Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompilera OpenGL i terminalen?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hur kompilerar man openGL program i terminalen?

Hm, du undrar alltså hur man kompilerar vartenda OpenGL-program som finns, om jag förstår dig rätt? Kan av naturliga skäl inte hjälpa dig med det, men som regel går det till precis som med vilket program som helst:

./configure
make && make install

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-24 19:27

det som skiljer kompilering av OpenGL t ex. mot linux är att istället för att ha med en flagga vid länkning som denna: -lgl
måste man i OS X ha med en flagga som denna: -framework OpenGL
likaså måste källkoden korrigeras så den inkluderar <OpenGL/gl.h> istället för det traditionella <GL/gl.h>
Mitt stående råd när det gäller OpenGL och grafiska applikationer överlag är att kompilera sådana via XCode för att slippa hantera många växlar och parameters som annars ska med om man kompilerar i terminalen.

Kort praktiskt exempel:
gcc teapost.c -o teapot -framework Cocoa -framework GLUT -framework OpenGL

ovan har jag för mig ska kompilera ett exempel program som följer med GLUT som heter teapot.

1
Bevaka tråden