Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny sajt stoppar häleri?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IT-entreprenören Pär Brumark är på väg att starta en ny sajt kallad kollaserienummer.se. Målet är att minska försäljningen av stulna datorer via annonssidor som Blocket men kommer troligen fungera lika bra oavsett var man köper begagnat. Tanken är att systemet kopplas direkt till polisens system för serienummer och att man ska få ett direkt svar om maskinen är stulen eller ej.

I artikeln på Realtid.se nämns en 31-årig man från Helsingborg som hade 10.000 kunder i sina register och som annonserat mer än 100 gånger på Blocket.se. Lagen säger att den som säljer fler än tio begagnade artiklar per år måste vara registrerad hos polisen. Dessutom skulle troligen något serienummer fastnat i en serienummersökning.

Diskussioner om stulna datorer har alltid varit ett hett samtalsämne på 99mac - för ett halvår sedan avslöjades en känd svensk macprofil med egen annonssida som dömd hälare. Historier som maskiner som stulits och återfunnits tack vare samarbete mellan macanvändare världen över är också vanligt.

Diskussion: Kommer kollaserienummer.se stoppa försäljningen av stulna macar?
Läs hela artikeln på Realtid.se

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-18 10:03

Bra ide. Det ska vara lätt att kolla sådant, annars görs det inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 10:13

Intressant under förutsättning att köpte juridiskt godkänns om kontroll gjort vid köptillfället. Man kan även tänka sig att ansvaret skiftas en aning från den som köper stulet gods till den som blir bestulen. Dvs man får skylla sig själv om man inte anmält sitt gods it rätt tid (vid t.ex. utlandsresa).

Jag kan tänka mig att det juridiskt måste prövas för att verkligen visa att siten har någon betydelse. Siten kommer säkert dock att ha en dämpande effekt på handeln med stöldgods.

  • Medlem
  • 2005-08-18 10:27
Ursprungligen av bhagert:

Intressant under förutsättning att köpte juridiskt godkänns om kontroll gjort vid köptillfället. Man kan även tänka sig att ansvaret skiftas en aning från den som köper stulet gods till den som blir bestulen. Dvs man får skylla sig själv om man inte anmält sitt gods it rätt tid (vid t.ex. utlandsresa).

Jag kan tänka mig att det juridiskt måste prövas för att verkligen visa att siten har någon betydelse. Siten kommer säkert dock att ha en dämpande effekt på handeln med stöldgods.

Svenskt rättsväsende och mentalitet i ett nötskal.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 10:52
Ursprungligen av Omar:

Svenskt rättsväsende och mentalitet i ett nötskal.

... eller hur!!!!!!

Slag i luften! Vem ska kolla att säljaren skriver in "rätt" serienummer i annonsen, eller inte redigerat bilden av det? Om klparen upptäcker det efter det att köpet fullföljts, är det ju så dags.

Jag handlar aldrig av någon vars enda kontakt-info är ett anonymt kontantkort och/eller en hotmail-adress (motsv.). Använd sunt förnuft.

Jag tycker iaf att det låter som en rätt så bra idé.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 16:32

Vaddå, måste man registrera sig om man säljer fler än tio prylar. Hos vem och varför? Vem kollar om jag sätter nio st på Blocket och nio någon annanstans?

Då ligger jag risigt till. Det är nog rätt nära tio annonser nu. Mina gamla prylar brukar få finansiera nya. En slags "pryl-konsolidering".

  • Medlem
  • 2005-08-18 18:44
Ursprungligen av Kimpa:

Vaddå, måste man registrera sig om man säljer fler än tio prylar. Hos vem och varför?

Kungliga Svenska Registreringsverket. Blankett KLS4837. För att det ger arbetstillfällen.

Ursprungligen av Kimpa:

Vaddå, måste man registrera sig om man säljer fler än tio prylar. Hos vem och varför? Vem kollar om jag sätter nio st på Blocket och nio någon annanstans?

Då ligger jag risigt till. Det är nog rätt nära tio annonser nu. Mina gamla prylar brukar få finansiera nya. En slags "pryl-konsolidering".

Oroa dig inte så här står det i artikeln
"Lagen om handel med begagnade varor (1999:271), som innebär att den som säljer fler än tio varor per år måste registerera sig hos polisen, gäller inte internethandel utan bara auktionshus och antikhandlare."

Ursprungligen av Kimpa:

Vaddå, måste man registrera sig om man säljer fler än tio prylar. Hos vem och varför? Vem kollar om jag sätter nio st på Blocket och nio någon annanstans?

Då ligger jag risigt till. Det är nog rätt nära tio annonser nu. Mina gamla prylar brukar få finansiera nya. En slags "pryl-konsolidering".

Information om detta hittar du i vår egen guide!
http://www.99mac.se/annonser/begagnatguide.php

Förordning om handel med begagnade varor

Registreringsbevis för handel med begagnade varor (PDF från Polisen)

Citerar från vår guide:
Eftersom Macintoshdatorer traditionellt haft relativt höga nypriser, lång livslängd och goda andrahandsvärden har dom blivit populära även hos inbrottstjuvar. Otaliga företag blir av med sina datorer varje år och dom datorerna säljs oftast vidare till privatpersoner som inte anar datorernas ursprung.

Att köpa stulna datorer är naturligtvis inte lagligt och kan få otrevliga konsekvenser för köparen i form av förhör och i värsta fall åtal för häleri. Sedan ett år tillbaka finns även nya lagar som reglerar sk förvärv i godtro som gör att köparen blir av med den stulna datorn utan ersättning.

Polisen har begränsade resurser vilket tyvärr återspeglas i statistiken för datorstölder. Det finns inte ett centralt godsregister för serienummer vilket tvingar dig att ringa runt till olika polisdistrikt för att jämföra serienumret på datorn mot deras lokala godsregister. Ett tips kan vara att ringa Stockholmspolisen först eftersom många datorer är stulna just i Stockholm.

Nyckeln i sammanhanget är serienumret på datorn som du finner på baksidan av datorn, det börjar ofta på CK för datorer sålda i Sverige men kan även innehålla andra bokstavskombinationer. Om du inte hittar en etikett på datorn kan du gå till systeminformation i Mac OS där serienumret visas längst ner.

Återförsäljare och andra företag som handlar med begagnade datorer måste vara registrerade hos polismyndigheten och följer speciella rutiner för att skydda sig mot häleri - dom måste bland annat vänta 30 dagar innan begagnad utrustning säljs vidare och skickar listor på alla serienummer till polismyndigheten - en trygghet för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 02:03

Ahhh...man tackar mjukast för infon.

Nyckelordet verkar vara "yrkesmässig" handel. I syfte att åter igen sälja grejorna. Inte använda dem själv ett par år först...

Då somnar jag om

1
Bevaka tråden