Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stöder PowerMac G5 2 x 2,3 GHz SATA II?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stöder G5 2x2,3 SATA II!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-11 17:13
Ursprungligen av Thomas Rynell:

Stöder G5 2x2,3 SATA II!?

Nej den har inte SATA II, men däremot så är SATA II diskar bakåtkompatibla med SATA så en SATA II Disk fungerar alldeles utmärkt i en G5a.

Dessutom så är prestanda vinsten med SATA II = 0 då diskarna inte orkar skyffla ens hälften av vanlig SATA.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-11 17:21
Ursprungligen av hugg:

Dessutom så är prestanda vinsten med SATA II = 0 då diskarna inte orkar skyffla ens hälften av vanlig SATA.

Intressant !
Du menar de vanliga SATA diskar orkar bara hälften data av max SATA hastigheten ?

Jag har SATA Raptor, så det ligger nog närmare max hastigheten.

SATA II har ju en mängd nya funktioner utöver hastighetsökningen från 150MB/sek till 300MB/sek som främst vänder sig till externa produkter.

En Raptor lämnar väl inte i närheten av 150MB/sek hur du än räknar, eller?

Oki doki, tack grabbar då vet jag

/T

Är det någon som har SATA II i Power Mac G5?

Törs inte köpa Hitachi SATA II än förrän jag vet om någon har testat det..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 21:53
Ursprungligen av angolia:

Törs inte köpa Hitachi SATA II än förrän jag vet om någon har testat det..

Jag har en Hitachi med SATA II i min PM G5 rev. A. Lika snabb som min gamla, om inte snabbare.

Det är lite förvirrat det här med halva hastigheten längre upp i tråden, vad folk menar är att man bara får ut halva den teoretiska hastigheten (150 MB/s istället för 300 MB/s) om man kopplar en SATA II-disk till en SATA I-kontroller. Men det är för att datorns kontrollerkort inte klarar snabbare. Den reella hastigheten begränsas av skriv/läshastigheten på hårddisken, och den är inte i närheten av 150 MB/s, precis som Björnström säger.

Tack!

Det är svårt att hitta Hitachi Deskstar 7k250 250GB 8MB SATA 150.. Det är ingen som har inne den på lager och det verkar som de aldrig får in den.. Men det spelar ingen roll för nu ska jag köpa mig en Hitachi SATA II..

Senast redigerat 2006-01-26 11:01

Tips

Kolla databasen hos:
http://www.xlr8yourmac.com/
Där hittar du massor av folk som testat alla möjliga diskar.

1
Bevaka tråden