Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maximal HD-storlek i en iMac 17" G4 800MHz (P79)?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag blir bara mer och mer förvirrad. Jag är i tagen att byta min interna disk i min iMac till en större 7200rpm drive. Jag har den första 17" modellen på 800MHz från hösten 2002.
När jag tittar i "Den här datorn" står det att det är ett ATA-4 interface. ATA-4 är som jag förstår det ett Ultra ATA/33 interface och det klarar bara max 128GB. Jag hade accepterat detta och var påväg att köpa en 120GB disk. Men..

Tittar man i Mactracker står det att det ska vara ett UltraATA/66 HD interface vilket är det samma som ATA-5 och borde följdaktligen inte ha några problem med större diskar. Jag litar dock mer på vad "Den här datorn" säger.

Tittar sedan man runt på internet hittar man vittnesmål om att det går alldeles utmärkt att trycka in större diskar i en iMac G4. Problemet är att men vet ju inte exakt vilken dator de har men det verkar onekligen som det är möjligt.

Kan någon här uttala sig om saken?
Någon som defacto bytt disk i en iMac G4 800MHz 17" från hösten 2002?

Tack o Hej
/Stefan

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-05-09 08:24

Det ska gå att trycka i större diskar än 120GB i alla macar som har G4 cpu och uppåt...
Sen att datorn kanske glömmer bort det utrymme som finns efter 120GB är en annan femma.
Då får man på en annan dator skapa 2st partitioner, dvs dela upp disken i 2 delar o sen trycka i den i den datorn den ska va i.

Ursprungligen av Ricky:

Det ska gå att trycka i större diskar än 120GB i alla macar som har G4 cpu och uppåt...
Sen att datorn kanske glömmer bort det utrymme som finns efter 120GB är en annan femma.
Då får man på en annan dator skapa 2st partitioner, dvs dela upp disken i 2 delar o sen trycka i den i den datorn den ska va i.

OK, men det är ju knappast acceptabelt att man ens riskerar dataförlust. Det får bli 120GB som jag först tänkte, för att vara på den säkra sidan.

Kan även berätta att jag kontaktade Apple i den här frågan och de vägrade svara på frågan! Efter en del debaterande slutade det med att de inte kunde rekommendera annat än att jag skulle stoppa in en 80GB eftersom det var en sådan som satt i vid leverans - End of discussion.

Tack för svaret.

Info om hur du gör: http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html

Du kan ha hur stor disk som helst, inga problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-03 16:32

Jag har inte personligen bytt HD då jag köpte min iMac G4 800mhz begagnad, men den har iallafall 160gb och det är ingasomhelst problem.

Jag har precis lagt in en 160GB HD utan några som helst problem. Så nu var det löst

1
Bevaka tråden