Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe köper Macromedia

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

Gillar inte idén med att Apple sitter i knät på Adobe.

Det har de gjort länge...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 12:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det har de gjort länge...

Kanske jag som formulerade mig fel. Väl medveten om att det. Behöver ju inte tycka om det mer för det.

Ursprungligen av acke:

Kanske jag som formulerade mig fel. Väl medveten om att det. Behöver ju inte tycka om det mer för det.

Nä, det är ju ingen önskvärd sits, men i grunden så avgörs Apples framgång av deras egen prestation.

Om de har ett bättre OS och bra hårdvara så att kunderna fortsätter att köpa deras burkar så kommer det att finnas en tillräcklig efterfrågan för att motivera Adobe- och Macromedia-program för Mac OS

Riskmomentet är väl för Apples del att de får för sig att börja göra egna konkurrerande program, typ utveckla bildbehandling, PDF-hantering, layoutprogram osv så att efterfrågan minskar, men så korkade kan de ju inte vara...

Det här kände jag direkt att jag inte gillar alls. Det blir ju en jättestor tårbit som plötsligt blir rena rama monopolkakan. Kan fasen inte vara bra..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 20:05

Super Bra Att Adobe och Macromedia Slas ihop

Jag tycker att det ar jatte bra att de bada slas ihop. Programen kommer att kunna forbattras och sa slipper man fora over jobb fran ett program till ett annat. Jag onskar att nagon gang i framtiden man kan anvanda ett program for vilken design som helst.

cahlou

De kan ju alltid slå ihop programmen Illustrator och Freehand och skapa nya:
Frustrator....

/René

Hoppas bara att gränssnitts utvecklarna på Macromedia inte får så mycket att säga till om i framtiden.

Bra för mig som kör:
Adobe Photoshop
Adobe Illustrator
Adobe InDesign
Macromedia Dreamweaver
Macromedia Flash
Macromedia Director

Börjar dessa prata blir jag glad.

Ursprungligen av Chaosstar:

Bra för mig som kör:
Adobe Photoshop
Adobe Illustrator
Adobe InDesign
Macromedia Dreamweaver
Macromedia Flash
Macromedia Director

Börjar dessa prata blir jag glad.

I dagsläget är det väl bara Adobe InDesign som inte pratar med Director. Det räcker för mig som är en gammal Directorräv.

Det lär inte hända särskilt mycket med produkterna på kort sikt, dvs de närmsta 1-2 åren, i och med att CS 2 nyss lanserats och inte ens börjat skeppas.

Vad som därefter händer är nog skrivet i stjärnorna. Om jag skulle gissa (vild gissning) så tror jag att de program som ligger mest i farozonen är GoLive, Freehand och Fireworks, baserat på deras marknadsandel.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-18 11:32
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det lär inte hända särskilt mycket med produkterna på kort sikt, dvs de närmsta 1-2 åren, i och med att CS 2 nyss lanserats och inte ens börjat skeppas.

Vad som därefter händer är nog skrivet i stjärnorna. Om jag skulle gissa (vild gissning) så tror jag att de program som ligger mest i farozonen är GoLive, Freehand och Fireworks, baserat på deras marknadsandel.

Känns väl som att man med vissa Fireworks-tekniker skulle kunna förbättra ImageReady på många punkter. Integrationen mellan PS och IR är ju förstås rätt trevlig.

Det kan leda till bra grejer.
Jag hoppas att Flash typ blir inbyggt i Illustrator eller nåt så man kan animera mer Adobigt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-18 11:40
Ursprungligen av Laseranders:

Adobigt

Det var ett adjektiv som heter duga!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-18 12:16

Man vill bara kräkas. Fy fan.

Ursprungligen av Danne V:

Man vill bara kräkas. Fy fan.

Sådan är kapitalismen *obs! modererar mig själv och förtydligar att det inte är ett politiskt menat inlägg*

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-04-18 13:03
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Sådan är kapitalismen *obs! modererar mig själv och förtydligar att det inte är ett politiskt menat inlägg*

Hehe, tja Marx förutsåg ju sådana här utvecklingar..

Ursprungligen av dkz:

Hehe, tja Marx förutsåg ju sådana här utvecklingar..

Var det Groucho i En dag i Vilda Västern?

Nästa steg är väl att Adobe köper upp Quark också och lägger ner det.

Ursprungligen av Nurell:

Nästa steg är väl att Adobe köper upp Quark också och lägger ner det.

Det lär nog inte behövas...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-18 12:55
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det lär nog inte behövas...

Baron, var är du? Flamebait att hugga på här!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det lär nog inte behövas...

Nej de sköter sin nedläggning så bra själva!

  • Medlem
  • 2005-04-18 12:56

Personligen tror jag att GIMP och liknande kommer att få ett uppsving. För det är väl ingen som tror att priserna blir lägre när de två giganterna i branschen går ihop?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 13:49
Ursprungligen av lime:

Personligen tror jag att GIMP och liknande kommer att få ett uppsving. För det är väl ingen som tror att priserna blir lägre när de två giganterna i branschen går ihop?

Tror inte jag. Kanske hos en del entusiaster, men Adobe Photoshop är standard och GIMP måste bli bra mycket bättre om det ska ens ha en liten chans mot Photoshop. Inte tur att Photoshop är standard, det är ju ett riktigt bra program.

Är inte rubriken på tråden lite missvisande?

Det är väl ett köp och inte ett samgående, eller?

Usch! Det här kan omöjligen vara bra för oss konsumenter. Inte på något sätt.

Ursprungligen av Jernberg:

Usch! Det här kan omöjligen vara bra för oss konsumenter. Inte på något sätt.

Jag håller med till fullo, men det är ivarjefall bättre än att MS skulle köpt upp delar av Macromedia.

Senast redigerat 2005-04-18 16:15
Ursprungligen av mahlkvist:

Jag håller med till fullo, men det är ivarjefall bättre än att MS skulle köpt upp delar av Micromedia.

Nu behöver M S bara köpa Adobe så har dom allt!
Var är det amerikanska konkurrensverket?

Hoppas detta gör så att det satsas på bättre kompatibitet och hastighet av Flash och Shockwave på Macen (dock ej troligt).

Uppköpet är säkert till viss del föranlett av den något överdrivna piratkopieringen. De som påstår att all piratkopiering är bra för business kanske borde tänka om?

Min första reaktion var att det kanske kan innebära fördelar för oss som använder programvarorna i skolvärlden. Adobes prispolitik vad gäller skolor är enligt min mening betydligt bättre än Macromedias, även om skillnaden nu är mindre än vad den varit. För övrigt finns det ju som sagts alltid faror med för stora drakar på marknaden. Man undrar lite stilla vad som händer med alla småutvecklare som jobbar under Macromedia. Får de ännu mindre att säga till om och dras snaran åt hårdare vad gäller priser på det dom gör?

/™

Bevaka tråden