessutom lite gulaktigt med de förvalda inställningarna. Ljusstyrkan är på max och jag har kalibrerat om den ett antal gånger för att få bästa resultat - dock utan resultat (!). Jag har inte reflekterat över det förrän min iBook hamnde bredvid och man kunde se skillnaden. Är det ett medfött fel (kanske var skärmarna sämre år 2000?) eller är det något som sker med tiden? Finns det någon mirakellösning för att få en skarp och fin skärm?

Det sker med tiden tyvärr. Inte mycket att göra.
Hon fyller väl år snart eller så behöver hon en present - en iBook.

Det är tyvärr så att bakbelysningen, lampan som sitter bakom LCD-panelen, tar slut ungefär som en vanlig lampa eller ett lysrör (fast inte på samma sätt).

Min drar åt det rosa hållet, och är svag i jämförelse med nya datorer. Det är inget konstigt för en fyra år gammal dator, men visst är det irriterande.

Man KAN byta den, alternativt byta hela skärmen. Att bara byta lampan är förvånansvärt billigt; de kostar bara ett par hundra. (Fast man måste vara skicklig för att mecka ut den gamla, och få in den nya.)

Att byta hela skärmen blir dyrt, och är inte prisvärt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 11:29

Har du någon länk till hur man gör för att byta lampan? Det vore ju inte tråkigt alls!
Och var köper man en ny?

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Har du någon länk till hur man gör för att byta lampan? Det vore ju inte tråkigt alls!
Och var köper man en ny?

Här finns svaret på dina frågor.
http://www.macopinion.com/columns/roadwarrior/04/10/19/

De kostar knappt 13 dollar. Asbilligt.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-01 12:18
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Här finns svaret på dina frågor.
http://www.macopinion.com/columns/roadwarrior/04/10/19/

De kostar knappt 13 dollar. Asbilligt.

Är det inte denna? Backlight Bulb replacement (install yourself) - $69.99
57 dollar mer än 13?

Ursprungligen av Kentor:

Är det inte denna? Backlight Bulb replacement (install yourself) - $69.99
57 dollar mer än 13?

Nej, kika in på Digikey's site, med det numret som anges en bit ner på den länkade sidan. 12,77 står det.

Ikväll så ger jag mig på att byta bulben i skärmen på min Pismo, blir det bra så åker det in en g4 processor senare under hösten!

2st rör från Digikey's gick på 440kr inklusive frakt, rätt ok pris.

Ursprungligen av larsivan:

Ikväll så ger jag mig på att byta bulben i skärmen på min Pismo, blir det bra så åker det in en g4 processor senare under hösten!

2st rör från Digikey's gick på 440kr inklusive frakt, rätt ok pris.

Trevligt!! Kul att du engarerar dig i den.

Själv har jag också en G4-propp i min; det är helt suveränt!! Skaffa dig en omgående!!!

(har lagt upp en recension på min site, my.mac.se/marcus om du vill läsa vad jag tycker om den)

Berätta gärna hur det gick, eventuellt om du har lust att ta några foton. Jag skulle också vilja få upp ljusstyrkan på min, den är ju rätt röd och allmänt mörk, som sagt.

...snälla berätta om din G4 propp jag gillar min Pismo så jag vill gärna fortsätta med den...

Ursprungligen av MaickeMac:

...snälla berätta om din G4 propp jag gillar min Pismo så jag vill gärna fortsätta med den...

Gärna det. Fast kanske bättre med en ny tråd, så vi inte kommer för mycket OT med denhär (har hört att forumpolisen har extra lång arm häromkring)

larsivan, hur gick det? Överlevde skärmen bytet??

1
Bevaka tråden