Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jordglob på min skärm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå! Min dotter har en iMac 400Mhz med Jaguar. När hon startar sin dator kommer det upp en vit liten ruta med en blå jordglob och inget annat. Snälla hjälp mig, hon kan inte leva utan sittm SimCity. Jag pallar inte mer tjat. Tydligen kom det upp ett medelande med feltyp 2 innan den dog.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 22:42

Det låter som om den letar efter en startskiva eftesom den visar iconen för nätverket (väl??!!!) Hum... du skall hålla en tangent nedtryckt för att datorn skall leta efter en startskiva...men vilken!

En kul grej som jag stöte på i hårddisken på jakt efter tangenten. Håller du "N" nertryckt så tvångsstartar den från en server. Minimal sannorlikhet, men "N" tangenten kan ju ha hängt sig *SKRATT* Som sakt minimal, men med Murphys lag i åtanke så....

Håller du "X" nere så tvingar man OS X att starta.

Mer kan jag inte göra för dig. God jakt...

Din dotter har antagligen råkat ställa in Nätverksskiva som startskiva. Har hennes dator ingen Netbootdator i nätverket så fungerar ju inte det. Enligt Apples Apple Care Document 31355 så skall datorn så småningom hitta en fungerande startskiva om den får chansen, fast det kan ta ett antal minuter (!).

Annars kan man byta startskiva i uppstartsskede. Tyvärr har jag inte tillgång till min OS X handbok just nu och kommer heller inte säkert ihåg kommandot (cmd + D?). Enligt min i systemet inbyggda hjälpfunktion så kan man på vissa datorer starta om och sedan hålla Option-knappen nertryckt under startskedet (alt/"barnvagn"-knappen). Då kommer man till en ruta där man kan välja statskiva, dvs välja bort nätverksskivan. Kan vara värt att testa.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 23:00

Skulle gärna få fingrarna på en sida med "ALLA" knapptryckningarna dokumenterade. Henrik, något förslag om kompliment till din knep-o-knåp-bok.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-28 23:02

Är det inte bara så enkelt som att hålla in ALT vid uppstart...

  • Medlem
  • 2003-03-01 01:11

För en gångs skull så borde zappa pr-ram hjälpa... Startskivan lagras just i pr-ram, åtminstone i äldre maccar.

Håll nere Alt, cmd, samt P och R, och startar om.

Tackar så mycket för all hjälp jag fått! Nu lirar det igen.
Tydligen en bugg som smygit sig in och ändrat starskivan, jag tänkte inte så långt. Jag är glad att hon slutat mublera om hela lägenheten ,m,m och återgått till The Sims igen.

1
Bevaka tråden