Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på Cinema Displays enligt rapport

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-29 19:17
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Vi på Macoteket har en 23" skärm som hade rätt så usel färgåtergivning. Det visade sig att någon hade försökt sig på att kalibrera den. Den hade ett rosa skimmer över sig. Tobias (vår grafiska über guru) kaliberade den som den skulle vara. Jag misstänker att det var den du såg. Sedan har jag märkt att en olika grafikort ger olika resultat(?) på färgåtergivningen.

Cap & Design har ett skärmtest där dom riktigt insatta testar. Så det finns ju andra alternativ än Apples. Även om jag inte fått den uppfattningen att den skall vara så dålig som alla säger...

Iofs vill jag ha trettiotummaren istället. Det är en BRA skärm

Vi måste veta vad vi diskuterar, flertal av Apple skärmarna är behäftade med sådana fel att ingen kalibrering hjälper. Dvs de skärmar som inte är jämna=uppvisar färgskillnader över bildytan.
Det hjälper mao inte om tomten eller någon annan kalibrerar denna skärm.

mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-09 14:21

Vad är senaste budet i frågan? Är det safe att beställa 23" nu?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-09 14:40
Ursprungligen av hugin:

Vad är senaste budet i frågan? Är det safe att beställa 23" nu?

THE FLAGSHIP Apple line of Cinema Displays is shipping with faulty LCD panels, it has emerged. Most acutely affected appears to be the 23-inch line, which can exhibit a strong pink or yellow hue across the display that cannot be cured by colour calibration. Industry reports suggest that LG, which supplies Apple with LCD panels, may be the manufacturer in question.

Apple's own web board is awash with people who are mad at the problems. The Cinema Display 23-inch costs in the region of £1500, and users don't expect quality control problems at that kind of price. One poor chap is onto his fourth display, after receiving three faulty units previously. Another Mac Addict in Japan reported that every 23-inch display in the Shinsaibashi Apple store was defective, and a similar story is reported at locations across the US mainland.

+ samma iaktagelser i Sverige.
Jag skulle vänta tills det kommer någon form av uttalande från Apple

  • Medlem
  • 2005-05-24 20:44

Nu då?

Ursprungligen av miri:

Vad du nu gör är att inkompetensförklara massa medlemmar på detta forum som defacto har problem med Apples produkter.
mvh

Oftast handlar det ju om mjukvarufel och/eller felaktigt handhavande av apparaterna.
Om det gäller att inkopetensförklara folk på detta forum så tycker jag du ska tala med små bokstäver.

Ursprungligen av miri:

Vad du nu gör är att inkompetensförklara massa medlemmar på detta forum som defacto har problem med Apples produkter.
Medlemmar vittnar om vilket strul eller tom omöjlig uppgift det är att få rätt mot Apple.
Tills det sprider sig /offentligörs att varan är kass, liksom denna tråd startade, har Apple agerat ännu?
mvh

Santidigt finns det ju vittnesmål från väldigt många nöjda Mac-köpare här på 99mac, framförallt från s k switchers.
Om du skulle jämföra med med hur många klagomål på undermåliga produkter det finns på Wintel-baserade hård- och mjukvaror så skulle klagomålen på Apple-relaterade grejor vara löjligt få. Även procentuellt sett.

Ursprungligen av miri:

Vad det gäller naivitet får det omdömmet stå för dig..

Detta är dock inte det frågan gäller!
Som vanligt har du ett tunnelseende därav frågan om du på något sätt är betald av Apple? Att i alla lägen försvara .

Jag skulle kunna dela upp dina svaga egensnickrade argument och bemöta dem ett och ett.
Det är Apple det gäller, det är deras skärmar. Vari ligger skillnaden i exv HP kontroll och Apple.
Fakta tack.

Återigen:Ge ett exempel där en produkt har återkallats eller bytts ut självmant av Apple och där det inte har varit förenat med fara, utan enbart varit en undermålig produkt. Fläktar som jävlas i högljudhet, moln på hela serier av powerbookskärmar, mm mm

Förstår du frågan?

mvh

Sällan hela serier är defkta. Av 20 Apple skärmar så har ingen varit bristfällig i den senaste sändingen jag tog del av. Fick 20 Dell skärmar där slog det mellan skärmarna något enormt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-19 00:45
Ursprungligen av pizzabudet:

Sällan hela serier är defkta. Av 20 Apple skärmar så har ingen varit bristfällig i den senaste sändingen jag tog del av. Fick 20 Dell skärmar där slog det mellan skärmarna något enormt.

