Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera datorer - synkronisera filer?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-25 00:55

Har nu mer än en dator och inser att filer jag behöver arbeta med inte alltid finns på den dator som är tillgänglig (jag har en fru också... )

Tips på smart, enkelt och effektivt sätt att hålla två diskar (hem-mappar) relativt lika?
(Trådlös förbindelse finns och jag vet hur jag fildelar)

.Mac har jag för bokmärken, kalender och adressbok etc. Men iDisk räcker ju inte för alla filer.

Senast redigerat 2005-06-26 11:03
  • Oregistrerad
  • 2005-06-25 10:34

Jag använder själv synchronize pro x http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12917 , funkar alldeles utmärkt. Sedan finns ju FoldersSynchronizer http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1682 ,har testat någon tidig version. Båda dessa kostar ju pengar.

Gratis finns ju Synchronize Folders - 0.6.1 http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25735 , har inte testat denna. Finns säkert fler gratisvarianter.

Martin

Om du inte är rädd för lite skal kan du ta en titt på rsync. Jag tror att det följer med alla os/x-installationer, men eventuellt måste du installera utvecklarverktyg

Det ligger normalt sett under /usr/bin/rsync och som exempel följer här mitt lilla skript som jag har för att synka över iTunes-musik till min daapd på min hemmaserver:

[FONT="Courier New"]
#!/bin/sh
cd ~/Music/iTunes
rsync -e ssh --delete --bwlimit 3000 -va "iTunes Music" [email protected]:/mount/c0/media/music/daap_shared/
[/FONT]

(raden som börjar med "rsync" slutar med "daap_shared/" så ignorera radbrytningen)

lycka till.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-25 17:44
Ursprungligen av pellemell:

Om du inte är rädd för lite skal kan du ta en titt på rsync. Jag tror att det följer med alla os/x-installationer, men eventuellt måste du installera utvecklarverktyg

ett grafiskt gränssnitt finns för rsync - rsyncX

från beskrivningen:

Citat:

# copy/update a single file to another location
# copy/update a single folder to another location
# copy/update an entire volume to another location
# Push a copy/update of the booted volume to another location
# Push a copy/update of any volume to another location
# Make any suitable destination volume bootable into OSX or OS9
# Update another location with the source machine's version of rsync
# Schedule scripts to run via cron
# Setup and Run an RsyncX Server for increased speed and security
# Use Assistants to easily store and retrive entire bootable volumes or specific updates

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-25 19:14

Tack för förslagen. Ska i första hant kika på rsync och sedan eventuellt (om det kör ihop sig totalt;) ) på Synchronize Pro mfl.

/M

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-26 00:11
Ursprungligen av Micke F:

Tack för förslagen. Ska i första hant kika på rsync och sedan eventuellt (om det kör ihop sig totalt;) ) på Synchronize Pro mfl.

/M

Ta också och titta på Unison. Jag har under flera års tid synkroniserat ett flertal datorer samtidigt (bland annat en bärbar linuxdator med bärbar windowsdator och en sun-arbetsstation) med hjälp av detta programmet. Det använder sig av rsync-protokollet för att åstadkomma en effektivare synkronisering. Jag har precis skaffat en powerbook och det första jag gjort är att installera Unison för att få en smidigare hantering av samtida lagringar av identiska filer på olika datorer. Styrkan med Unison är dess effektivitet samt att det finns att tillgå för så många operativsystem. Fördelen jämtemot rsync är att ingen av datorerna är "master", d.v.s. en ändring eller tillägg propagerar vidare till samtliga datorer som hålls synkroniserade oavsett var ändringen eller tillägget gjordes först. Eventuella problem med icke-kompatibla filändringar upptäcks och flaggas så att användaren själv får bestämma vilken verison som skall sparas.

Den stabila textbaserade versionen av Unsion (2.10.2) installeras lätt via Darwinports. Mitt enda riktiga problem har varit att terminalprogrammet i Mac OS X tycks ha så förgjordat svårt att hantera filnamn som innehåller svenska tecken. (All hjälp att lösa det problemet emottages tacksamt. Mitt sätt att kringå just den begränsningen är att montera filsystemet som jag vill synkronisera via samba, varefter teckenproblemet försvinner trots att det ser ut som gallematias i terminalfönstret när filnamn innehållande svenska tecken listas.) Utvecklingsversionen av Unison (2.12.0) finns dessutom i en GUI-version för Mac OS X.

/Joakim

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 06:25

Har laddat hem FoldersSynchronizer men är lite osäker på vilken dator jag ska lägga den. eller på båda?

1
Bevaka tråden