Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM G5 låst till tiger

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 23:36

Har en ny Powermac g5 dual 2.0 som kom till min ägo igår, med tiger förinstallerat. Då jag jobbar med program som än inte funkar med tiger vill jag installera 10.3, men min säljare hävdade att datorn är låst till tiger, kan detta stämma?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-20 23:44

Vad jag har hört så ska det inte gå att installera tidigare system än tiger på den allra senaste G5orna.

Men jag har för mig att man kan gå runt den spärren, tror det stod på www.macnytt.se eller www.macfeber.se ganska nyligen.

låter som nonsens i mina öron iaf, varför skulle du inte kunna installera det? om du hade köpt datorn för ett par månader sedan hade du fått Panther istället... nah testa!

/D

Har oxå köpt en ny g5 i dagarna och jag har samma problem. Jobbar med Pro Tools LE och enligt tillverkaren kommer ingen uppdatering till 10.4 förrän om tidigast 4 veckor. Surt!

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-05-21 09:44

Dom nya Powermac G5 är "låsta" för Tiger.

macfeber skrev nått om det här för ett tag sedan. Man kan tydligen köra nått hack för att få in det men jag tror inte det är att rekomendera.

Jag tror att Apple medvetet har tagit detta beslut för att få den nya hårdvaran att fungera utan patchning. Har t ex för mig att superdriven som sitter i dom nya Powermacarna inte stöds i 10.3 utan patchburn. Jag tror inte att det är något större problem att köra Panther men det kan kräva lite "tweeking" innan man får det att fungera smärtfritt

  • Medlem
  • 2005-05-21 20:32

Går ju alltid att testa med att installera 10.3 på en äldre G5:a och sedan flytta över disken. Men det är inte garanterat att allt kommer att fungera som det ska, om det nu är några sådana fundamentala skillnader hårdvarumässigt mellan de nya och de tidigare modellerna.

Såhär har det varit med urminnes tider. En dator som skeppas med ett visst system har det som minimum. Jag kan till exempel inte köra mindre än 10.2.3 på min G4, eller äldre än 9.0.4 på min Pismo; de system som kom med datorerna.

Anledningen (eller ja) till att t.ex. 8.6 inte går på min pismo är att det sytemet inte har Firewire-stöd. Eric har alltså en poäng i att hårdvaran som sitter i datorn skulle utelämnas i annat fall, och det vore ju synd.

Det finns dom som lagt in 10.3.9 på en ny PMG5, allt tycks funka förutom Superdriven.

1
Bevaka tråden