Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 400 Dv tvärstannar vid försök att installera OSX

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gjorde ett försök att installera OSX 10.3 på en iMac DV 400. Monterade i mer minne så jag hade 640MB. satte i installationsskivan som då byggde om skrivbordet i OS 9.2 och startade om med DVD:n som startskiva.
När äpplet kommit upp och snurrat en stund blinkade en text förbi som man inte hann läsa sen stängde datorn av.

Försökte några gånger med samma resultat.

Den fungerar dock helt OK i OS 9.

Tål den inte OSX eller vad är det

Ska lägga till att OSX skivan är en köpt generell licens.

Ska funka utan problem. Sitter minnet i ordentligt? Kan du köra en hardware test, eller skivkontroll?
Jag har själv en med bara 384 MB, går utmärkt även om mer minne skull vara ett plus

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag gjorde ett försök att installera OSX 10.3 på en iMac DV 400. Monterade i mer minne så jag hade 640MB. satte i installationsskivan som då byggde om skrivbordet i OS 9.2 och startade om med DVD:n som startskiva.
När äpplet kommit upp och snurrat en stund blinkade en text förbi som man inte hann läsa sen stängde datorn av.

Försökte några gånger med samma resultat.

Den fungerar dock helt OK i OS 9.

Tål den inte OSX eller vad är det

Ska lägga till att OSX skivan är en köpt generell licens.

Hade du uppdaterat iMacens firmware?

Ursprungligen av jazzper:

Hade du uppdaterat iMacens firmware?

Nej det låter värt att prova, får testa på måndag.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Nej det låter värt att prova, får testa på måndag.

Just, glömde det! Det är helt tvunget att du gör det först! Och att inte avbryta det när det pågår, vad som än händer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-18 14:11

Det är ett absolut måste. Annars är det stor risk att skärmen blir grönsvart och datorn obrukbar.
Du hittar rätt firmware här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

Kör även ett hardwaretest, råkade själv ut för en g4 som inte ville ta OSX. Det visade sig vara ett kass minne. (OSX använder mer av minnet så det funkade med OS 9.)

Tackar för alla som vanligt mycket goda råd. Vet inte hur jag skulle klara mig utan 99mac.
Firmwaren och instruktionen är nerladdad på min PB skall överföra den till iMacen på måndag morgon.

Det gick bra även om det tog tid för jag var tvungen att uppgradera till 9.1 först, sedan Firmwareuppdatering och slutligen OSX och FileMaker som är det enda den skall användas till.
Men jag måste ju ha OSX för att klara FM7.

1
Bevaka tråden