Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med DVD och regionskoder!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min powerbook har för första gången börjat bli riktigt jobbig:

Jag har hela tiden använt apples dvd spelare till att titta på film - nästinpå ignorerat det faktum att jag bara hade ett visst antal byten mellan regionerna. När det bara var ett byte kvar så fick jag panik och började leta runt efter alternativ. Upptäckte att VLC spelar DVDer också, perfekt. Förutom att någonting måste vara riktigt fel. För alla region 2 skivor jag försöker spela upp i VLC får ingen bild, ljudet hör jag däremot. Jag har testat med att byta output module i inställningarna, jag har testat äldre versioner av programmet - ända till 0.5. Har letat efter andra program, patchar. Men hittar ingenting.

Och i dvd spelaren står det att jag nu har ett byte kvar, men om jag försöker byta så får jag upp fel: -70001. Vad fan menar den?
Det går däremot bra att kolla på region 1 DVDer, är jag ganska säker på.

Det är en Powerbook 15", 1.3 ghz inköpt förra året runt augusti. Och det sitter en MATSHITA CD-RW CW-8123 i den.

Det känns sjukt löjligt att jag inte kan kolla på filmer jag faktiskt har _köpt_, däremot går det utmärkt att ladda ner film och se på.

Jag håller med dig, DVD-spärren är helt sjuk. Tyvärr uppfyller den uppenbarligen sitt syfte - att jävlas med konsumenter som inte följer filmbolagens pris- och regiondiskriminering

Apple verkar dock att förvärrat situationen ytterligare: http://www.boingboing.net/2005/02/01/apple_restricting_dv.html (en nyhet i den här artikeln som jag inte kände till tidigare var att det tydligen ska gå att "få" ytterligare regionsbyten genom att ta datorn till service - bisarrt i sig, minst sagt).

Ursprungligen av AriTenenbaum:

Och i dvd spelaren står det att jag nu har ett byte kvar, men om jag försöker byta så får jag upp fel: -70001. Vad fan menar den?

Jag har bytt region endast en gång, och får samma felmeddelande. Det felet har jag levt med i två år nu, utan att hitta någon lösning.

VLC brukar dock fungera för mig i de flesta lägen.

En krångligt problem hade en enkel lösning:
Det var bara att återställa VLC till grundinställningar så fungerade det!

Synd bara att jag aldrig hittat någon firmware till min Philips CDD5301 som sitter i min PMG4.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 18:56

Jag uppdaterade min firmware igår, sitter med en Matashita CW-8121 i min PB 667. Jag skulle titta på en region 1-DVD och möttes också av felmeddelande -70001 när jag försökte använda mitt sista byte (har i min enfald trott att regionsspärren satt i systemet och inte i hårdvaran).

Efter lite googlande hittade jag en passande patch på http://www.powerbook-fr.com/dossiers/dezonage/index.html (jag antar att det är samma/liknande filer som på http://www.opuscc.com/download/powerbook.shtml ). Jag var dock tvungen att boota i OS 9 för att kunna köra uppdateraren, vilket jag kan göra eftersom min modell är relativt gammal.

Efter det fungerade det perfekt! Helt regionsfri! Hade jag vetat om det här med RPC-1 och -2 tidigare så hade jag fixat spelaren direkt.

Finns det något för OS X?

1
Bevaka tråden