Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Barnbackup" av Sims2

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-30 22:39

Om man med de hederligaste avsikter tänkte bränna en backupkopia av Sims2, hur i fanken bär man sig åt? Ungarna behandlar sina spel-skivor som vore de kopplingslameller och jag vill gärna säkra spelet, men skivkopiorna jag gör i Toast duger inte att starta spelet med.

Senast redigerat 2005-07-31 00:53

Jo, det gör de visst det om du gör rätt.
Öppna Toast, förutsatt att du har Toast 6.1.1 om du kör Tiger. Mata in skivan. Välj "Copy" och "Save as disk image", spara ner skiten på HD:n. När det är klart sen kan du klicka på den filen så öppnas Toast och det är bara att mata in en tom skiva. Ett tips kan vara att inte bränna i högsta hastigheten, ställ ner den lite till 4x eller så, sen ska du se att det funkar, serru.

  • Medlem
  • 2005-07-31 12:38
Ursprungligen av Nurell:

Jo, det gör de visst det om du gör rätt.
Öppna Toast, förutsatt att du har Toast 6.1.1 om du kör Tiger. Mata in skivan. Välj "Copy" och "Save as disk image", spara ner skiten på HD:n. När det är klart sen kan du klicka på den filen så öppnas Toast och det är bara att mata in en tom skiva. Ett tips kan vara att inte bränna i högsta hastigheten, ställ ner den lite till 4x eller så, sen ska du se att det funkar, serru.

Jo jag lyckades också kopiera det men jag kan inte spela med den kopierade skivan, kan du det?

Är inte det olagligt?

  • Medlem
  • 2005-07-31 16:45
Ursprungligen av Laseranders:

Är inte det olagligt?

Det är ju t ex inte olagligt att ta en backup på sina köpta dvd-filmer, är det inte samma när det gäller spel och program, får man inte ta en backup på program-dvdn? Man får ju självklart inte sälja eller ge ut en sådan backup men vad jag vet är det inte olagligt att göra en sådan.

Ursprungligen av Henke:

Det är ju t ex inte olagligt att ta en backup på sina köpta dvd-filmer, är det inte samma när det gäller spel och program, får man inte ta en backup på program-dvdn? Man får ju självklart inte sälja eller ge ut en sådan backup men vad jag vet är det inte olagligt att göra en sådan.

Det är olagligt att ta backup på sina filmer rent teroretiskt, eftersom du måste förbigå kopieringsskyddet. Dum lag som genomfördes

Senast redigerat 2005-08-03 18:55

Kopieringsskydd eller ej - man har väl lik f-rbannat rätt att ta backup på sina egna ägandes skivor! Fortsätt ni att diskutera ämnet (tycker jag iallafall).

Ursprungligen av Henke:

Det är ju t ex inte olagligt att ta en backup på sina köpta dvd-filmer, är det inte samma när det gäller spel och program, får man inte ta en backup på program-dvdn? Man får ju självklart inte sälja eller ge ut en sådan backup men vad jag vet är det inte olagligt att göra en sådan.

Det är av nån anledning stor skillnad på datorprogram och musik/film. Jag vet inte om det påverkar det här området, men när det tidigare var tillåtet att ladda ner film och musik var det ju till exempel inte tillåtet att ladda ner program och spel.

Det är däremot inte olagligt att inneha piratkopierade program, enligt piratbyråns advokatsida, så då bör det ju inte vara olagligt att inneha en backup-skiva. Däremot så kanske de inte uppdaterat den texten sen innan lagändringen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-03 17:42

Numera är det olagligt att dra ner och ha kopierat material.
Mao borde det också vara olagligt att ta en backup på en skiva, men uppriktigt sagt, det skiter jag i!
Känner igen problemet med småungar som pajjar skivorna. Knappast att jag tar med mig orginal spel när jag ska till min moster som har två ungar i 5-6års åldern och behandlar skivorna som floppy disketter...slägger dom lite överallt och bryr sig inte så mkt om undersidan skrapar emot ett bord eller så. I sånna fall är ju backuper av spelen en nödvändighet faktiskt, man vill ju att sitt spel ska hålla i lite mer än 3månader...

Ursprungligen av orat:

Om man med de hederligaste avsikter tänkte bränna en backupkopia av Sims2, hur i fanken bär man sig åt? Ungarna behandlar sina spel-skivor som vore de kopplingslameller och jag vill gärna säkra spelet, men skivkopiorna jag gör i Toast duger inte att starta spelet med.

Det går tyvärr inte, kopieringsskyddet i Sims2 sitter där det sitter, Sims2 känner själv av att det inte är en orginal skiva du har inne.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-05 13:53

Tråden rensad på ovidkommande inlägg. Kontakta mig via PM om ni har några frågor.

1
Bevaka tråden