Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta webbhotell?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 14:10

Hej,

undrar om ngn har svar på ngr diffusa frågor...

idag har vi vår webbsida (med tillhörande e-postkonton) hos en leverantör som vi inte är speciell nöjda med, och vill därför byta.

Hur gör man då? Tar man kontakt med ett hytt webbhotell och kan de fixa det via t ex ngn fullmakt eller dyl.

Flyttas själva webbsidan (dvs materialet) eller måste man ombesörja det själv på ngt sätt...?

Hoppas ni förstår vad jag menar...

//mvh mmi

Själva webbsidorna får ni nog flytta själv, det brukar gå till så i alla fall. Det är möjligt att det nya webbhotellet kan hjälpa till med den biten (kanske mot en avgift), det får du fråga dom om i så fall. När det gäller flytten så beror det mest på vem som har kontroll över ert domännamn. Om det är det nuvarande webbhotellet så ska dom samarbeta med er om ni säger att ni ska flytta till ett annat. Om det är ni själva som har kontroll över domännamnet kan ni bara peka om det mot det nya webbhotellet (när allting är klart där).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 14:33
Ursprungligen av Adrian B:

Själva webbsidorna får ni nog flytta själv, det brukar gå till så i alla fall. Det är möjligt att det nya webbhotellet kan hjälpa till med den biten (kanske mot en avgift), det får du fråga dom om i så fall. När det gäller flytten så beror det mest på vem som har kontroll över ert domännamn. Om det är det nuvarande webbhotellet så ska dom samarbeta med er om ni säger att ni ska flytta till ett annat. Om det är ni själva som har kontroll över domännamnet kan ni bara peka om det mot det nya webbhotellet (när allting är klart där).

Ok, tack.
Vad det gäller själva "flytten" av webbsidorna, så är det den leverantör som vi har idag som har byggt sidan så då bör ju materialet (webbsidorna) finnas hos dem.
Hur gör man en "flytt" av dessa?

//mmi

Sen kan det ju hända att vissa saker, som inställningarna för e-post till exempel, måste ändras för att det nya webbhotellet har andra inställningar.

Det beror väldigt mycket på hur det är upplagt, vilken teknik som används, hur avancerade era sidor är. Är det bara vanliga html-sidor och bilder så kan en flytta vara så enkelt som att hämta hem sidorna med FTP från det nuvarande webbhotellet och sen FTP:a sidorna till det nya. Men om de har byggt en speciallösning som kräver vissa komponenter eller en viss typ av webbserver, eller om dom inte tillåter FTP-access, då blir det lite knepigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 14:43
Ursprungligen av Adrian B:

Det beror väldigt mycket på hur det är upplagt, vilken teknik som används, hur avancerade era sidor är. Är det bara vanliga html-sidor och bilder så kan en flytta vara så enkelt som att hämta hem sidorna med FTP från det nuvarande webbhotellet och sen FTP:a sidorna till det nya. Men om de har byggt en speciallösning som kräver vissa komponenter eller en viss typ av webbserver, eller om dom inte tillåter FTP-access, då blir det lite knepigare.

ok.
tror inte att dem är särskilt avancerade...

men kolla gärna www.maxab.nu

//mmi

  • Oregistrerad
  • 2005-08-09 12:22

hej,
inte direkt tanken med reklam men jag driver ett webbhotell. Vi hjälper till med att flytta sidor, göra inställningar och flytta domänen till vårt webbhotell. Jag kör själv så det är heller inga problem

(säger inte namnet här då jag inte vill göra reklam i forumet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 00:45
Ursprungligen av studiox:

hej,
inte direkt tanken med reklam men jag driver ett webbhotell. Vi hjälper till med att flytta sidor, göra inställningar och flytta domänen till vårt webbhotell. Jag kör själv så det är heller inga problem

(säger inte namnet här då jag inte vill göra reklam i forumet).

Ok, skicka ett pm till mig med namn och www, så kan vi kika på om det är ngt som passar oss...

//mmi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 02:03

sparka ut den webbdesignern ni har också!
hemsidan kan ju inte hoppa upp och ner i höjdled när man växlar mellan undersidor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 12:35
Ursprungligen av snigel1:

sparka ut den webbdesignern ni har också!
hemsidan kan ju inte hoppa upp och ner i höjdled när man växlar mellan undersidor

Jag vet...
Det är även webbhotellets webbdesigner som har gjort sidan...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-10 12:55

Eftersom sidan är i stort sett bara html-baserad så är det enkelt att flytta på den, även om ni inte kommer åt den "bakom kulisserna". Det enda på sidan som kan innebära lite komplikationer vid flytt är offert- och kontaktaforumuläret, men det är enkelt att ordna ett nytt script som hanterar formulären. Det är mycket möjligt att webhotellet ni vänder er till kan ordna det, men om du skall anlita en webutvecklar bör det inte vara någon dyr sak att fixa. Då kan ni ju göra en översyn av övriga sidor också.

  • Medlem
  • 2005-08-10 14:24

Problem kan det ju vara om den som äger domänen trilskas...

http://www.nu/cgi-bin/drill.cfm?domainname=maxab.nu

1
Bevaka tråden