Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur väl fungerar spel i OS 9 Classic?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-01 03:02

När jag installerade OS 10.2 på min G4 733 för ett par år sen testade jag bl.a. Deus Ex och Unreal i Classic. Spelen verkade fungera men det fanns en fördröjning i ljudet som förstörde upplevelsen. Därför har jag hittills inte använt Classic till gamla spel utan använt OS 9. Nu funderar jag på att byta dator men alla nyare Macar går inte att starta från OS 9. Min fråga är då vilka problem ni har stött på med gamla spel i Classic. Är bl.a. denna ljudfördröjning kvar även med nya snabba Macar eller beror den bara på att min dator är för långsam? Jag har fortfarande 10.2.8.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-03 20:46

Spel som kör Unreal motorn fungerar uruselt i Classic (ett enkelt sätt att se om spelet kör Unreal motorn är om spelet startas med den klassiska laddningsrutan med en bild med en laddingsrad under). Allt från trasiga texturer till dåligt ljud kan uppstå. Jag är inte säker men jag tror det har släppts en carbon uppdatering till Deus ex.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-03 23:48

Tack! Äntligen ett svar. Så du menar det inte beror på datorns prestanda?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-04 01:40

Jag har inte spelat några classic spel på någon nyare dator men vad jag vet så är mer eller mindre omöjligt att spela några större spel i classic.

Ok nu har jag googlat lite och funnit en uppdaterare till Unreal som kan kanske fixa ljud problemet. Jag kunde inte hitta något till Deus ex, tyvärr...

Edit: oops, glömde länken: http://unreal.epicgames.com/versions.htm

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-05 00:27

Det var snällt av dig att leta. Tack!

Ljudfördröjningen låter som ett mjukvaruproblem. Jag har inte upplevt det problemet med 3D-spel i OS 9, varken i Unrealbaserade spel eller andra.

Jag rekommenderar att behålla en OS 9 Mac med G3 eller G4 för att lira på, det kommer du inte att ångra.

Har testat flera spel i classic-läget och vartenda ett har kraschat förr eller senare...sen har jag även fått grafikbuggar i classic-läge...ingen höjdare för spel tycker jag

Classicläget är helt hopplöst dåligt för spelande. Ska du lira med OS 9 - då bör du boota upp med nian för att det ska funka bra. Sen ska du helst ha rensat ut allt som inte behövs för spelandet också. En strippad OS 9 med rätt versioner på drivisar m.m. kan funka riktigt bra för spel.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 15:30

Classic funkar perfekt för de spel jag spelar, t ex Marathon och Bill the Demon.
Fast inte Infinity, där är grafiken helt trasig.

1
Bevaka tråden