Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CPU Uppgraderingar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En intressant sak, nu när Apple byter till Intel. Hur mycket kommer CPU uppgraderingar kosta?
Nu är det ju snordyrt, och det beror ju givetvis på den smala efterfrågan på PPC uppgraderingar.

Men i Intel fallet är det ju knappast inte så. En PM lär om jag har rätt, totalt sätt ha en längre livslängd för en som gillar att uppgradera hårdvara i sin burk. Och för en mycket mindre kostnad.

  • Medlem
  • 2005-06-13 13:22

Kom och tänka på sådana här för någon dag sedan... CPU-uppgraderingar kanske vore ett sätt för apple att få hyfsad försäljning fram tills hela intel-switchen är genomförd? Dvs, köp din mac idag - och byt CPU när det är dags? (yepp, lite varning för önsketänkande här, jag vet... )

VÅgar man ha en Intel Processor i sin Quicksilver må tro?

Allt utom moderkortet lär ju gå att uppgradera i de nya inte(l)macarna.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-13 17:20
Ursprungligen av ptolemy:

Allt utom moderkortet lär ju gå att uppgradera i de nya inte(l)macarna.

Lika mycket som nu skulle jag vilja säga, dvs gör de något som en imac/pbook är man ju ändå låst, tror inte de släpper en(iaf inte enbart) midi-towerlåda.

Nu menar jag givetvis dom nya burkarna. Moderkorten lär ju skilja en hel del åt mot dom som är nu.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-13 17:21
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Nu menar jag givetvis dom nya burkarna. Moderkorten lär ju skilja en hel del åt mot dom som är nu.

Det går ju redan i PC-världen, men hur många uppgraderar cpu o grejer där? Skillnaden är ju så liten om man ändå inte byter allt så. (däremot kanske folk köper "en halv dator" i taget när de uppgraderar..)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-14 22:42

Hur tror ni det blir med Intel uppgraderingar på nuvarandra macar? När det var 68k > PPC så fanns det ju uppgraderings möjligheter...

  • Medlem
  • 2005-06-14 23:43
Ursprungligen av ez0r4y:

Hur tror ni det blir med Intel uppgraderingar på nuvarandra macar? När det var 68k > PPC så fanns det ju uppgraderings möjligheter...

Ja, därav mitt önsketänkande ovan... Själv använder jag bara bärbart och jag tror det blir svårlöst med dagens tunna datorer. PowerBook 540c som fanns på marknaden i skarven mellan 68k och PPC kunde uppgraderas med PPC-processor.

Ursprungligen av ez0r4y:

Hur tror ni det blir med Intel uppgraderingar på nuvarandra macar? När det var 68k > PPC så fanns det ju uppgraderings möjligheter...

Som sagt. Det lär sitta en helt annan teknik. Så jag tror nog inte på det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-14 23:35

Frågan är ju om det är värt att bara uppgradera CPU. När man uppgraderar sin PC brukar man oftast skaffa nytt moderkort, CPU och nya minnen. Det brukar ha kommit ett nytt chipset till moderkortet, cpu med högre FSB och minnen med högre hastighet.

Ursprungligen av snutte:

Frågan är ju om det är värt att bara uppgradera CPU. När man uppgraderar sin PC brukar man oftast skaffa nytt moderkort, CPU och nya minnen. Det brukar ha kommit ett nytt chipset till moderkortet, cpu med högre FSB och minnen med högre hastighet.

Visst. Man vinner inte lika mycket. Men för 1500 kronor, kan du köpa en ny processor, som håller lite liv i sin burk. Har själv gjort det både på PC och Mac då ekonomin inte har tillåtit något annat. Skillnaden när det kostade 1450 kr på PC burken, så kostade det 5000 kr på Macen. (nu fick jag iofs köpa snuskigt billigt begagnat)

Exempel: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=P4S478P8-32R
mot https://secure1.sonnettech.com/product_info.php?cPath=22_26&products_id=131&osCsid=b16bf77d3288bb26a7a79bc83d4743b9

1
Bevaka tråden