Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra länk utan understreck i GoLive CS?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man en text som är länkad utan att den blir understruken? I GoLive CS.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-16 09:43

Har ingen aning om hur just GoLive funkar.
Men du måste använda dig av ett språk som kallas CSS (Cascading Style Sheets) som bl.a. används för att formatera elementen dy buggt med html.
Normalt lägger man CSS-stilarna i ett separat dokument och länkar alla html sidor till detta. Men man kan även lägga in CSS in <head> på själva html-sidan.
Kolla in http://www.webdesignskolan.com/ och menyn till vänster: CSS-grunder.
Läs sedan vidare. Det finns instruktioner hur man tar bort understrykningar.

Men: Att ta bort understrykningar är ungefär som att kamouflera dörrarna i ett hus så att dom inte syns. Om det är löpande text och inte en meny, så har ju inte anväändaren en aning om att det går att komma vidare om han inte ser dörrarna...förlåt, jag menar länkarna.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Hur gör man en text som är länkad utan att den blir understruken? I GoLive CS.

Hur man gör i Golive vet jag inte...
Men jag skulle använda mig av stilmallar antingen externa eller som i bifogat exempel en intern:

<html>
<head>
<title>ounderstruket</title>

<style type="text/css">

</style>

</head>
<body>
<a href="#">hej</a></body>
</html>

Om du inte är bekant med stilmallar rekomenderar jag verkligen att du undersöker saken. De gör tammebaffe livet lite roligare att leva, även om det kan vara svårt att tro i början.

(ja, det var ju fan att Danne skulle hinna före, och där fick du en bra länk också men jag ska inte vara sämre w3schools )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-16 10:21
Ursprungligen av David Slättne:

(ja, det var ju fan att Danne skulle hinna före, och där fick du en bra länk också men jag ska inte vara sämre w3schools )

Jajamänsan, här går det undan. Sorry.
Hustrun klagar också över att jag är för snabb...

Ursprungligen av Danne V:

Jajamänsan, här går det undan. Sorry.
Hustrun klagar också över att jag är för snabb...

åfan! komunicerar ni även via trådade forum inom familjen? det var avancerat må jag säga! (...eller jaha, du kanske inte menade så... )

Jo, externt CSS använder jag mig av, i varje fall för textformateringen. Ska kolla om jag kan få till det med länkarna. Tack.

Okej, då var det fixat. Tack för hjälpen!
Det var enkelt förresten. GoLive har ju en ypperlig CSS editor. Det var bara att lägga till ett a:link värde och välja No Text Decoration.

1
Bevaka tråden