Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD hänger sig vid kodning av ljud(?)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har precis klippt ner och lullat till fem timmars semesterfilm till en och en halv timme i iMovie 05.
Kannon program, lätt att lära sig och jag blev nöjd med resultatet. Familjen och vänner väntar med spänning på resultatet. Tills jag importerar det till iDVD 05 för bränning och kodnig. Jag fixar omsorgsfullt till alla menyer med mera, allt funkar fint. Sen är det så dags för bränning, den fixar menyerna och kodar videodelen. (vilket tar måånga timmar på min stackars lilla Mini)
Problemet: När den ska koda den absolut sista delen av filmen, nämligen ljudet, så fryser hela iDVD programmet. Vägrar att svara, fyra gånger i rad, samma problem samma ställe.
Snälla hjälp mig, jag håller på å bli tokig! *sliter sitt hår*

Med vänliga hälsningar
Jimmy

  • Medlem
  • 2005-05-31 11:12

Hej,
Jag antar att du har senaste versionen av iDVD.

Vad händer om du bara låter den stå ett tag? Ibland ser det ut som om iDVD fryser när det i själva verket jobbar. Låt den stå över natten och kolla vad som hänt på morgonen.

/M

Ja det stämmer, det är den senaste versionen. Jag satte igång den för 5:e gången imorse, tänker låta den gå till sju i kväll, det blir över 12 timmar. Då borde den väll rimligtvis blivit klar? Det märkliga är, som jag inte nämnde tidigare att hårddisken inte jobbar och om jag går in på tvångsavsluta så står det att iDVD inte svarar. Men jag ska defenetivt pröva detta. Vill hemskt gärna att det ska funka. Tack!

  • Medlem
  • 2005-05-31 13:08
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-05-11 08:35

Någon som hittat en lösning på detta? Sammanställer film från semesterresa och lyckas med 1 av 3. Det hänger sig vid audiokodningen. Använder iDVD 6 med senaste uppdateringarna.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-22 17:24

Har suttit med samma problem, att iDVD hänger sig vid ljud-codec delen.
Ett problem med eget inspelat material, kan tydligen vara vilken bit inställning video kameran stod på. Något om 12 eller 16 bit (tyvärr inga länkar).

Men följande tips fungerade för mig, tar lite extra tid men men.

1. Redigera filmen i iMovie och exportera den som Quicktime med Högsta Kvalitet
2. Starta ett nytt iMovie projekt och importera filmen.
3. Lägg till kapitel markörer
4. Dela till iDVD

Att exportera som Quicktime tog en väldans lång tid... typ 12 timmar. Fast det beror väl på vilken dator man sitter framför

Hej,
Om man läser Apples pm om det här problemet så står det att man skall lämna sin dator/iDVD ifred trots att det verkar som att programmet inte svarar.
Otålig som man är så väntar man ju inte speciellt länge. Men jag bestämde mig för att inte "röra"!

14 Timmar tog det för den att bli klar! Då rendererade jag en film med en mängd ljudeffekter och bakgrundsmusik som är nästan exakt 1 tim 20 min. lång.

VÄNTA! DET LÖNAR SIG!

1
Bevaka tråden