Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlorad data på OSX-hdd (PC användare behöver hjälp)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett svart får har infiltrerat ert fina forum men jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå.

Jag har PC (WinXP) och hårddisken (Lacie d2 200GB) är formaterade i OSX som en HFS+ disk. Har ett insticksprogram som heter MacDrive vilket gör att jag kan läsa Mac-diskar på PC.

I förra veckan fick min externa USB-HDD för sig att strula. När man öppnar den i "Den Här Datorn" eller "utforskaren" så visar den inga filer eller mappar. Kollar man dock på egenskaper för hårddisken så visar den att det enbart finns ca 75GB ledigt av 186GB sammanlagt. Jag är ganska säker på att all data finns kvar. Får upp följande text när norton startas "Log File Initialization Error, drive G:" (G=den externa hårddisken)

Har provat och installlerat av MacDrive (vilket resulterade i att hårddisken försvann och blev en okänd USB-enhet), har installerat det igen och samma problem kvarstår.

Har provat att stoppa i den i en Mac, men ungefär samma fel här. Den visas inte på skrivbordet som en hårddisk som den brukade göra. Den finns med i "Om den här datorn" under USB-enheter men går inte att klicka upp i ett nytt fönster.

Söker nu någon med en mac (som har usb2 eller firewire interface och förslagsvis en dvd-brännare) som skulle kunna hjälpa mig att med ett recoveryprogram få fram lite kritiskdata, ett samplingsbibliotek på över 10GB, så jag kan bränna ut det på DVD och sen blåsa rent min hårddisk. Helst i Sthlms närförort.

En symbolisk summa kan utbetalas som tack för hjälpen.

ingen som vet/kan hjälpa?

Frågan är om du skulle kunna stoppa in den i Macen, öppna skivverktyg (Program, Verktygsprogram, Skivverktyg), se om den dyker upp där. Markera den i så fall och tryck på knappen Lägg på skrivbordet. Går inte det kanske du kan Kontrollera/Reparera den och försöka på nytt att lägga den på skrivbordet.

Ian!

Tack för tipsen!

Några fler tips? Ebjudanden som tjänster?

Killen som jag känner som har Mac är nämligen inte så himla skärpt på datorer samt att jag inte kan något om Mac, så vi är liksom ingen bra kombination.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 08:55

Som redan sagt:
1/ Anslut den på Mac:en
2/ Öppna skivverktyg (ligger i verktygsprogram som ligger i programmappen)
3/ Markera disken i "listen" till vänster.
4a/ Välj "lägg på skrivbordet". Går inte det så
4b/ Kolla om du kan "reparera" etc.
5/ Ryck framledes aldrig ur disken ur USB-porten innan den är avmonterad (äpple+E) för diskdata kan ligga i cache som behöver skrivas. (Inte lika kinkigt på många peze eftersom dessa sällan cachar diskdata, eller i vart fall inte gjorde för några år sedan.)

Hej igen!

Var hos en polar med mac igår och testade de tips som jag fick av er. Tyvärr så fungerade det inte riktigt utan vi fick upp följande när vi försökte reparera disken:

"Enhetskontroll misslyckades
Reparation färdig"

Så jag återgår till min fråga om det finns någon händig med ett recoveryprogram som kan hjälpa till? Eller om det finns något annat sätt?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2005-05-30 00:35

Du får köpa Diskwarrior. Det är rätt dyrt, men chansen att du får tag på någon som åker hem till dig så att du kan snylta på hans/hennes licens är väl kanske inte överhängande? Jag gör det i alla fall inte.

Det som kan ha hänt är att du har kört någon slags disk-tool på HFS-disken i Windows. Det ska man aldrig göra. Det finns heller ingen garanti för att diskwarrior klarar att reparera disken, men chansen är ganska stor.

Lycka till!

Förväntar mig inte att någon ska åka hem till mig så jag får "snylta" på en licens. Åker gladeligen till den eventuellt villiga personen som kan tänka sig att hjälpa till med mitt pick och pack och någon hundralapp fattigare på fickan när jag åker hem med en fungerande disk.

Några WinXP disk utilitys är inte körda på denna disken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 11:58

Det kan vara värt att testa den med en mac som kör os9, jag har vid flera tillfällen varit med om att fw-diskar som inte fungerar i osx (och som skivverktyg inte kan reparera) mountar utmärkt i os9. I vissa fall har disken sedan börjat fungera igen även i osx, utan att jag gjort något.

Tei:
kanske fungerar problemet är bara att de jag känner är inga datakunniga personer direkt och de sitter enbart på OSX.

Finns det verkligen INGEN som bor i Sthlm som skulle kunna sig hjälpa till och få några hundralappar som tack? Skulle det behövas mjukvara så köper jag den (om ni inte redan har den).

1
Bevaka tråden