Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther-tips

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AHHH! helt underbar funktion, tackar så mycket.

  • Medlem
  • 2003-12-29 11:55

finns inte sammanfattning sedan länge i Word?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 18:49
Citat:

Fråga. Vet någon hur man aktiverar (om det ens finns) "point to focus" i OSX. Jag är från unixvärlden och det sitter liksom i ryggraden.. Kanske något 3e-partsprogram? Alltså, inte "klick to focus"...

Vet inte om det går i OSX native, men det går i alla fall i X11 (Panther)

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031120091024463

Om det går att hitta ett tredjepartsprogram som fixar detta så borde det finnas på Hyperjeffs OSX-sida

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Jag upptäckte precis en grym funktion under "Tjänster"

Knappast ett Panther-tips, va?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-30 19:37

Otroligt många gömda/kända funktioner !
Att Apple inte har det i Help funktion ?
Varför är det tyst från Apple ?
Kan det vara slogan "programmerarna testar olika funktioner i beta versioner men har inte tid att radera bort eller gömmer dessa" ? ?
Så har det varit i alla dessa år i alla systemversioner !

  • Oregistrerad
  • 2003-12-31 10:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Knappast ett Panther-tips, va?

Där ser man! Hittade inget inlägg om det, men det fanns ju trots allt. Det kan ju vara bra med parallellinlägg ibland, när man inte ser skogen för alla träd.

Många tips om Safari och navigering. Här kommer fler:

Command + Högerpil/Vänsterpil = Fram/bak.
Command + Pil upp/ner = Längst upp/ner (va de nu heter, Home el ngt va?)
Alt + Pil upp/ner = PG Up/Down.

Command + Upp/Ner funkar även i finder men de e ju tusen år gammalt.

Huruvida ngt av det här är nytt eller ej, det minns inte jag men kul e de.

  • Medlem
  • 2004-11-20 21:18

Mer kul med ctrl..

Med risk för att det inte är pantherspecifikt och att jag inte har lusläst tråden för att se om ngn annat kommit på det...
håller man nere ctrl kan man scrolla i bl.a. safari med hjälp av touchpad/mus. Oerhört smidigt när man sitter och surfar med en bärbar dator. Verkar tyvärr inte funka i firefox...

Citat:

Skrevs ursprungligen av ill_chrill
Många tips om Safari och navigering. Här kommer fler:

Command + Högerpil/Vänsterpil = Fram/bak.

Tyvärr fungerar detta rätt kasst så fort det är frames i webbsidan. Vilket är fånigt eftersom framåt- och bakåt-pilarna i verktygsraden fortfarande fungerar utmärkt.

SIdan med kortkommandon finns även tillgänglig med endast ett högerklick på Safari. Högerklicka och välj Visa paketets innehåll och filen ligger här:

/Program/Safari.app/Contents/Resources/Shortcuts.html

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 00:14

Men det är roligare med debug...

lite hack kan ju inte skada eller hur...
Har även provat att använda "User agent" funktionen för att kolla hur sidor blir i andra webläsare.
Kanske inte 100% likvärdigt, men 98 och det är ju inte helt fel.

Hittade ett trevligt tips på macosxhints: Case insensitive completion in 10.3

Det går ut på att man kan få autokompletteringen i Panthers bashpromt att vara okänsligt för stor/liten bokstav. Ställs enkelt in genom följande kommando:

echo "set completion-ignore-case On" >> ~/.inputrc

En till rad att läggas i ~/.inputrc är följande (enligt ett tips i en av kommenterarena i artikeln):

set show-all-if-ambiguous On

Den gör att alla alternativ visas direkt om det finns flera. Smidigt!

Det har ju nämnts tidigare att man kan högerklicka en Systeminställning eller prefspane om man vill ta bort den. Jag stötte på ett program som inte installerade sin prefspane automatiskt så jag testade det omvända. Genom att antingen dubbelklicka prefspane-filen eller droppa den på System preferences i Dock eller direkt i fönstret så får man följande fråga:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-17 19:35

Vet inte om det är nytt i Panther men jag hittade det faktiskt först i går. När man ska skapa en ny nyckelring I Nyckelhanteraren så finns det någonting som heter Lösenordsassistent som hjälper dig att välja ett säkert lösenord. Tryck på i i lösenordsrutan.

Kanske nått för "Konton" i Systeminställningar och när man ska skapa sitt första konto.

Det här kanske kan räknas som ett litet tips?
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=58055

vad är motsattsen?

vad ska man trycka för att få upp någonting som man precis tryckt ÄPPLE+M
vad är motsattsen?

Det går inte/finns inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-11 07:46

I dashboarden har jag dragit fram två widgetklockor som visar tiden i Washington D.C. och Stockholm. Jag skulle vilja att det stod Sundsvall istället för Stockholm. Går det att ordna?

Bevaka tråden