Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa produkt i utlandet och dra av moms?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-04 23:53

Har en fråga angående momsavdrag. Låt oss säga jag köper en produkt i utlandet till företaget hur är de sen när man ska dra av momsen på den? Hur funkar de? Hur löser man de? Tänkte köpa canon 350d på företag i Polen några tusen billigare ju... Några tips på hur man enklast löser de?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-08-05 00:16

Du kan inte dra av utländsk moms som redan är debiterad. Däremot kan du be det utländska företaget låta bli att debitera moms, vilket de kan göra om du har ett giltigt momsregistreringsnummer och uppger det.

Köpesumman ska du sen ta upp i ruta 25 på skattedeklarationen, den beräknade svenska momsen (25% av köpesumman i detta fallet) i ruta 35, samt kvitta samma belopp genom att låta det ingå i totalbeloppet för avdragsgill ingående moms i ruta 37.

OBS, detta gäller inom EU.

  • Medlem
  • 2005-08-05 01:42

Det läg riktigt förvirrande...

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-08-05 10:50

Det går att återvinna moms från köp i utlandet men det ska då överstiga vissa belopp. I exempelvis Finland ska inköpsbeloppet överstiga 1000 kronor. Det är dock LÅNGT ifrån klart att samma regler gäller i Polen.

Det bästa är att kolla med skattemyndigheten hur man gör. De är mer servicevänliga än man ibland kan förvänta sig.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 11:12

Jag har också hört mig för om det där med att dra av utländsk moms förut men den revisor som jag snackade med sa att det var en väldigt komplicerad procedur och att det nog ska vara mycket pengar det handlar om innan man börjar på den.

Däremot så kan man ju som tidigare talare sa be om att inte dra moms.

Har du nån länk till stället i Polen som säljer 350D billigt?

Jag är precis i tankarna på att beställa en 350D eller en Nikon D50. +objektiv

Bästa priserna jag hittat är på www.dustinhome.se och http://www.bilderjoker.de.

  • Medlem
  • 2005-08-15 15:03
Ursprungligen av Peacerich:

Jag har också hört mig för om det där med att dra av utländsk moms förut men den revisor som jag snackade med sa att det var en väldigt komplicerad procedur och att det nog ska vara mycket pengar det handlar om innan man börjar på den.

Däremot så kan man ju som tidigare talare sa be om att inte dra moms.

Har du nån länk till stället i Polen som säljer 350D billigt?

Jag är precis i tankarna på att beställa en 350D eller en Nikon D50. +objektiv

Bästa priserna jag hittat är på www.dustinhome.se och http://www.bilderjoker.de.

Jag måste säga att jag inte ska köpa den i Polen längre utan från tyskland. Hittade ett ställe där den kostar 7109kr med 50mm objektiv alltså de vanliga kittet. Adressen är http://www.technikdirekt.de och tog kontakt med de på en gång hur man gör för att köpa utan moms och de måste man vi beställning skriva att man köper de på företag och skriva med VAT nummret så tar de 2-3 dagar för de att kolla upp de och godkänna de. Efter de så får du betala priset exkl. moms.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-09 07:43

Inom EU kan man tillämpa "reverse charge". Säljaren måste få ditt VAT-id (SExxxxxxxxxxxx) och på fakturan skriver han/hon/det både sitt och ditt momsregistreringsnumret, en text typ "Levy of VAT reverse charged to recipient of service in accordance with Article 9(2)(e) of the 6th EU VAT Directive" och lägger inte på någon moms.

I sin VAT-deklaration lägger säljaren i de flesta EU-länder på momsen men drar genast av den i samma deklaration.

I DIN momsdeklaration lägger du på den svenska moms som säljaren inte har tagit ut (det är därför det kallas för "reverse charge"), men i samma deklaration drar du av den (eftersom du får dra av momsen).

Det är viktigt att verkligen ta upp momsen och dra av den i samma transaktion. Om du helt enkelt struntar i att ta upp momsen över huvud taget kan det bli ganska saftiga avgifter och skattetillägg. Skatteverken inom EU behöver tydligen den informationen för att cleara momsströmmar mellan varandra.

Kolla först med säljaren om de kan hantera detta. Många säljare kan inte det, utan lägger alltid på sin moms. Du kan dock vända dig direkt till de polska skattemyndigheterna (nästan alla skattemyndigheter inom EU har också information på engelska) och begära återbetalning av momsen. Det finns också företag som tar hand om sånt, mot en viss provision.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-14 09:08

Hur rekommenderar ni att man bokför köp av tjänster från andra länder?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-14 10:10
Ursprungligen av jakob:

Hur rekommenderar ni att man bokför köp av tjänster från andra länder?

Ta kontakt med Skattekontoret. De har regelbundna seminarier till företagarna om EG handel/momsdeklarationer och dyl.

Där får du utförligt information om handel mellan Sverige/EG land/3-e land och hur den redovisas.

Det är skillnad mellan varor och tjänster och det hela är rätt komplicerat men med hjälp av en föreläsning och broschyrer med exempel på transaktioner så blir man mycket klokare på det hela.

Seminarierna är kostnadsfria. SV är mycket serviceinriktade eftersom de vill att vi redovisar skatt och att vi gör det rätt.

1
Bevaka tråden