Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta Windowsmaskin till Airport Extreme nätverk?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter här med en Windowsmaskin som vill vara med på vårt Airport Extreme/Express nätverk.
Alla macara lirar på som inget hade hänt.
Ingen WEP nyckel utan bara MAC-Adress jag har lagt in PCn trådlösanätverkskorts Mac-Adress i Airporten.
Startat om både den och PC trots detta ser inte PCn det trådlösa nätet, varför?
Jag har provat att lägga till det manuellt i PCn men det hjälper inte.

Vad gör jag för fel?
Hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 11:58

Airport Extreme och Express använder normalt DHCP. Det funkar automatiskt på alla datorer. Du går bara till Start > Inställningar > Nätverksanslutningar > Trådlös nätverksanslutning > Se trådlösa nätverk. Sen ansluter du till din Airport Extreme eller Express och skriver in lösenordet.

Sjunger med Bergkonungs sång:
Om det var så enkelt skulle jag vara en glad man. la la la.

Mondo > har du ens läst vad jag skriver?
Tror du Win ser nätverket då?
Nej.
Tre Macar ser det direkt. b/g kompatiblet.

Nu har jag ändrat uppsättningen till WEP nyckel eftersom Win verkar gilla det bättre.
Men problemet jag har är att Win inte ens ser mitt nätverk trots att jag sitter några meter från basstationen och Macarna har 100% täckning, was ist los?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-07-30 14:58

För att datorer ska se ett trådlöst nätverk automagiskt måste du ha "BSSID broadcasting" (eller något liknande) påslaget. Har du inte det måste du skriva in nätverksnamnet manuellt, precis som det står inskrivet i accesspunkten, på windowsmaskinen.

BSSID finns inte i inställningarna för varken Airport Extreme eller Express, jag har provat att lägga till nätverket för hand i Windows skrivit lösenordet både i med och utan HEX tecken.
Jag har testat 128 bit kryptering och 40 bitars kryptering. Nada.

Vilket nätverkskort? Win inställningar eller nått kortspecifikt?

Det är inte så att du sitter med en bärbar PC-modell?

Satt själv och slet med mitt ex DGC en bra stund av just nämnda anledning, ända tills jag insåg att den rackarn behövdes slås på - på samma sätt som vi Mac-användare kan slå på och av Airport i menyraden.

En del maskiner använder en kombination av fn-<F-tangent>, medan ovanstående maskin hade sin knapp i fronten på maskinen.

Bara en tanke : )

Oj nätverkskort i PCn vet jag inte det är inbyggt i en Fujitsu Simens bärbar av senare modell.
Påslaget är åtminstone för det dyker upp i nedre högra hörnet och säger att inga nätverk gick att hitta.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 14:32

Vilken version av Windows använder du, det är rätt stor skillnad mellan dem. Dessutom brukar tillverkarna av WLAN-korten ha egna mjukvaror för att styra korten, så det kan vara rätt olika.

I Windows XP med alla uppdateringar installerade så bör datorn hitta det trådlösa nätverket utan några problem. Den kommer däremot inte ansluta automatiskt, utan du måste be den att ansluta vilket du gör genom att högerklicka på ikonen för trådlöst nätverk i meddelandefältet, välj visa tillgängliga trådlösa nätverk och följ instruktionerna.

Om du har en Airport Express-enhet finns det instruktioner på den medföljande CD-skivan.

Det är Windows XP Pro SP2 med en Intel WLAN kort inbyggt i datorn.
Tips på hur jag ska göra emottaget tacksamt!

Åhå finns det på skivan för Expressen? Ser man på... RTFM.
Ska ske.

1
Bevaka tråden