Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBookens skärm

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 18:29

Har kollat på tre st nya Powerbook 15" och en sak jag reagerade på är att färgerna är väldigt bleka och kontrasten dålig. Provade dom olika profilerna och justera ljusstyrkan men blev ändå inte bra. Nätanslutna alla tre. Jämför med Cinema Display (har en själv) och iMac G5.

Har jag missat något?

  • Medlem
  • 2005-06-14 18:55

Ja. OSX kör som standard Gamma 2.2 vilket ger "dassiga" färger utan sting i kontrasten. Världens alla andra datorer + TV-apparater kör Gamma 1.8.

Gå in i "System Preferences"->"Displays" och gå till färgprofiler. Välj anpassa, välj simple, klicka next några gånger, välj "Gamma 1.8", välj next, spara och vips har du en dator med mycket bättre sting i bilden.

Jag har visat två apple-laptops där en kör 1.8 och en kör standard 2.2 för flera bekanta och alla tycker att den som kör 2.2 ser ut som skit i jämförelse.

Enda orsaken till att OSX använder gamma 2.2 är att OS9 gjorde det, för att vissa tidningsproducenter använde det.

  • Medlem
  • 2005-06-14 19:11

Um. Blandade ihop siffrorna.

OSX kör alltså 1.8 som standard, PC-Datorer kör 2.2. Du vill alltså köra 2.2 under OSX.

1
Bevaka tråden