Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon nya Sony Ericsson K750i ännu?

Tråden skapades och har fått 292 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-24 19:34
Ursprungligen av rosenthal:

Vet iofs inte om det längre är ett problem för många, men då jag vet att det varit det, vill jag bara tippsa om K750i Grabber som ska förhindra att OSX kraschar när telefonen kopplas ur. (har själv ej kunnat testa då jag varken har en Mac - iBookens logikkort rök nyligen - eller en K750i. )

Jag har däremot både en PowerBook och en SE K750i, kan bara säga att det funkar helt problemfritt. En efterlängtad fix!

/John

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-24 23:40
Ursprungligen av illiquid:

Jag har däremot både en PowerBook och en SE K750i, kan bara säga att det funkar helt problemfritt. En efterlängtad fix!

/John

Kan bara instämma i föregående!
Fungerar prickfritt så snart även iSync-uppdateringen skedde för någon tid sedan med OS X 10.4.2.
Kan inta vara nöjdare!

Dessutom har jag upptäckt att kamerafunktionen på K750i inte är så långsam med bläddring, förstoring av bild etc.
Det är bara att trycka flera gånger på funktionsknapparna så gör den precis som man bestämt. Pronto.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-07-25 09:15

Har en K750 bunden till Telia men kan inte visa filmer i fullskärmsläge. Valet "helskärm" när man trycker på "Mer" finsn inte. En polare som har en vanlig (obunden) kan göra detta utan problem. Hur är det med era telefoner, kan ni köra fullskärm och har ni bunden eller obunden? Skulle vara intressant att veta innan jag drar till Teliabutiken och klagar.

PS. Ja, vi har samma programvara i telefonen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-25 10:33
Ursprungligen av rusk:

Har en K750 bunden till Telia men kan inte visa filmer i fullskärmsläge. Valet "helskärm" när man trycker på "Mer" finsn inte. En polare som har en vanlig (obunden) kan göra detta utan problem. Hur är det med era telefoner, kan ni köra fullskärm och har ni bunden eller obunden? Skulle vara intressant att veta innan jag drar till Teliabutiken och klagar.

PS. Ja, vi har samma programvara i telefonen.

Du kan prova att uppgradera mjukvaran i telefonen, om du inte har senaste. En jag känner blev av med operatörslåsningen när han gjorde det. Du behöver "bara" en Windows-burk och usb-kabeln. Mjukvara finns på SE's hemsida.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-07-25 10:44
Ursprungligen av hugin:

Du kan prova att uppgradera mjukvaran i telefonen, om du inte har senaste. En jag känner blev av med operatörslåsningen när han gjorde det. Du behöver "bara" en Windows-burk och usb-kabeln. Mjukvara finns på SE's hemsida.

Uppdaterade till senaste programvaran i helgen. Och problemet kvarstår. =/

Edit: Kör man i Mediaspelaren funkar helskärm bra.

Senast redigerat 2005-08-19 22:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 13:44

Tillbehör...?

Ngn som har lyckats hitta ngn åf som har tillbehör till SE K750, så som t ex handsfree etc...?
Eller vet när dessa kommer att finnas till försäljning...?

Det är verkligen kul när det släpps nya telefoner, men känslan mattas lite tycker jag, när kringutrustning dröjer alltför länge...

//mmi

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 00:40

...ciggladdaren har nu inbyggd ficklampa...så går det när man korsar svenskar o japaner...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-07-26 17:55
Ursprungligen av mmi:

Ngn som har lyckats hitta ngn åf som har tillbehör till SE K750, så som t ex handsfree etc...?
Eller vet när dessa kommer att finnas till försäljning...?

Det är verkligen kul när det släpps nya telefoner, men känslan mattas lite tycker jag, när kringutrustning dröjer alltför länge...

//mmi

Nåt speciellt du söker?
Reseladdare, bordsställ, datakablar, cigkablar, bilhållare finns ju.
Det jag tycker saknas är väl kanske vanligt trådat headset (med singellur), HCH-60 (bilmonteringssatsen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 19:34
Ursprungligen av maccis:

Nåt speciellt du söker?
Reseladdare, bordsställ, datakablar, cigkablar, bilhållare finns ju.
Det jag tycker saknas är väl kanske vanligt trådat headset (med singellur), HCH-60 (bilmonteringssatsen).

