Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Crumpler Base Toucher

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 10:43

Produkttest: Crumpler Base Toucher
Produkttyp: Ryggsäck med inbyggt datorfack
Testare: petsematary
Testperiod: Första kvartalet 2005

INTRODUKTION
Det här ett test med mina samlade intryck efter tre månaders användning. Jag har inga aspirationer på att skriva ett professionellt test - detta är bara mina intryck och åsikter efter att ha levt med väskan (sort of) under tre månader. Genom att använda väskan under längre tid, får man ett mer samlat intryck än vid ett snabbt test under någon/några dar så jag hoppas kunna tillföra något som kanske de professionella testen saknar.

ALLMÄNT
Crumpler är ett amerikanskt väskföretag. Man gör väskor i hög kvalitet och marknadsför dem med humor och väldigt mycket glimten i ögat. Samtliga väskor har det gemensamt att de ser väldigt "casual" ut och Crumpler menar att man därmed minskar stöldrisken - om ingen tror du har en dator/kamera/annat i väskan, är de inte sugna på att norpa den och kuta. Dock har Crumpler blivit ganska populärt så en hyfsat uppdaterad tjuv borde kunna räkna ut, att den som har en crumpler också har något värdefullt däri. Men nog om det nu.

Den väska jag äger är en datorryggsäck med namnet Base Toucher. En ryggsäck valde jag av ergonomiska skäl och även utrymmesskäl, det senare något som jag blev en aning besviken på som ni kommer se.

Crumplerns externa mått är 31x50x24cm (bredd gånger höjd gånger djup)
Base Toucher har ett inbyggt, vadderat datorfack som går att ta loss och bära separat eller för att ge mer utrymme i väskan om man vill lämna datorn hemma. Eftersom jag inte har någon återförsäljare på min ort, köpte jag väskan osedd och baserat enbart på tester.

KOMFORT
Base Toucher är skön, väldigt skön, att använda. Den har breda, tjocka axelremmar och en rem över bröstet för att länka remmarna med varann. Den har också en tjockt vadderad och styv ryggplatta. Formmässigt har den en droppform inte olik Haglöfs gamla "tight", som är väldigt slimmad mot kroppen och det känns som ryggsäcken verkligen är limmad fast på en när man går.

FICKOR OCH FACK
Crumplern har många fack. både inre och yttre. Utvändigt finns två dolda fack som rymmer förvånansvärt mycket. dock är tyget i väskan så pass tjockt och dragkedjorna så pass grova, att det blir lite svårt att få upp facken och få ner en hand för att hämta upp det man har därinne. Detsamma gäller för det "riktiga", stora facket. För att få upp det, måste man dra ner båda dragkedjorna hela vägen ner till botten och liksom vika upp väskan och den känns helt klart lite "seg" att öppna. Det låter kanske konstigt men ibland drar man sig för att öppna den av just den anledningen.

Invändigt finns ett filofaxaktigt ordningsfack med plats för pennor, sudd, sax etc. Praktiskt men ser lite lågstadiemässigt ut i min mening. Det finns även flera större "småfickor" för att förvara kablar och liknande i, bland annat en mycket praktisk nätficka. De invändiga facken får högsta betyg.

Base Toucher är konstruerad så, att remmarna omsluter dragkedjan för det stora facket, i vilket man har sin dator. Det är bra eftersom det då inte går att öppna den utan att bäraren tar den av sig. Bra ur säkerhetssynpunkt som sagt, dock är det återigen lite knöligt att öppna den eftersom man måste vika de ganska tunga och tjocka remmarna bakåt när man ska dra upp dragkedjorna.

KVALITET
Kvaliteten på väskan i stort är enormt hög. Väldigt tjocka tyger och väldigt välsydd. Crumpler kallar materialet för Chicken Tex. Rejäla remmar har den också och det känns som en ryggsäck av samma kvalitet som t.ex Fjällrävens dyrare expeditionssäckar. Kunde inte vara bättre.

Base Toucher finns i sex färgställningar - både mer grälla varianter och sansade, nedtonade såna. Jag har modellen i svart med vita dekorkanter. Jag trodde de vita kanterna skulle funka som reflexer men det verkar de inte göra. Eventuellt gör de det på väskor i andra färger men jag tvivlar. Reflexer hade utan tvekan varit bra.

Jag har gått med väskan flera kilometer i både regn och snö och den håller tätt. Jag har ännu inte upplevt någon försämring i vattentäthet men kan tänka mig att det efter nåt år kan vara en god idé att spreja på Nikwax eller liknande. Men från fabrik är den i princip vattentät och jag är inte orolig för att gå hem med 20.000 spänn worth of prylar i väskan en regnig eftermiddag. Även här spelar remmarnas täckfunktion en viktig roll - eftersom de innesluter dragkedjan, skyddas denna från regn som kan tränga igenom uppifrån och ner i väskan.

