Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamisk IP -> fast IP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-31 11:37

Jo, jag vet att man kan få en fast "IP" genom att köra via en del gratis och kommersiella sajter. Men som jag fattar, så är det om man har en egen server av nåt slag.

Min fråga är liksom tvärtom: Jag har dynamisk IP. När jag bygger hemsidor, så kör jag givetvis en oehörd mängd "live" tester. Om jag hade fast IP, så skulle jag kunna se till att den inte togs upp i statistikprogrammet. Men eftersom jag inte har en aning om vilken IP jag får, så blir detta hart när omöjligt.

Resultatet blir att all statistik blir alldeles fel, och det är jäkligt viktigt ibland att den INTE blir det.

Alltså: Finns det något sätt att få samma IP, så att jag kan tala om för statistikprogrammet på webservern i t.ex. USA att inte registrera mina besök.

Surfa via en proxy som har fast IP. Det sägs att det finns gratis sådana att använda sig av. Tänk dock på att all din trafik givetvis då, teoretiskt sett, är lättare att sniffas upp av de som driver proxy:n.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 12:06

Tror det blir svårt att hindra räknaren från att räkna dig på det sättet. Man behöver nog lösa det med en coockie-baserad lösning. Har stött på det förut med t.ex. thecounter.com.

Varför skulle det bli svårt? Om han nu har möjlighet att exkludera vissa IP:n från statistiken så funkar det väl?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-31 12:56
Ursprungligen av brokewind:

Varför skulle det bli svårt? Om han nu har möjlighet att exkludera vissa IP:n från statistiken så funkar det väl?

Jo, därför att jag omöjligt kan veta vilken IP-adress jag har dag från dag. Följaktligen kan jag inte säga till programmet att exkludera besök från IP XXX XXX XX XX nästa dag. Hajaru?

Teoretiskt skulle jag kunna konfigurera programmet att ignorera en drös (max 25) adresser som jag tycker att jag brukar få. Men det funkar ju inte heller, eftersom:

1. Jag kan mycket väl bli tilldelad ett nummer jag inte tagit med ändå.
2. En "riktig" besökare till sajten med samma ISP som jag kan ju ha blivit tilldelad ett IP som jag lagt in i listan som ska ignoreras.

Ursprungligen av Danne V:

Jo, därför att jag omöjligt kan veta vilken IP-adress jag har dag från dag. Följaktligen kan jag inte säga till programmet att exkludera besök från IP XXX XXX XX XX nästa dag. Hajaru?

Teoretiskt skulle jag kunna konfigurera programmet att ignorera en drös (max 25) adresser som jag tycker att jag brukar få. Men det funkar ju inte heller, eftersom:

1. Jag kan mycket väl bli tilldelad ett nummer jag inte tagit med ändå.
2. En "riktig" besökare till sajten med samma ISP som jag kan ju ha blivit tilldelad ett IP som jag lagt in i listan som ska ignoreras.

Det blev lite förvirrat där med vad jag svarade på.. och jag trodde att Stephan svarade mig, men det gjorde han nog inte.. mitt fel.

I vart fall så bör proxy-idén fungera! Då ser din site proxyns fasta IP och ditt dynamiska når aldrig din site.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-31 13:29
Ursprungligen av brokewind:

Det blev lite förvirrat där med vad jag svarade på.. och jag trodde att Stephan svarade mig, men det gjorde han nog inte.. mitt fel.

I vart fall så bör proxy-idén fungera! Då ser din site proxyns fasta IP och ditt dynamiska når aldrig din site.

Hehe...då förstår jag. Det såg lite skumt ut.

Fler frågor:

Men medför det inte annat strul om man använder en proxy, då?
Finns det nån billig, bra, eller t.o.m gratis?
Eller kan man sätta upp en själv?

Ursprungligen av Danne V:

Hehe...då förstår jag. Det såg lite skumt ut.

Fler frågor:

Men medför det inte annat strul om man använder en proxy, då?
Finns det nån billig, bra, eller t.o.m gratis?
Eller kan man sätta upp en själv?

Borde inte vara något problem. Det enda du behöver göra är att ställa in webläsaren. Möjliga problem är väl att du kanske får ut lägre hastigheter via proxyn samt som sagt att de som driver proxyn lätt kan se vad du skickar och tar emot.

Sök på "free proxy" på google så kanske du hittar något. Jag har själv inte provat någon.

Ja, du skulle kunna sätta upp en själv, t.ex. genom en dedicerad server som du hyr någonstans.

En annan variant, istället för proxy, är att du får dig ett fast IP genom en VPN-tunnel. Hos http://prq.to kan du få det, har jag hört.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 22:24
Ursprungligen av brokewind:

Varför skulle det bli svårt? Om han nu har möjlighet att exkludera vissa IP:n från statistiken så funkar det väl?

Ja, precis som du räknade ut själv såg jag, så var inte svaret till ditt inlägg. Satt och skrev på svaret när du postade...

Proxy var ju en smart lösning. Hade inte tänkt på den. Men om man ska vara riktigt petig så kan folk som också surfar via den proxyn exluderas från statistiken.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-09 12:17

En dum fråga: Men varför testar du live? Är inte det lite dumt?

Själv har jag alltid en dev. subdomän och där jag skickar statistiken till en separat fil. Då förstör jag inte den externa sajten. Detta förutsätter att du har webbsidan på ett hotell eller egen server där du kan göra så.

Annars är väl lättast att sätta en kaka, typ att du loggar in med www.domän.se?usermode=god eller liknande, där du sätter en speciell kaka. Detta förusätter att din webbserver spottar ut sig kakor också (Gör nog typ alla även om man måste berätta det kanske)..

Alt3 är ju att sätta lock på hostnamne istället för IP adress. Beroende på vad du har för ISP så kanske din reverse är samma - i så fall vet du vem du är. Annars kan du ju spärra hela domänen, vilket kan vara trist om du kommer från *.telia.com eller nått.

1
Bevaka tråden