Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivera Quartz 2D EXTREME i Tiger redan nu...

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver Quartz2DExtremeEnabled -boolean YES

OMSTART

sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver Quartz2DExtremeEnabled -boolean NO

OMSTART

Hoppas alla är nöjda nu när jag lagt till EXTREME i rubriken (för dom som inte fattade det från början).

Framgår ju ganska tydligt av termialkommandot att det är EXTREME....

Nu håller vi oss till ämnet

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 19:40

Kanske någon kan ändra till "Quartz 2D Extreme" i rubriken?
"Aktivera Quartz 2D i Tiger redan nu..." är ju precis vad inlägget handlar om, varför ändra?

verkae som de flesta har problem med tigers seghet
Absolut inte, skulle snarare säga tvärt om. Vad gäller Exposé kan jag säga att jag har upplevt liknande saker, kan ha med Tiger's högre krav på grafikkortet att göra (den använder mer VRAM än Panther = du får snabbare lägre prestanda på Quartz Extreme). En vild spekulation från min sida bara (Exposé gick "smooth as" med bara en skärm - kör normalt två).

Var ska effekten av Q2DX vara tydligast?
Skalning av fönster i ex. Finder, iChat eller Safari borde du se en skillnad (en kompis gjorde det på hans PowerBook). Vad har du för dator/grafikkort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 19:43

Oj, spännande... Kanske ska radera mitt svar då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-11 21:32

Vafan nu? Varför är allt borttaget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 21:46

Mycket bra fråga... Vi höll oss väl inte till tråden (!?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-11 21:53

Ja tycker jag absolut. Börjar bli lite halv sur över att var och varannan tråd blir censurerade.

Det var ju vettiga frågor som varför det inte redan var aktiverat och sånt? Förstår ingenting.

Vad är Quartz 3D Extreme? Varför ska man aktivera det?

Max, ta och lugna ner dig några hekto. Den förra tråden raderas pga av att den gick offtopic, men INTE av någon moderator eller administratör utan av GeeFourMan som skapade tråden. Det vore uppskattat om du inte kastade ut anklagelser som denna i fortsättningen baserat på antaganden.

Detta om detta. Ta ev fortsättning på detta sidospår i Feedback-forumet, och låt denna diskussion hållas ontopic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 02:35

Vad är Quartz 3D Extreme? Varför ska man aktivera det?
Kort sammanfattning med massa teknikutryck. För att rita grafik i OSX finns något som heter "Quartz". En del av Quartz är Quartz 2D. Denna tar han om allt vad gäller uppritning av innehåller i alla dina fönster. En annan deal av Quartz är "Quartz Compositor". Denna tar han om redan uppritade fönster och "lägger ihop" (kompositerar) dem snyggt med alla skuggor osv.

I MacOSX Jaguar och Panther fanns något som heter "Quartz Extreme" (QE). Detta skall INTE förväxlas med Quartz 2D Extreme (Q2DE). QE är en teknik som gör att grafikkortet gör allt "kompositeringsjobb" i din OSX-miljö (skuggor osv) på redan uppritade fönster. Quartz 2D Extreme gör å andra sidan så att själva uppritningen av ett fönster blir accelererat av grafikkortet.

Vad ger detta? Bättre prestanda och mer CPU över till annat. Nackdelen? Q2DE kräver ett rel. nytt grafikkort (Radeon 9600/GeForce FX5200 eller senare). Sedan kan det i vissa fall leda till sämre prestanda nu i början innan utvecklare uppdaterat sina program för tekniken.

Ahem, Hade inte tråden raderats hade du redan fått svar på detta tror jag

Är detta något som kan rycka upp min Powerbook 12" G4 1.5? Den segade till sig en del när jag kopplade in min nya cinema 20" idag och kör två skärmar.

Ursprungligen av GeeFourMan:

sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver Quartz2DExtremeEnabled -boolean YES

OMSTART

sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver Quartz2DExtremeEnabled -boolean NO

OMSTART

Hoppas alla är nöjda nu när jag lagt till EXTREME i rubriken (för dom som inte fattade det från början).

Framgår ju ganska tydligt av termialkommandot att det är EXTREME....

