Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra behörighet i terminalen...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 12:03

Tjena! Finns det nån Unix-guru som vet hur man ändrar behörighet i en mapp (och alla dessundermappa) via terminalen? Jag tycker att den där ändringsmöjligheten i info-fönstret sällan lyckas påverka allt för djupt ner i mappstrukturen....

  • Medlem
  • 2005-06-02 12:11

Skriv "man chmod" respektive "man chown" i terminalen så får du lite hjälp om de möjligheter terminalen har att hantera rättigheter respektive ägande.

Troligtvis är det någon -R variant du är ute efter...

chmod är kommandot som SirN säger.
Var ligger mappen i din hemmakatalog?

chmod -R --- Mappnamn

--- = skriv och läs rättigheter du vill ha på mappen och alla underliggande saker för ägare, grupp och alla.
r: read (4)
w: write (2)
x: execute (1)

Vill du alltså ha alla rättigheter för ägare och bara läs för gruppen och inget för alla så blir det:
chmod -R 740 Mappnamn

Tål att pushas för igen; Slackware Linux Essentials. Utmärkt bra skriven och användbar för alla som kör ett POSIX-baserat system, alltså inte bara för Slackware.

Läs kapitlet om Filsystem och du kommer vara en hejjare på behörigheter!

http://slackbook.lizella.net/html/book.html#FILESYSTEM-STRUCTURE

  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 13:43

Grymt! tack allihopa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 10:56
Ursprungligen av DeeJam:

Tål att pushas för igen; Slackware Linux Essentials. Utmärkt bra skriven och användbar för alla som kör ett POSIX-baserat system, alltså inte bara för Slackware.

Läs kapitlet om Filsystem och du kommer vara en hejjare på behörigheter!

http://slackbook.lizella.net/html/book.html#FILESYSTEM-STRUCTURE

Tack för tipset.. behöver lära mig mer

Gällande stycktet om virtual terminals så har jag för mig att jag läst flera gånger om VT och OSX.. men inte sjutton kan man trycka alt-F(n) i terminalen? (är på jobbet och kan ej testa)...det är CMD-N som gäller va? Men om man startar datorn med CMD-S(singleuser?) kanske det går?

1
Bevaka tråden