Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! MAC-utskrift från PC -- stendött!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat en ny fin PC (XPhome) och ställt upp bredvid min G4 (OSX 10.3.8). I fyra månader har de levat i bästa harmoni trots (eller kanske tack vare) att jag aldrig brydde mig om att försöka connecta dem. Nu vill jag dock kunna skriva ut på min Apple Laserwriter 12/640 PS från PC:n. Och det går ju inte alls.
Jag har läst en hel drös med inlägg här på forumet om att skriva ut i PC-nätverk, men har dessvärre inte blivit mycket klokare av det.
Kan någon hjälp mig med lättfattliga instruktioner hur man gör så vore det fantastiskt!

Några grundfakta:
Datorerna sitter i en router och delar Bredband som alltså funkar. Skrivaren sitter i samma router och funkar på Macen. PC:n tycks få upp skrivaren men rapporterar bara »Fel - skriver ut« när man försöker, och sen händer absolut ingenting.
När jag öppnar fildelning i Macen så avslutas det programmet omedelbart. (Det strulet kan kanske hänga ihop med att jag alltid har Classic uppstartat)
Jag försökte (enligt någon 99:as tips) ändra i TCP/IP från automatisk tilldelning av IP-adress via DHCP, till manuell tilldelning, men då kunde jag inte surfa. Jag ändrade därför till mellantinget DHCP med manuell tilldelning. Yii-haa - ingen skillnad!

Jag är tämligen rudis på Windows. Och vore därför oerhört tacksam för lättfattliga svar och idéer som funkar.

Jag min blåögde fan trodde att dom löst det här eländet för tio år sen..!

Sitter du på guldkunskaperna så tveka inte att lätta på förlåten och ta ett giant step for mankind!!!
Tack på förhand!

Hälsningar från en desperat Siddimac

PS. Och en annan sak. Tilldelas även en skrivare IP-nummer om den sitter i ett router nätverk? Hur får man i så fall reda på detta nr..? DS.

Senast redigerat 2005-07-02 18:16

Grattis Grabben!

Grattis Grabben!
Jag har den perfekta lösningen på dina problem! Gå bara in på http://www.efelix.co.uk/tech/3000.html och följ instruktionerna längst ner på sidan. Det gjorde jag och det funkade hur bra som helst! En åttasidig guide med bilder och allt förklarar hur det går till. Fantastico!

The flip side är att det tog hela dan och att jag fick byta till en mera clean Panter på en annan hårddisk, men vad gör väl det när man kan skriva ut från sin PC!!!

En varm hälsning från Siddimac till sig själv och alla andra..!

:):):):)

Jättebra tips! Tack!

(Lite typiskt... Windows 13 inställningsfönster... Mac 4...

Ursprungligen av Siddimac:

Grattis Grabben!
Jag har den perfekta lösningen på dina problem! Gå bara in på http://www.efelix.co.uk/tech/3000.html och följ instruktionerna längst ner på sidan. Det gjorde jag och det funkade hur bra som helst! En åttasidig guide med bilder och allt förklarar hur det går till. Fantastico!

När jag kollar denna guide (vilken är utmärkt tydlig) ser jag att det gäller när skrivaren är ansluten till en Mac och delas ut. Men guiden förklarar inte hur man ska göra när skrivaren är nätverksskrivare som sitter på en router, som du i första inlägget skrev att du hade. Gick det att använda samma beskrivning ändå?

Får hålla med om att det är märkligt att Microsoft inte kan göra enklare för PC-användare att ansluta en skrivare. Man måste veta IP-adresser och 18 tusen andra inställningar. Vilket helvete! Tacka för att man har Mac, men tyvärr har jag en Windowsmaskin som ska skriva ut i mitt hemmanätverk, så jag får min beskärda del av helvetet ändå

  • Medlem
  • 2005-08-08 15:02

Verkar finnas drivisar i XP för denna skrivare. Du måste sätta en fast ip på skrivaren vilket du kan göra från en Mac med Classic och ett verktyg som heter något som "Desktop Printer Utility" eller något annat på svenskt system.

När du fått fast ip på skrivaren eller låst så att skrivare alltid får samma (görs i ditt fall i brandväggen om denna funktion finns) så hoppar du till XP och öppnar guiden "lägg till skrivare"
Här väljer du det antilogiska "lägg till lokal skrivare". Efter det kommer frågan vilken port du skall skriva ut på. Välj "Sakpa ny port" och i rullgardinen väljer du "Standard tcp/ip port".
Nu skall du fylla i skrivarens ip här och portnamn kan du bara skriva tex. Laserwriter.

På nästa fråga är jag lite mer tveksam. Det borde vara så att du skall välja på Enhetstyp "Apple Network Printer" Det kan fungera på "generic" också.
Denna skrivare skall klara LPR också vilket du har under "Anpassad" och Inställningar.
Det bör här räcka med att bocka för "LPR" och lämna resten som det är.

Lycka till!

Ursprungligen av Jipod:

Verkar finnas drivisar i XP för denna skrivare. Du måste sätta en fast ip på skrivaren vilket du kan göra från en Mac med Classic och ett verktyg som heter något som "Desktop Printer Utility" eller något annat på svenskt system.

Lycka till!

Har inte Classic på min dator, men jag provade med ditt tips och använde den utdelade IP-adressen från min Airport Extreme, och det funkade! Vet att man helst bör ha fast IP, men jag vågade inte jiddra med inställningarna. Är rädd att det börjar krångla med mina Macar. Var så nöjd så att Rendeveuz (Bonjour) fixade alla inställningar när jag installerade MacOSX och vill inte äventyra det. Nu kunde jag i alla fall skriva ut det jag behövde på Windows-datorn.

Jag har en HP Laserjet 2200 och den fanns med i skrivarinställningarna.

Tack för tipset.

Ursprungligen av Jag själv för två år sen;575850 :

Grattis Grabben!
Jag har den perfekta lösningen på dina problem! Gå bara in på http://www.efelix.co.uk/tech/3000.html och följ instruktionerna längst ner på sidan. Det gjorde jag och det funkade hur bra som helst! En åttasidig guide med bilder och allt förklarar hur det går till. Fantastico!

Si på fan, åren går men problemen består!
Nu letade jag på 99MAC igen och kom till min egen gamla fråga och mitt eget gamla svar.

För andra latecomers kan jag dock meddela att ovanstående länk bytt en bokstav och numera heter: http://www.ifelix.co.uk/tech/3000.html

Yippie-Kay-Ye!

1
Bevaka tråden