Nu håller vi oss till ämnet

Mvh

Är det där nåt man ska kopiera in i det där fruktade Terminalfönstret? (Nyfikenfråga: Varför slutar första kommandot på YES och det andra på NO?)

Ursprungligen av Stefan Swales:

Är det där nåt man ska kopiera in i det där fruktade Terminalfönstret? (Nyfikenfråga: Varför slutar första kommandot på YES och det andra på NO?)

Det första sätter igång och det andra stänger av. Du skriver bara in det ena beroende på vad du vill göra.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-24 00:06

Har inte sett den här tråden förut. Är det inte aktiverat som standard? Men det är på gång? (Eller vad menas med "redan nu"?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-24 00:46
Ursprungligen av memark:

Har inte sett den här tråden förut. Är det inte aktiverat som standard? Men det är på gång? (Eller vad menas med "redan nu"?)

I Mac OS X 10.4 och 10.4.1 så är det inte igång direkt. Finns inget klart svart till detta. Men man tror väl att det fortfarande finns för mycket fel för att aktivera från start. Förhoppningsvis så kommer funktionen i och med Mac OS X 10.4.2 som släpps när som helst.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-24 02:09

Det här är inget för oss med Mac Mini, antar jag?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-24 10:22
Ursprungligen av Kristjan:

Det här är inget för oss med Mac Mini, antar jag?

nej tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-24 16:15

Vissa grafikkort som har stöd för CoreImage och Quartz 2D Extreme kommer ändå troligen INTE användas så mycket av systemet. Detta inkluderar GeForce FX5200-serien kort bl.a. I regel kommer CPU:n som sitter i dessa maskiner vara snabbare än GPU:n för ändamålet. Trist men så är det.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-13 12:10

Quartz Extreme funkar inte med 2D eller 3D i G5

Ursprungligen av GeeFourMan:

sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver Quartz2DExtremeEnabled -boolean YES

OMSTART

Detta hjälper inte på min G5 2*2GHz för att aktivera Quartz Extreme. Men temporärt hjälper Apples utvecklarprogram "QuartzExtreme" v. 0.2. Men bara för tiden programmet är igång. Efteråt så återgår den till OFF. Precis som det står noterat här och där på internet.

Jag brukar släppa en ny Widget på desktoppen, då får man en tydlig skillnad på ON eller OFF.

Jag försökte också med komandot "sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver Quartz3DExtremeEnabled -boolean YES" som aksepterades men inte gav någon skillnad (3D?).

Jag känner till kolleogr som har haft Quartz Extreme fungerande utan någon åtgärd på PowerBook sedan Panther, så det måste väl ha något att göra med vissa grafikkort (=mitt 9600 128MB).

Har jag missat något eller är det bara att vänta på OSX 10.4.3 ??

Claes

  • Medlem
  • 2005-08-13 14:11

Alternativt terminalkommando

Detta funkar bra med mitt Radeon 9600 Pro och ligger kvar efter omstart.

've found the easiest way to enable it globally is as follows. With the terminal, type sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver Quartz2DExtremeEnabled 1

To check if it's enabled type defaults read /Library/Preferences/com.apple.windowserver Quartz2DExtremeEnabled

It'll then come back with 0 if it's disabled, 1 if it's enabled. It survives a reboot too. I have it enabled at the moment on my iMac G5 and no ill effects, window redraw a lot more snappy as is navigating menus etc!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-13 16:50
Ursprungligen av Raid:

Detta funkar bra med mitt Radeon 9600 Pro och ligger kvar efter omstart.

I've found the easiest way to enable it globally is as follows. With the terminal, type sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver Quartz2DExtremeEnabled 1

To check if it's enabled type defaults read /Library/Preferences/com.apple.windowserver Quartz2DExtremeEnabled

It'll then come back with 0 if it's disabled, 1 if it's enabled. It survives a reboot too. I have it enabled at the moment on my iMac G5 and no ill effects, window redraw a lot more snappy as is navigating menus etc!

Tack!
Så intressant. Det går bra för mig att skifta från 0 till 1 i den inställningen, MEN det hjälper inte.
= Inställningen blir kvar men resultatet uteblir.