Varje Dellskärm kostade 23000:- och de gick ut med samma indikationer till vad skärmen kan användas till?
mvh

Ursprungligen av miri:

Varje Dellskärm kostade 23000:- och de gick ut med samma indikationer till vad skärmen kan användas till?
mvh

Nej det var DellTM UltraSharpTM 2001FP som kostar ca 6K.

  • Medlem
  • 2004-11-18 20:14
Ursprungligen av miri:

Återigen:Ge ett exempel där en produkt har återkallats eller bytts ut självmant av Apple och där det inte har varit förenat med fara, utan enbart varit en undermålig produkt. Fläktar som jävlas i högljudhet, moln på hela serier av powerbookskärmar, mm mm

Förstår du frågan?

mvh

Man återkallar inte produkter som inte är förenade med fara. Nämn du istället ett företag som gjort det. Däremot kan man förlänga garantin, något som Apple gör nästan rutinmässigt vid upprepade problem.

Varför inte bara konstatera att det finns bättre skärmar än apples? Måste man gå korståg bara för att de inte är bäst? Vad jag vet har Apples skärmar ALDRIG varit bäst, och det har knappast varit någon hemlis tidigare.

Det är ju inte så många tillverkare. Så om det står LG, DELL, APPLE, SAMSUNG eller något annat brukar inte göra så mycket. LG gör faktiskt grymt bra produkter normalt och kommer bli mycket farliga för japanska företag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-18 10:11
Ursprungligen av pizzabudet:

Det är ju inte så många tillverkare. Så om det står LG, DELL, APPLE, SAMSUNG eller något annat brukar inte göra så mycket. LG gör faktiskt grymt bra produkter normalt och kommer bli mycket farliga för japanska företag.

Hur grymt bra du än tycker så visar de senaste TFT Apple skärmarna kass jämnhet och är en produkt som inte håller måttet.
F.ö det är väldigt märkligt att några av er inte inser att Apples produkter blir allt sämre, läs nya G5 , bärbara maskiner, skärmar mm uppvisar felaktigheter som tyder på billigt komponentval .

Vill se den dag exv Eizo uppvisar samma felaktigheter , och inte gör något åt saken.
Nej - Apple är inte längre synonymt med kvalitet.

När har Apple själva medgivit brister och tagit tillbaka en produkt före det att konsumenternas klagomål har varit så stora och högljuda att det inte kunnat nonchaleras?

Ge ett exempel där en produkt har återkallats eller bytts ut självmant av Apple och där det inte har varit förenat med fara, utan enbart varit en undermålig produkt. Fläktar som jävlas i högljudhet, moln på hela serier av powerbookskärmar, mm mm
Apple är ett s.. företag i mångt och mycket vad det gäller att ta sitt ansvar, det vittnar flertal/många trådar här på forumet om.

mvh

Senast redigerat 2004-11-18 11:01
Ursprungligen av miri:

Hur grymt bra du än tycker så visar de senaste TFT Apple skärmarna kass jämnhet och är en produkt som inte håller måttet.
F.ö det är väldigt märkligt att några av er inte inser att Apples produkter blir allt sämre, läs nya G5 , bärbara maskiner, skärmar mm uppvisar felaktigheter som tyder på billigt komponentval .

Vill se den dag exv Eizo uppvisar samma felaktigheter , och inte gör något åt saken.
Nej - Apple är inte längre synonymt med kvalitet.

När har Apple själva medgivit brister och tagit tillbaka en produkt före det att konsumenternas klagomål har varit så stora och högljuda att det inte kunnat nonchaleras?

Ge ett exempel där en produkt har återkallats eller bytts ut självmant av Apple och där det inte har varit förenat med fara, utan enbart varit en undermålig produkt. Fläktar som jävlas i högljudhet, moln på hela serier av powerbookskärmar, mm mm
Apple är ett s.. företag i mångt och mycket vad det gäller att ta sitt ansvar, det vittnar flertal/många trådar här på forumet om.

mvh

Nu återkallar Apple felaktiga produkter. Jag har aldrig haft problem att få utbytt en felaktig produkt ifrån Apple. De spelar i sin egen division. Jag har dock haft strul med HP, DELL & Compaq.

Apple är klart bättre.

