Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skala skärmupplösningen på PowerBook 12'?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj,

OS X har ju som bekant möjligheten att skala ner fönster i mindre storlek när man trycker F10 etc... och jag funderade lite kring 12":arens begränsade upplösning. Borde man inte kunna skala ner hela desktopen så att allting blir hälften så stort? Dvs allting blir mindre och mer suddigt -- men man får plats med mer grejer på skärmen? Det hade ju varit en fullösning när man t.ex. vill kunna göra en snabb ändring i t.ex. Maya eller annat program som har för stort interface för den låga upplösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 12:24

Borde funka ja.

Finns ett "riktigt" verktyg för att skala interface i Developer tools för OSX. Dock är det tämligen buggigt.

Erik.dv: Vad heter det, och hur använder man det? Sitter du på någon länk med mer info kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 16:49

Ja, alltså det programmet gör ju inte riktigt vad Fredrik vill, utan det skalar ju alla interface element. Men i teorin borde det kunna göra samma sak som Fredik eftersöker, även om det han eftersöker trode vara LÄTTARE att uppnå rakt av idag, genom hårdvaran tom. Frågan är om inte ATI's senare drivrutiner stödjer detta...

ARD kan ju faktiskt göra det du skriver mot en remote-burk. Jag kan köra 1600x1200 + 1280x960 "dual screen" på min PB12" 1024x768 när jag styr vår redigering. Jävligt svårt att göra några större jobb, men går går det

Är det resolution independent-grejer eller vafasen det hette som vi snackar om här, för det var det jag var inne på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 13:55

Kaliban: Ja, resolution independent grejer är på gång in i OSX. Finns ett verktyg för att skala interfacet som sagt i dev-tools. Dock är det extremt buggigt idag och mycket i OSX är pixelgrafik så.

MEN alternativet vore att köra 1280x960 eller rent av 1600x1200 och sen innan visning på skärmen skala ner det till 1024x768 (precis som du skalar en bild i photoshop). Det borde gå i OSX utan problem tycker jag - ARD "kör" så.

Ursprungligen av Erik.dv:

Kaliban: Ja, resolution independent grejer är på gång in i OSX. Finns ett verktyg för att skala interfacet som sagt i dev-tools. Dock är det extremt buggigt idag och mycket i OSX är pixelgrafik så.

Coolt. Så hur gör man?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 16:05

Har inte Tiger här men jag tror man gör det i programmet "Quartz Debug Tool". Dock är det som sagt väldigt buggigt och funkar tyvärr bättre med HÖGRE upplösning (läs större interface) än lägre sådan.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 14:52

Hmm, jag kanske är ute och cyklar (igen...) men är inte det här lite samma sak som jag frågade om i http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=79873 ?

1
Bevaka tråden