Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

su, lösenordet? fungerar inte..

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här och har laddat ner senaste Flashplayern. Drog hem både .bin och .hqx versionerna.. Problemet är bara att jag inte vet hur jag ska installera dom!

Att dubbelklicka funkar inte.. då vill den ha något program att öppna dom med. Har testat att skriva ./<filnamnet> i konsollen, men då får jag "permission denied". Jaha, tänkte jag och funderade på om man måste vara root. Skriver "su" och kommer då till "Password:", fyller i mitt lösenord och får "Permission denied" igen.

Vad göra? Jag har aldrig angett något lösenord för root (har aldrig fått en uppmaning till att ange för root heller..). Jag är admin på denna datorn, varför fungerar då inte mitt personliga lösenord som jag har till den här användaren?

Vill ju installera detta..

All hjälp uppskattas, har bara haft min Mac i 4 dagar.. och är inte sådär jätteduktig på Unix heller..

MVH

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-05-23 02:33

Du måste ha detta programmet för att packa upp dem:
http://www.stuffit.com/

Ursprungligen av Ricky:

Du måste ha detta programmet för att packa upp dem:
http://www.stuffit.com/

Tack, det gjorde susen.

Men problemet med "su" återstår.. användaren "root" måste väl gå att switcha till? Finns det nåt standardlösenord som gäller innan man ändrar det?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 08:12

root-användaren är avstängd som standard, så det finns inget lösenord för root. blankt funkar inte heller..
men skriv sudo su om du nödvändigtvis vill jobba som root temporärt i terminal.
eftersom du är admin så är du med i sudoers file (typ lista över vilka som får använda sudo).
sudo är typ SU DO, altså utför följande kommando med root-privs, så sudo su utför su som root.
må väl

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-23 08:42

Du får "permission denied" eftersom det inte är ett program du försöker köra. Spelar ingen roll om du är root eller inte.

Om du vill exekvera ett program som root i terminalen kan du använda "sudo <program>" och sedan skriva in ditt lösenord. Kommandot "su" kan endast köras som root...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-05-23 11:46

Ska man göra många grejer i terminalen som root så skriv: sudo bash då startas en terminalsession som root. avsluta med exit.

Har du provat att helt enkelt lägga "Flash Player.plugin" i "/Library/Internet Plug-Ins/"?

först och främst ..

komandot "su" är "switch user" ... och när man inte anger något så blir det root man loggar in som ..
mao , lösenordet är då root användarens lösenord

använder man sudo så är det användarens lösenord men exekverar med root rättighet ..
sudo används för att man skall slippa ge ut root lösenordet...

det första jag gjorde när jag starta min mac va att köra "sudo passwd" .. på så sätt byter man användaren root's lösenord...

sen kan man köra su ...

/Rickard

Ursprungligen av tharille:

först och främst ..

komandot "su" är "switch user" ... och när man inte anger något så blir det root man loggar in som ..
mao , lösenordet är då root användarens lösenord
/Rickard

Ja, det vet jag.

Det har ordnat till sig nu.

Tack alla för hjälpen.

1
Bevaka tråden