Sen se på om man köper en Dell skärm. Man vet aldrig vilken tillverkare det är som gjort TFTn

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-19 00:43
Ursprungligen av pizzabudet:

Nu återkallar Apple felaktiga produkter. Jag har aldrig haft problem att få utbytt en felaktig produkt ifrån Apple. De spelar i sin egen division. Jag har dock haft strul med HP, DELL & Compaq.

Apple är klart bättre.

Sen se på om man köper en Dell skärm. Man vet aldrig vilken tillverkare det är som gjort TFTn

Och du visste att det var LG som tillverkar 23" skärmen!
mvh

Ursprungligen av miri:

Och du visste att det var LG som tillverkar 23" skärmen!
mvh

Vad jag vet ja, men det finns inte så många andra tillverkare.

Är det inte så att Apples nyutvecklade produkter överlag till en början håller ganska låg kvalitet? Min erfarenhet är som sådan att en splitterny serie av produkter från detta företag alltid lider av en rad barnsjukdomar.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 10:08
Ursprungligen av Lundmark:

Är det inte så att Apples nyutvecklade produkter överlag till en början håller ganska låg kvalitet? Min erfarenhet är som sådan att en splitterny serie av produkter från detta företag alltid lider av en rad barnsjukdomar.

Gäller dom flesta företag med snabba produktcykler...

Ursprungligen av Lundmark:

Är det inte så att Apples nyutvecklade produkter överlag till en början håller ganska låg kvalitet? Min erfarenhet är som sådan att en splitterny serie av produkter från detta företag alltid lider av en rad barnsjukdomar.

Visst men vissa problem verkar Apple inte kunna göra något åt t.ex. PowerMac G5 har fortfarande massa problem med fast det har snart gått 1 år nu sedan den har introducerats på marknaden. Samma sak var det med MDD som fortfarande har problem!

Ursprungligen av Hunter78:

Visst men vissa problem verkar Apple inte kunna göra något åt t.ex. PowerMac G5 har fortfarande massa problem med fast det har snart gått 1 år nu sedan den har introducerats på marknaden. Samma sak var det med MDD som fortfarande har problem!

Vad har PM G5 för problem? Tysta, snabba och enormt enkla att jobba med ur servicesynpunkt. Jag kan ju byta minnet 3 gånger så snabbt i en ny Mac emot en ny HP eller Dell.

Ursprungligen av Lundmark:

Är det inte så att Apples nyutvecklade produkter överlag till en början håller ganska låg kvalitet? Min erfarenhet är som sådan att en splitterny serie av produkter från detta företag alltid lider av en rad barnsjukdomar.

Betydligt mindre än konkurrenterna.

Ursprungligen av pizzabudet:

Betydligt mindre än konkurrenterna.

Svar nej. Alla är lika dåliga i mina ögon. 3 av 4 macar jag ägt har blivit defekta under garantitiden. 2 av dem pajade under första månaden varav den ena var min första mac nånsin. Ingen av de pc (2x Dell, 1x Compaq och 1x Hyundai) jag ägt har nånsin pajat. Dessutom pajade min första iPod i stort sett direkt.

Tycker jag sämre om Apple för det? Ja precis när datornera pajat men inte efteråt. Har jag nånsin tänkt överge Apple för en pc? Nej. Kommer min nästa dator bli en mac? Ja.

Men att blint hävda att Apple är mycket bättre än konkurrenterna är fel. Vad som däremot skiljer är att Apple mycket hårdare går ut med hur bra kvalite de har vilket gör att de granskas mycket hårdare.

Ursprungligen av Rickard A:

Svar nej. Alla är lika dåliga i mina ögon

Tycker jag sämre om Apple för det? Ja precis när datornera pajat men inte efteråt. Har jag nånsin tänkt överge Apple för en pc? Nej. Kommer min nästa dator bli en mac? Ja.

Men att blint hävda att Apple är mycket bättre än konkurrenterna är fel. Vad som däremot skiljer är att Apple mycket hårdare går ut med hur bra kvalite de har vilket gör att de granskas mycket hårdare.

Snarare så är det väl så att vissa förväntar sig mer av Apple och kanske behandlar Apples produkter lite mer oförsiktigt.
I och med att Apples produkter är så lätta att komma igång med så händer det ju ganska ofta att folk inte läser bruks och installationsanvisningarna innan de brakar igång. Sen kommer problemen på posten...
Hur många vet eller bryr sig ens om vad som är skillnaden mellan jordad och ojordad elanslutning och vad det kan betyda för datorns funktion och livslängd?

