Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa system på en slot-in 350 MHz?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-10 23:35

Håller på gulla i ordning en gammal häck, 350 MHz iMac slot-in jag ska ge till farsan, och är i valet och kvalet vilket system jag ska stoppa i. Det får ju konsekvenser för fart och säkerhet, vilken webbläsare man kan ha etc. Input, någon? Installerat minne är 320 MB och det sitter (äntligen) en 30 GB-disk i den.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 23:41

Testa med Tiger eller någon annan OSX-verre, ju senare desto bättre. Jag kör 10.3.8 på min iMac rev. A och det går hyfsat. Kan du på något vis (som man inte får nämna på detta forum) lyckas få bort all flash-reklam i webbläsaren så går det att surfa riktigt behagligt.

Är du lite mer crazy och pank/snål så laddar du ner Yellow Dog Linux. YDL tuffar på bra på min rev. A ibook (dasslocket). Dock kräver det systemet lite mer av användare och adminsitratör. Men det är inte oöverstigligt för normalanvändaren.

Nedladdningslänkar till YDL:
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/yellowdog/
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/yellowdog/

Om den ska gå hyfsat så är 9.2.2 modellen tror jag. Att trycka i den Panther eller Tiger är overkill och det kommer att gå segt. Om farsan bara ska mejla och surfa med den så klarar han sig bra med 9.2.2.
Att rekommendera linux är bara fånigt, det begriper orat och hans farsa sig inte på. Inte jag heller för den delen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-11 00:21

Jag drog nyligen in Panther på en iMac 350 MHz. Fixade först in 384 Mb minne och en ny 120 Gb HD. Det tuffar bra, just därför att den mest används för mejl, surf och ordbehandling.
Eftersom det är jag som åker på att fixa eventuella problem i framtiden så känns det skönt att slippa köra 9an.

  • Medlem
  • 2005-06-11 00:21

Panher funkar säkert hur bra som helst om du vill ha ett modernt OS, men du borde kanske ha lite mer minne isf. OS 9 lär gå snabbare än OS X men det har ju sina nackdelar med instabiliteten och omoderna program. Surfning i nian går fortast med Mozilla 1.3.1 och det bör vara med IE 5 som andrahandsval för de sidor som inte funkar i Mozilla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-11 02:34

Ska man surfa klarar man sig knappt utan OS X, då man ständigt måste vara uppdaterad för att kunna läsa de senaste filerna på internet. QuickTime, RealPlayer, Reader, etc kommer ju inte till OS 9 längre. Inte bara filer man laddar ner, utan även filer som skickas till en, kommer man få problem med att läsa.

Dessutom är man fast med Internet Explorer eller Mozilla om man har OS 9, medan man i X kan köra Safari eller Firefox. Webbläsarna till X är inte bara snabbare och mer praktiska, utan en del webbsidor (mac.se tex) kräver att man kör webbläsare av sena versioner för att det ska fungera korrekt.

Jag har kört X på en iMac G3/350 i ca tre år och det är inga som helst problem, trots att jag använde både Photoshop, InDesign och Dreamweaver. Se bara till att skaffa minst 512 MB RAM – det gäller ju för alla datorer, även nya.

Det var så sjukt segt att köra 9.2.2 på min iMac G3/400DV på slutet att när jag väl tog mig samman och la in vettigt med minne, en ny hårddisk och Panther så upplevde jag mig ha fått en ny maskin som fungerar helt OK till allt vad jag behöver. Visst får du se en badboll ibland men om din far inte har grymt lätt att bli stressad så tror jag knappast att det behöver bli ett problem. Till och med VLC flyter på riktigt hyfsat med en avi-film (förutsatt att man inte har andra program på samtidigt. Jag bet mig fast vid OS9 på tok för länge och borde ha insett att det var ett sofistikerat självplågeri långt tidigare.

Glöm för allt i världen inte att uppgradera firmware innan du tar bort OS9!!!! Annars kommer du att befinna dig "in a pile of shit"...

MVH

Rickard

Som många andra säger, installera Panther 10.3.9, kommer nog flyta på bra!
Körde 10.2 på 400MHz G3 innan, funkade riktigt bra för det mesta, och 10.3 är ju snabbare, så det blir nog perfekt, släng in så du har minst 512MB iaf, om den inte ska användas för allt för tunga grejer så räcker 320MB rätt bra faktist, min mamma kör med 256MB på en eMac och det rullar på snabbt för det mesta.

  • Medlem
  • 2005-06-12 01:58

Tack för all input, jag chansar på Panther, mest för tillefånsupportens ökade enkelhet. Minnas hur man kryssar sig fram i 9:ans mögliga gamla gångar mellan tillägg och skräp, det mäktar jag nog inte.

Firmwarevarningen förtjänar att upprepas hur många gånger som helst...

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

MVH

Rickard

Imacen som "mediastation"

Jag har funderingar på att skaffa mig en så billig imac som möjligt för att ha som mediacentral i sovrummet eftersom datorn är i princip helt tyst.

Nu är frågan bara om min plan går, om man stänger av andra program går det att se en divx-film utan att det hackar så man gråter? VLC eller liknande...

Jag antar att jag kan för detta räkna bort de riktigt tidiga modellerna men vart skall jag börja?
233? 400? 600?

Jag kommer naturligtvis stoppa i en modernare hd och så mycket minne jag kan och jag tänker köra os x, system är bara ångest. (förutom dubbelmoral)

  • Medlem
  • 2005-09-16 23:57
Ursprungligen av Lordgray:

Jag har funderingar på att skaffa mig en så billig imac som möjligt för att ha som mediacentral i sovrummet eftersom datorn är i princip helt tyst.

Nu är frågan bara om min plan går, om man stänger av andra program går det att se en divx-film utan att det hackar så man gråter? VLC eller liknande...

Jag antar att jag kan för detta räkna bort de riktigt tidiga modellerna men vart skall jag börja?
233? 400? 600?

Jag kommer naturligtvis stoppa i en modernare hd och så mycket minne jag kan och jag tänker köra os x, system är bara ångest. (förutom dubbelmoral)

VLC kräver väl G4, eller minns jag fel?

Du ska ha en slot-in-modell om du vill ha en tyst dator emedan de inte har fläkt vilka de tidigare imacarna har. Slot-in-iMacarna är för övrigt bättre för OS X än de med släde eftersom de är modernare på många sätt. Har för mig att de börjar på 350 MHz. Kolla på Lowendmac.net så kan du läsa mer om iMacar där.

1
Bevaka tråden