Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av Aqua-program?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-07-18 17:21

Man kan ju öppna program i Aqua med "open". Finns det någon motsvarighet, som stänger ner programmet på ett snyggt sätt: alltså inte "kill" utan låter programmet spara ner och avsluta?
/Mats

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-07-18 18:27

Menar du i dockan? Om så är det bara att ctrl-klicka på programmet och välja Avsluta. Det har samma effekt som att välja Quit/Avsluta i programmet. Om du däremot håller in både alt och ctrl och klickar på programmet i dockan så ändras alternativet Avsluta till Tvångsavsluta (vilket du ju inte ville göra)

Eller syftade du på att välja "Öppna" från menyn "Arkiv" i Finder? Där finns det inget alternativ för att avsluta programmet såvitt jag vet.

Förklara lite mer vad du vill åstadkomma så kanske vi kan komma med en snygg lösning på ditt problem.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-18 18:37

Eftersom tråden finns i unix-forumet och han nämner "open" och "kill" antar jag att det handlar om unix-kommandon. Program kan startas med "open". Om det finns något liknande sätt att avsluta dem på vet jag inte. Det man skulle kunna göra är kanske att skapa ett AppleScript som skickar en sån signal till programmet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-18 18:50

Om programmet är korrekt gjort (hanterar signaler på rätt sätt) och man skickar motsvarande/rätt signal (alltså inte bara -KILL (-9)) så kommer programmet att snyggt avslutas och hinna med att spara undan det som ska göras. Av matteth att döma så tror jag att han inte kände till att kill är så mycket mer än bara kill.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-18 20:52

Fast det tror jag.

Detta var nämligen också min första tanke, och jag provade därför att skicka flertalet olika signaler till TextEdit, BBEdit och MS Word. I samtliga fall, oavsett signal (enligt 'man kill') avslutades programmen direkt, och inget chans gavs att spara. Detta tycker jag iofs inte är så konstigt. Det finns ju egentligen ingen anledning för ett renodlat Aqua-program att bry sig om UNIX-signaler. All kommunikation sköts ju inom Cocoa på annat sätt.

Om inte annat så kan du avsluta de flesta program genom att skriva såhär:

osascript -e 'tell app "Microsoft Word" to quit'

ja, förrutom att du anger rätt programnamn då

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-07-19 00:59

Det jag ville göra var att försäkra mig om att en Filemaker stängts ner på rätt sätt. Den kan vara lite kinkig med databaser som inte stängts på rätt sätt. Jag tänkte att det kunde finnas en snäll Apple-motsats till "open", som ju om jag förstått rätt är speciellt för att interagera med program i aqua. Applescriptvarianten funkar bra, dock.

Egentligen var jag mest nyfiken, eftersom jag till slut biter i det sura äpplet och lär mig lite vardasunix ...

Tack:-)

1
Bevaka tråden