Ursprungligen av Rickard A:

Svar nej. Alla är lika dåliga i mina ögon. 3 av 4 macar jag ägt har blivit defekta under garantitiden. 2 av dem pajade under första månaden varav den ena var min första mac nånsin. Ingen av de pc (2x Dell, 1x Compaq och 1x Hyundai) jag ägt har nånsin pajat. Dessutom pajade min första iPod i stort sett direkt.

Tycker jag sämre om Apple för det? Ja precis när datornera pajat men inte efteråt. Har jag nånsin tänkt överge Apple för en pc? Nej. Kommer min nästa dator bli en mac? Ja.

Men att blint hävda att Apple är mycket bättre än konkurrenterna är fel. Vad som däremot skiljer är att Apple mycket hårdare går ut med hur bra kvalite de har vilket gör att de granskas mycket hårdare.

Jag har "bara" erfarenhet ifrån en koncern med hundratals macar och pcs, så jag har säkert fel. :rolleyes:

Av de ca 100 macar per år som passerar mig så är ingen DOAd. På HP & DELL fronten så några procent.

Hemma, där jag byter mac ca 2 gånger per år (den bärbara och den stationära) så har jag de senaste 11 åren bara haft problem med en PM 7500 som strulade under mac os 7.5.3 med Quark Xpress. Kan säga jag inte är vidare snäll vid mina macar utan de får jobba. PC här hemma som senast köptes av Stygga pojken funkar utmärkt. Däremot Dellen jag hade byttes tre gånger innan den funkade som den skulle. Dellen innan den vill jag helst glömma, den fick jag pengarna tillbaka på. Men jag som jobbar med macar och windows kärror har säkert fel. Jo, jag har ju inte koll. :rolleyes:

Ursprungligen av pizzabudet:

Betydligt mindre än konkurrenterna.

Betydligt mer än Sony. Jag vill helst inte starta nån flame:ing här, men nog verkar det som om det är lite för mycket mac-heads här inne som dyrkar Apple oavsett hur hårt företaget sviker.

Ursprungligen av Lundmark:

Betydligt mer än Sony. Jag vill helst inte starta nån flame:ing här, men nog verkar det som om det är lite för mycket mac-heads här inne som dyrkar Apple oavsett hur hårt företaget sviker.

Sony har jag bara erfenhet av ifrån skärmsidan. CRT skärmarna brukar ju bli oskarpa de yttersta 5-6 centimeterna redan efter 18 månader. Bytt en massa innan garantitiden har passerats. Apples TFTer de har jag ännu inte haft strul med. Fast jag har säkert inte tillräckligt antal för att få en hum om det. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 11:55

Vi lånade en 20" av Apple, för att se om vi kunde använda den i produktionen. Vi behöver inte perfekt färgkalibrering, men den måste vara hyfsad. Det var helt omöjligt. Vi testade en massa olika grejer med hjälp av experten från support-firman.

Vi ska nu testa lite andra märken och se om det går bättre.

Det är konstigt att det finns folk som köper Apples produkter när de är så undermåliga som du ständigt påstår, miri.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-18 15:16
Ursprungligen av Nurell:

Det är konstigt att det finns folk som köper Apples produkter när de är så undermåliga som du ständigt påstår, miri.

visst är det!
och åter var vi ifrån kärnfrågan om en skärm
speciellt de som har köpt en skärm för 23tusenkronor som är defekt
mvh

Ursprungligen av miri:

visst är det!
speciellt de som har köpt en skärm för 23tusenkronor som är defekt
mvh

Och du har belägg för att Apple inte tänker åtgärda defekta tjugotretusenkronorsskärmar också?
De få gånger jag fått defekta Apple-grejor har det aldrig, säger aldrig varit några problem att få dem utbytta bums - utan snack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 12:24
Ursprungligen av Nurell:

Och du har belägg för att Apple inte tänker åtgärda defekta tjugotretusenkronorsskärmar också?
De få gånger jag fått defekta Apple-grejor har det aldrig, säger aldrig varit några problem att få dem utbytta bums - utan snack.

Jag säger bara grattis! Själv hade jag en G4 på service inte mindre än 7 gånger över 3 månaders tid innan jag fick burken ubytt av Apple, och det var efter mycket påtryckningar. Jag lämnade in datorn första gången i februari. I augusti stod det en ny dator under mitt skrivbord. Den typen av service lämnar en del övrigt att önska. Jag tycker att Apple har en bit kvar innan man kan kalla sig service minded.

Bevaka tråden