Jag hade väntat mig att väskan skulle rymma mer packning utöver datorn. Litervolymen lät stor på pappret men faktum är, att man inte får in särskilt mycket mer än t.ex. en pärm innan det är fullt. Väskan kan i princip inte expandera något - då blir det problem att få igen dragkedjorna. Detta har förmodligen att göra med den styva baksidan.

TILLBEHÖR
För den som behöver ha sin Palm/mobil/iPod/etc. lätt åtkomlig finns tillbehörsfickor ("John Thursdays") att köpa. Dessa finns i olika storlekar och färger och fästs i någon av axelremmarna. Fickorna är av samma kvalitet som väskan i övrigt. Dock sticker de ut rätt mycket från kroppen och, tycker jag, ser lite turistaktiga ut. Lite nördig utbytesstudent-look över det hela men bra på resan. Den ficka jag har, är den näst minsta som finns och kostade ung. 150:- inkl. frakt från Macoteket. Sväljer en nyare mobiltelefon utan problem.

SLUTSATS
Crumplern är en dyrbar väska. Jag vet inte om den är dyr för den är också väldigt bra, men det är mycket pengar. Runt 1.300 betalade jag the fine folks på Macoteket för den. Dock tror jag det är omöjligt att hitta saker av samma kvalitet för lägre pris. I alla fall om man vill ha en väska med fast datorfack och inte exv. köpa en vanlig väska med separat tucano second skin-fodral.

Jag har aldrig ägt en väska av högre kvalitet. Jag har heller aldrig ägt en mer svåröppnad väska eller en väska som rymmer så lite. Behöver du bara motsvarande en A4-pärm i packvolym utöver datorn och vill ha en mer ungdomligt designad väska (utan att vara Lunarstorm) av extremt hög kvalitet, köp Crumplern.

På grund av att den är så välgjord och har mycket vaddering i sig, blir väskan också tung. Den klockar in runt 1,5 kilo vilket är nästa lika mycket som min iBook. Man är alltså direkt uppe i 4-5 kilo på ryggen men det är en smäll man får ta för den här typen av grejer. Dock är det inget större problem i.o.m. den höga komforten.

Jag har inte tappat väskan med min dator i den särskilt många gånger men det har hänt och samtliga gånger har datorn klarat sig utan skråmor. Eftersom datorfacket befinner sig en bit ovanför "golvet" inuti väskan, fjädrar det ytterligare om man tappar väskan med botten ned. Det är alltså inte kloss mot golvet för datorn, vilket naturligtvis är bra.

PLUS OCH MINUS
+ hög kvalitet, stöldsäker, "casual" utseende, hög bärkomfort, bra/säkert datorfack, många vettigt utformade småfack, snygg och trendig

- väldigt svåröppnad, rymmer lite (absolut ingen skolväska), tung på grund av sin natur, inga insydda reflexer

Base Toucher är en väldigt snygg väska utan att bli prålig. Passar både kavaj och hoodie. Designen är ren och avskalad utan att göra avkall på funktioner. (ka-ching! ljudet av crumplers muta som gick in på mitt bankkonto! )

Ytterfickorna är två till antalet och rymmer förvånansvärt mycket, särskilt det främre av dem. Svalde såväl MD-spelare som hårt glasögonfodral och flygbiljett. Dock är öppningen lite liten och facket aningen svårt att öppna, precis som väskan i stort.

Invändigt är det snyggt och prydligt men organizern är aningen lågstadium i min smak. Flärpen som täcker datorn har också en tendens att falla tillbaka när man ska ha ut datorn.

Förvaringsfickorna går att köpa till och fästs på ena axelremmen. John Thursdays kallas de och håller samma kvalitet som väskan i övrigt. De ser lite halvnördiga ut men gör sitt jobb.

Bildmaterialet är saxat från Small Dog Electronics hemsida och säkert kopyrajtat på nåt sätt.

/petsematary

Senast redigerat 2005-06-08 03:52
  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 03:49

Jag är mycket konfunderad hur det kan komma sig att ingen kommenterat detta inlägg på nåt sätt alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-08 08:12

nu får du en i varje fall.

det är kul att du uppmärksammat vattentätheten - eller kanske att Cumpler har uppmärksammat den.
jag misstänker att många överser detta när de skaffar en väska som skall bära fukt-känslig utrustning i vårt något fuktiga klima.

bumpar väskan lite högre upp på min väsk-top-lista

Jag har en som jag tänkte sälja. Ruggigt bra väska, men den är lite för stor för mina behov. Känns lite onödigt med en stor rygga där man bara utnyttjar själva datorfacket 95 % av tiden.

1
Bevaka tråden