Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk, personlig inloggning=server?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-12 12:46

Vi har en tanke som lyder enligt följande:
Två (till att börja med) Imac i huset. Men vi vill ha personliga inloggningar, dvs ha våra egna privata skrivbord osv. Då är frågan, krävs en server (t.ex. en mac mini) eller har Tiger någon inbyggd serverfunktion?
Är relativt ny switcher och ovan nätverksanvändare så gärna ett lättförståeligt svar!

Vill du alltså att det skall vara samma uppsättning användare på alla datorerna?
I så fall tror jag att en dedikerad server med MacOS 10.4 Server är det bästa sättet...
Jag tror att man bara kan uppnå det genom att skaffa MacOS X Server.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-12 13:04

Säkert kan man uppnå detta på flera sätt än med OSX Server. Däremot är OSX Server det enklaster alternativet. Men är man inte rädd att knåpa i terminalen eller har en linux burk ska det säkert gå. Kontakta mig när ni vet hur. Jag har ett litet problem själv där jag skulle vilja kunna installera Tiger när jag skaffar det. Även på min PB som inte har någon fungerande DVD enhet. Om du får NetBoot att fungera från något annat än OSX Server berätta det gärna hur.

  • Medlem
  • 2005-06-12 13:11

Det verkar alltså som Mac OSX server är den bästa lösningen. Knåpa i terminaler eller skaffa linux-burk är helt uteslutet. Finns inga kunskaper till det hos någon av oss.
Tack för hjälpen!

Ursprungligen av juanito:

Säkert kan man uppnå detta på flera sätt än med OSX Server. Däremot är OSX Server det enklaster alternativet. Men är man inte rädd att knåpa i terminalen eller har en linux burk ska det säkert gå. Kontakta mig när ni vet hur. Jag har ett litet problem själv där jag skulle vilja kunna installera Tiger när jag skaffar det. Även på min PB som inte har någon fungerande DVD enhet. Om du får NetBoot att fungera från något annat än OSX Server berätta det gärna hur.

Har du firewire på din PB? Isåfall startar du den bara i Targetmode (håll nere T vid uppstart) och sen kopplar du ihopa den med en annan mac som har DVD, därefter installerar du Tiger som vanligt från den datorn, men väljer PB's hårddisk när den frågar vart du ska installera.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-12 22:10

Du kan ju ställa in hemkatalogens plats via netinfo (i verktygsprogrammappen), o därigenom ställa in den till den andra datorns användar-katalog, iofs så måste den andra datorn vara igång och med nätverk påslaget för att klient-datorn ska fungera korrekt, men om båda datorerna är igång hela tiden, så ska det nog gå. Kortfattat, ena datorn "blir" server åt den andra, via fildelning på servern och netinfo-styrning på klienten. men kruxet är att för varje användare så ska du administrera 2 konton till samma hemkatalog.. men det är iaf en server-lös lösning

  • Oregistrerad
  • 2005-06-12 22:33

Man kan också fråga sig varför du vill ha det på detta vis. E-post, bokmärken, kalendrar, nyckelringsobjekt och kontakter går att synka via iSync, .Mac krävs i och för sig. Filerna kommer du åt via fildelning.

  • Medlem
  • 2005-06-13 08:20

Tja, det var min man som ville kunna ha bokmärken, skrivbord osv på sitt sätt. Dvs sådana saker som kräver .mac för 1000 kr/år. Vilket jag tyckte var en fånigt dyr lösning. OS X server som tidigare rekommenderades var ju också över vår budget. Det lutar nog åt att vi kör normal fildelning och delar upp webbläsarna istället, jag tar Safari och han Firefox. Billigt och bra!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 19:14

tja, altså, om ni bara har ett par användare på båda maskinerna så e det jag tipsade om ganska så enkelt och lätt-konfigurerat förutsatt att du vet lite mer än agda på 89 år.

ett annat alternativ är att han sparar sina inställningar på tex ett usb-minne o ställer in båda datorerna till at leta efter inställningar/mail osv osv på minneskortet istället för i användar-katalogen. (alias bör nog fungera)

1
Bevaka tråden