Det var väl i o f sig ungefär detsamma jag saknade (uttryckte mig kanske inte helt i första inlägget)...

//mmi

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-29 20:49

Tips om någon bra, smidig väska/fodral? Min gamla 6310i som nu pensioneras är rejält kantstött, fast jag kört med ett sånt där genomskinligt fodral. Och det är ändå än stryktålig tfn, 750i känns ömtåligare. Främsta skäl till väska är alltså att förlänga hållbarheten, det är ju inte användarvänligt.

För övrigt otroligt nöjd med telefonen, efter 2 dagars användande.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-07-30 12:09
Ursprungligen av IngoX:

Tips om någon bra, smidig väska/fodral? Min gamla 6310i som nu pensioneras är rejält kantstött, fast jag kört med ett sånt där genomskinligt fodral. Och det är ändå än stryktålig tfn, 750i känns ömtåligare. Främsta skäl till väska är alltså att förlänga hållbarheten, det är ju inte användarvänligt.

För övrigt otroligt nöjd med telefonen, efter 2 dagars användande.

Krusell har en väska som är anpassad för just K750.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-31 22:36

Är det någon som fortfarande har problem med "barnsjukdomarna" med telefonen som det rapporterades om efter att telefonen släppts, eller har det löst sig för alla efter mjukvaruppdatering. Om problemen kvarstår, vad innebär de?

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-08-01 09:08
Ursprungligen av gurne:

Är det någon som fortfarande har problem med "barnsjukdomarna" med telefonen som det rapporterades om efter att telefonen släppts, eller har det löst sig för alla efter mjukvaruppdatering. Om problemen kvarstår, vad innebär de?

Senaste månaden har tre utav oss i släkten köpt 750 och ingen har det minsta lilla problem, tack och lov. Detta är den ultimata telefonen för mig som jag förövrigt hoppas håller i åratal.

Mvh/Cihan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-05 20:15
Ursprungligen av maccis:

Krusell har en väska som är anpassad för just K750.

Det blev Krusells väska, 299:- på Phonehouse i Gbg.
Krusell för 750i

Jag är nöjd, den ger mig i alla fall en känsla av att jag förlängt telefonens livslängd och detaljarbetet är gott. Jag tycker inte det blir fler feltryckningar genom plastfönstret än utan fodralet på, utan det är mest jag som behöver vänja mig vid mindre knappar än på min förra mobil.

Plastfönstret på framsidan täcker hela mobilen, med hål för "joysticken" förståss. På sidorna täcks den av det svarta lädret med täckta plastfönster för IR-öga, play/pausknapp, och volymknapp. Speciellt volymknappen blir mer sväranvänd eftersom den är något felpositionerad. Undersidan har öppet urtag för laddare. Hål på översidan för on/off-knapp.

Luckan för MemoryStick är inte heller täckt, utan det är ett stort "hål" i sidans läder och framsidans plast så att man kan byta kort utan att ta ur telefonen ur väskan. I mitt tycke borde detta "hål" vara täckt. Det kommer bara in onödigt mycket damm, ludd och grus innanför fönstret så att man med jämna mellanrum får ta ur telefonen och blåsa rent. Antagligen kommer det att orsaka ett större behov att öppna den annars lättanvända och smidiga dragkedjan, än de få gånger man behöver öppna den för att byta minneskort om den sidan istället hade fått vara heltäckande.

Baksidan då? Ja det är den största nackdelen med kameramobiler, den orsakar att en annars smidig väska blir onödigt bylsig eftersom den behöver vara öppningsbar med lucka, se bilderna. Öppningen är något större på mitt exemplar än på bilden, Ett enda hål för både blixt och objektiv ssom är förlängt från blixten i en flik ner mot telefonens nederdel, antagligen för att underlätta öppnande av objektivskyddet.

Jag överväger att sprätta bort "bakluckan" helt och hållet, tror att jag ändå har fått det (åtminstone psykologiska) skydd jag behöver för min telefon. Men då kan man inte använda diverse multiadapt fästen. En "bältesklämma" medföljer, och den har varit riktigt praktisk att fästa telefonen i jackans innterficka. Så kanske får bakluckan vara kvar ändå. Den går ju att fasta åter med tryckknapparna och kardborrebandet, men då sitter den nog inte tillräckligt säkert att lita på.

