Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min laddare lägger av

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om min laddare håller på att lägga av för gott, men när min dator är fulladdad släcker laddaren sin lilla lampa och slutar fylla på ström. Till en början trodde jag att den satt dåligt i datorn, eftersom det oftast är i den anslutningen det glappar, men så var det inte. Det enda som hjälper är att dra ur sladden ur väggen och sätta i den igen. En hard reset av laddaren, alltså.

Nån som råkat ut för det här? Ligger problemet i PMU eller i laddaren?

En av mina laddare var så ett tag, men det gick över, konstigt nog.

Jag hade dragit ner processorn till "reduced" i systeminställningarna strax innan trasslet började. Inte vet jag om det spelade nån roll. Nu har jag dragit upp den till full igen, ska se om det hjälper. Jag var bara så less på att höra fläkten...

Men då kanske det rättar till sig själv.

edit: grammatik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 18:28

Apple hade lite problem med vissa laddare då det kom en spikström (från nätet då) så slog överströmsskyddet till och man var tvungen att ta ur och sätta tillbaka laddaren för att den skulle funka igen...kan ju va nåt sånt...

Problemet försvann när jag drog upp processorn till full fart. Begriper inte sambandet...

Jag har samma problem med min PB 12 1.5. Har även testat med min ibookladdare men det verkar vara samma problem med den också. Detta fel uppstår endast ibland och byter jag till den andra laddaren eller startar om funkar det oftast igen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-20 22:45

Det är en skyddsfunktion i laddaren mot strömspikar för datorn. Den slutar att ladda (som ni upptäckt), men börjar ladda igen om man drar ur den (ur uttaget) och sätter tillbaka den. Det finns en Apple Knowledge-artikel på detta också. Sök på forumet om detta.

Japp, detta är helt normalt enligt Apple. Jag har fått två laddare utbytta på grund av detta innan jag informerades om att det ska vara så. Orsaken är som tidigare nämnt, spikar i elnätet. Lösningen är att testa ett annat eluttag. Om fastighetens strömkvalié är allt för dålig rekommenderar Apple att man skaffar en UPS.

/M

Okej, då kanske mitt förmodade samband bara var inbillning. Fast det är underligt att det ändå hände, och på två olika uttag.

Tack för upplysningarna!

Jag har precis samma symptom, men kom fram till att det har med strömspikar att göra. Har för mig jag hittade information på apples supportforum om det här. Jag har inte provat ändra några inställningar i datorn, men däremot har jag märkt att när vissa lampor i lägenheten släcks så slocknar även datorn. Tror det här är något man får leva med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 17:51

Ungefär samma fel här, laddaren lägger av efter ca 1 minuts laddning. Då måste jag koppla ur den ur väggen ca 1 minut varefter den funkar, men bara för en minut igen. Laddningen funkar fint då datorn är avstängd eller i vila och laddaren funkar även till en annan powerbook. Omstart och reset av PMU har inte gjort det bättre, inte heller att ändra processorhastigheten som någon hade testat. Olika uttag är också testade, men får försöka på kontoret imorgon också.

1
Bevaka tråden