Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telefonväxelprogram?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är intresserad av en telefonväxel-program för Mac. Finns det?
Har precis startat ett företag och skulle behöva en växel.

Nån som kan sånt här?

Ha en god midsommar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-23 17:05

Den enda jag känner till är denna:

http://www.asterisk.org/

Vet ej speciellt mycket mer om den.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-06-23 23:30

Asterisk packad och klar för Mac OS X hittar du på astmasters.net.

Tackar! Ska läsa mig fram. Är dyslektiker så att LÄSA engelska är inte det lättaste. Jag får traggla igenom det och läsa mig till. Det är ju lite halvkrånglig engelska på dessa sajter.

Ni ska ha ett stort TACK ialla fall!

Glad midsommar på er oxo!

Gaaaah!!!!
Jag tror att detta blev lite överkurs för mig. Att knacka så här avancerad kod är inte riktigt "mig".

Finns det någon som har möjlighet att hjälpa mig på traven?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-30 07:52

Hur vill du att växeln skall fungera? Jag dock att det är bättre att lägga tiden på något annat och köpa en färdig lösning. Speciellt när du behöver mer hårdvara till din mac för att få det att fungera mot pstn nätet. Såvida du inte bara vill köra analogt och ta in samtalen via modem men då är det ändå överkurs med en växel. Imho naturligtvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 08:45

Jag har för mig Telia har en AXE växel, som gör att du kan ansluta vilken telefon man vill till växeln, hemtelefoner, arbetstelefoner, frilansare i Boden eller tom utomlands samt mobiler - har för mig det hette Opera sist jag köpte det - men det är många år sen, typ 10...

Men jag tror att dom har det kvar

/Tangen

Ursprungligen av jawa:

Hur vill du att växeln skall fungera? Jag dock att det är bättre att lägga tiden på något annat och köpa en färdig lösning. Speciellt när du behöver mer hårdvara till din mac för att få det att fungera mot pstn nätet. Såvida du inte bara vill köra analogt och ta in samtalen via modem men då är det ändå överkurs med en växel. Imho naturligtvis.

Jag vill att det ska gå att ringa ut på flera telefoner samtidigt. Vi är typ 5-6 pers som behöver kunna ringa ut utan att vara passa på när det blir ledigt plus att vi behöver en styrning som kan styra samtalen. Jag menar då typ:
"Välkommet till Företaget X. För att tala med person 1, tryck 1 etc."

Jag har en Mac G3 med Asterisk installerat, tror jag. Jag tro att jag lyckades men är inte helt säker.

Vi kommer ha vanliga analoga telefoner. Det är det billigaste att köpa hem oxo.

Fråga:
Vad är pstn nätet?

Vill passa på att tacka för den givmildhet att dela med dig av erfarenheter och kunskap, som finnes på detta forum.

/7Thomaz

Ja får det inte att funka. Är det nån som kan Asterisk bra?

Alltså, du får väl inte fler linjer ut med ett program. Du måste väl ha flera duo-linjer (tror jag det heter) eller en multi, men det räknar man inte hem förrän man behöver uppåt 6-7 duo.
Snacka med din telelevernatör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 11:02

Thomaz,

PSTN = "Public Switched Telephone Network", d.v.s. det "vanliga" telenätet...

Enklast & än så länge högsta driftsäkerhet är nog att skaffa en egen växel, dimensionerad för det lilla företaget. Du kan säkerligen få tag på en passande växel för uppskattningsvis 10-15.000:-

Alternativt bör du kanske titta på en s.k. "Centrex"-lösning, vilket är en "virtuell växel" där funktionaliteten ligger i telestationen utan att ni har en fysisk växel på kontoret.

Läs mer hos ex.v.
Telia

En variant av Centrex är att använda företagens mobiltelefoner. De flesta operatörer har lösningar som gör att ni dels kan använda mobilerna som "interntelefoner", d.v.s. att kostnaden är obefintlig (om än någon) och självklart oxo ringa & ta emot externa samtal.

Datorbaserade lösningar, typ "Asterisk" i all ära, men de är inte helt lätta att sätta upp i dagsläget och kräver en hel del underhåll, vilket en traditionell lösning inte gör.

Lycka till,

-Torkel

Senast redigerat 2005-07-07 11:21

DeTeWe var ett alternativ när vi skulle kolla på växel, men vi valde Alcatel då de passade bättre för oss. Vi är nästan 100 pers.
DeTeWe verkar vara prisvärda och innehålla mycket "lull-lull".
De har en kampanj nu:
http://detewe.se/kampanj.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 15:51

För ett sånt litet företag skulle jag titta på "det mobila kontoret" från er mobilleverantör.

1
Bevaka tråden