Utseendet: jag tycker det är helt ok, en lite grovare look

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-08-16 12:16

Är det någon som vet något sätt att föra över sina SMS/MMS till datorn? Lika väl som man sparar en del gamla mail skulle det vara kul att enkelt kunna spara vissa SMS/MMS. Går detta? Att skriva av dem är ju sådär kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 21:02

Hur står sig K700i jämfört med K750i...?

Jag är ute efter en enklare mobil. Främst för att ringa med (!) men det vore ju kul om det gick att via Bluetooth synca kontakter så att man slipper plita in alla telefonnummer och namn ideligen.

Nån synpunkt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-30 22:11
Ursprungligen av mirydh:

Hur står sig K700i jämfört med K750i...?

Jag är ute efter en enklare mobil. Främst för att ringa med (!) men det vore ju kul om det gick att via Bluetooth synca kontakter så att man slipper plita in alla telefonnummer och namn ideligen.

Nån synpunkt?

www.apple.se/isync

Här kan du kolla vilka telefoner som går att synca med macen. Om det är främst syncning du är ute efter så är det bara att ta nån sonyericsson med bluetooth.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-08-03 13:59
Ursprungligen av IngoX:

Tips om någon bra, smidig väska/fodral?

Efter mycket letande kan jag varmt rekommendera Sony Ericssons Active Case IAC-25.
Den skyddar verkligen luren.
Grymt vadderad till tusen och delvis anpassbar. Bältesfästet går att ta bort. Extra rem medföljer om man vill h den på benet etc.
En liten ficka för extra minneskort finns också.

Svindyr om man köper från fel leverantör, men den finns på Claes Ohlsson för bara 165 kr!!!

Nackdelar:
Nästan för bra då det är på gränsen att man klarar att ha tillbehörskabel ansluten.
Dessutom måste telefonen vändas upp o ner för att anslutningen skall kunna komma ut ur fodralet.
Lite dåligt att de inte tänkt på det när de konstruerade den.
Förmodligen var väl bluetooth användare påtänkta?

Övriga tillbehör är svåra att hitta då leveranserna tydligen fortfarande är minst sagt snålt tilltagna?
Telia har till exempel uppenbarligen ännu inte fått bordsladdaren som hos dem har lägsta pris. 259 kr enligt dem.

För övrigt är telefonen otroligt rolig att jobba med.
Det är extra roligt när jag kan byta teman, bilder, och dessutom producera egna teman, bakgrundsbilder och till och med animationer som SVG-filer. Kräver dock Illustrator och lite andra programvaror.

Videoinspelningarna via mobilen blir dock inte särskilt roliga då kvaliteten är minst sagt bedrövlig.
Men med iMovie och QuickTime Pro kan man lägga in sina egna videos. De blir då något bättre i kvalitet och kan ju göras betydligt längre.

Har man dåligt med plats på minneskortet kan man enkelt flytta filerna till internminnet, eller lägga in låtar i 3gp-format. MP3-filer blir då betydligt mindre, ljudet försämras något, men med en liten equalizer går det att tvinga upp diskanten lite grann.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-07-30 12:08
Ursprungligen av mmi:

Det var väl i o f sig ungefär detsamma jag saknade (uttryckte mig kanske inte helt i första inlägget)...

//mmi

Vanliga HPB-60 finns nu (dvs headset med singellur), nu är det bara HCH-60 som väntas...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-23 09:41

Fungerar det fortfarande inte, efter alla uppdateringar? Vad är problemet idag?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-23 13:31
Ursprungligen av jakob:

Fungerar det fortfarande inte, efter alla uppdateringar? Vad är problemet idag?

Senaste tiger uppdateringen 10.4.2 fixade syncproblemet så det finns inte längre. Jag har aldrig haft några större problem med min K750 och det verkar som det har löst sig efter att jag uppdaterade telefonen med SE tjänst på deras hemsida. Så spring och köp

Det enda som jag tycker är synd är att SE inte kan leverara alla de nya produkter som man måste köpa eftersom bottenkontakten för headset och laddning inte är samma som på tidigare modeller. Sen har jag slarvat bort mitt headset som följde med telefonen

Jag har uppat min till senaste firmwaren, men har fortfarande problem med att kameran inte funkar. Jag öppnar locket för kameran, telefonen går in i kameraläge - och så PLOPP är den tillbaka i normalläge igen. (inte luckan alltså men på skärmen). Således är "världens bästa kameramobil" utan kamera. Grrr.