Från "Systeminformation" rätt efter restart (och med write-kommandot ovan utfört):
ATI Radeon 9600:

Styrkretsmodell: ATY,RV351
Typ: Bildskärm
Buss: AGP
Kortplats: SLOT-1
VRAM (totalt): 128 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x4150
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-A58504-113
Bildskärmar:
VGA-skärm:
Bildskärmstyp: CRT
Upplösning: 1024 x 768 @ 75 Hz
Djup: 32 bitars färg
Core Image: Stöds
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Quartz Extreme: Stöds inte
Rotation: Stöds
Bildskärm:
Bildskärmstyp: CRT
Upplösning: 1152 x 900 @ 76 Hz
Djup: 32 bitars färg
Core Image: Stöds
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Quartz Extreme: Stöds inte
Rotation: Stöds

Efter aktivering med Apples program QuartzExtreme v. 0.2:
ATI Radeon 9600:

Styrkretsmodell: ATY,RV351
Typ: Bildskärm
Buss: AGP
Kortplats: SLOT-1
VRAM (totalt): 128 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x4150
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-A58504-113
Bildskärmar:
VGA-skärm:
Bildskärmstyp: CRT
Upplösning: 1024 x 768 @ 75 Hz
Djup: 32 bitars färg
Core Image: Stöds
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Quartz Extreme: Stöds
Rotation: Stöds
Bildskärm:
Bildskärmstyp: CRT
Upplösning: 1152 x 900 @ 76 Hz
Djup: 32 bitars färg
Core Image: Stöds
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Quartz Extreme: Stöds
Rotation: Stöds

Efter att Apples program avslutats, så är effekten borta, men din föreslagna inställning kvar???!!!
Mystiskt - Kanske därför Apple sliter sitt hår och har bara aktiverat detta för vissa maskiner

Blandar jag ihop 2D och 3D inställningar?
Har någon annan samma problem?
Jag vill gärna ha en snabb och läcker Tiger.....

Claes

VÄNTA!!!!

Nu fungerar det om mangör FORCE QUIT på Apple's "QuartzExtreme" efter enable. Det fungerar efter omstart och de trevliga snurrande kuberna dök upp !!!!
Alltså man måste låta bli programmet eftersom det aldrig återaktiverar QE.

Claes

Senast redigerat 2005-08-13 17:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 17:59
Ursprungligen av System Profiler:

ATI Mobility Radeon 9700:

Chipset Model: ATY,RV360M11
Type: Display
Bus: AGP
VRAM (Total): 128 MB
Vendor: ATI (0x1002)
Device ID: 0x4e50
Revision ID: 0x0000
ROM Revision: 113-xxxxx-145
Displays:
Cinema Display:
Display Type: LCD
Resolution: 1680 x 1050
Depth: 32-bit Color
Core Image: Supported
Main Display: Yes
Mirror: Off
Online: Yes
Quartz Extreme: Supported
Rotation: Supported
Display:
Online: No
Status: No display connected

Min PB15 med en cinema display ansluten... betyder det där att jag redan har quartz påslaget?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-13 18:13
Ursprungligen av ivar:

Min PB15 med en cinema display ansluten... betyder det där att jag redan har quartz påslaget?

Ser så ut. Testa att logga ut via menyn som du har/kan ha aktiverad uppe i högra hörnet. Då blir det en stor roterande kub. Eller prova att lägga till en ny Widget från Widget menyn nertill. Gör en drag en drop av någon av dessa Widgetar, om du då får en fin Vatteneffekt på skärmen, då är du redan förnöjd....

Claes (Äntligen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 18:15

Då är jag redan förnöjd

Men handlade inte det här om 2D och inte 3D? Det skulle ju inte vara påslaget per default och jag har inte slagit på det... MixiMera, tror det här är QE3D vi har påslaget

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-13 18:42

2D / 3D eller bar fixat ett problem?

Kanske du har rätt. Jag har inte satt mig in i vad som räknas som 2D resp 3D. Men jag är nu nöjd med att det fungerar som många andra redan har varit glada över. Kanske är jag och min Mac nu ute på hal is om Apple har ett problem med just min kombination OS, Mac och grafikkort.

Din kanske redan är ok.

Om du kan säga något mer om 2D resp. 3D så är jag intresserad även om jag inte är någon spelfanatiker.

Claes (MixiMera / MacCollector)

1
Bevaka tråden