Ursprungligen av sjovall:

Jag har uppat min till senaste firmwaren, men har fortfarande problem med att kameran inte funkar. Jag öppnar locket för kameran, telefonen går in i kameraläge - och så PLOPP är den tillbaka i normalläge igen. (inte luckan alltså men på skärmen). Således är "världens bästa kameramobil" utan kamera. Grrr.

Jag hade samma problem. Lämnade in den och fick den reparerad på garantin. "Det var flexen som glappade." sa reparatören på Gumperts.

Jag måste erkänna att jag inte läst alla inlägg i denna tråd, MEN är det någon som vet nåt om det finns nån adapter så man kan använda vanliga hörlurar till 750:an?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 17:02

Någon som har koll på hur man använder sin 750 som modem mot en Powerbook med Tiger?

Vore tacksam för hjälp.

Alphonze; Borde komma en adapter i samband med att W800 släpps ty den lanseras som en musikmobil och kommer ha denna adapter.

Köpte mig en 750 igår och är väldigt nöjd änså länge, dock är det en sak som stör mig, jag kan intel lyssna på mina ringsignaler. Jag har lagt dit några egna låtar och tagit bort alla standard låtar förutom bulls eye som inte gick att ta bort. Samma sak med radion inget ljud..

Om det ringer så funkar den som den ska, även alarmet funkar. väljar jag klick ljud på knapparna hörs även det.

Någon som har enaning om vad somkanvara problemet?

Ursprungligen av Ian.C:

[...] Borde komma en adapter i samband med att W800 släpps ty den lanseras som en musikmobil och kommer ha denna adapter.

Låter bra!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-08-04 10:23

Vad sjutton! Här köper man till sist en K750i och är jättenöjd med alla käcka funktioner (hade en 3 år gammal mobil innan - ganska stor skillnad) ända tills man ska... ringa. Det fungerar inte!? När man slår ett nummer och trycker på ring blinkar en skylt med "ringer" till och sen försvinner den. Vad är det för fel på en telefon som det inte går att ringa med (känns som en ganska grundläggande funktion.. :rolleyes: )? När jag till slut lyckades ringa ett nummer hörs inget ur telefonen och personen på andra sidan blev mycket konfunderad.

Jag ska givetvis gå tillbaka med den till affären. Hoppas verkligen att jag får en ny. Har testat total återställning och allt sånt, och jag har ju bara haft den en dag.

Ursprungligen av Gurne:

Vad sjutton! Här köper man till sist en K750i och är jättenöjd med alla käcka funktioner (hade en 3 år gammal mobil innan - ganska stor skillnad) ända tills man ska... ringa. Det fungerar inte!? När man slår ett nummer och trycker på ring blinkar en skylt med "ringer" till och sen försvinner den. Vad är det för fel på en telefon som det inte går att ringa med (känns som en ganska grundläggande funktion.. :rolleyes: )? När jag till slut lyckades ringa ett nummer hörs inget ur telefonen och personen på andra sidan blev mycket konfunderad.

Jag ska givetvis gå tillbaka med den till affären. Hoppas verkligen att jag får en ny. Har testat total återställning och allt sånt, och jag har ju bara haft den en dag.

Typiskt, eller hur? Hade min i några dagar sen upptäckte jag att skärmen gav några blinkande "felpixlar" i högerkanten på rörliga bilder (t.ex. teman). Jag lämnade in den till Elgiganten, men jag tröttnade efter nån vecka och fick tjata till mig en ny. Det gick iallafall till slut... Har inte hittat några fel på den nya ännu, har haft den nya cirkus en månad.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-08-05 18:37

Gött! Jag var precis i butiken där jag köpte telefonen (Neptunsat i Göteborg, bor mycket nära och de hade den billigast i Sverige) och var lite nervös för att försäljaren skulle säga "Vi skickar in din telefon på service, välkommen att hämta den om två månader" men det gjorde han inte. Han förstod allvaret i felet (tacka för det - en telefon är trots allt till för att ringa med) och gav mig en nu som hittills fungerar mycket bra.

Bevaka tråden