Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En tredje hårddisk - vad behöver jag?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-16 21:17

Som vi alla har sett när vi öppnar burken, så kan man montera en tredje hård disk till vänster om vaggan. Vad behöver jag för att göra det med min 3.5" hård disk? Jag har tröttnat att ha den på Firewire 400-lina.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-18 10:24
Ursprungligen av BoP:

Som vi alla har sett när vi öppnar burken, så kan man montera en tredje hård disk till vänster om vaggan. Vad behöver jag för att göra det med min 3.5" hård disk? Jag har tröttnat att ha den på Firewire 400-lina.

Jaha, så kan jag då svara på min egen fråga! Jag behöver ett PCI-kort, t.ex ett Sonnet ATA133 eller Acard ATA133.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-18 19:25

då kan du också använda hårddiskar som är större än 127GB om du har en digital audio eller tidigare.

(ser själv emot att skaffa PCI kort och ersätta de två tjutande hårddiskarna i min DA, med en tyst en)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-18 22:12
Ursprungligen av miska:

då kan du också använda hårddiskar som är större än 127GB om du har en digital audio eller tidigare.

(ser själv emot att skaffa PCI kort och ersätta de två tjutande hårddiskarna i min DA, med en tyst en)

Jag har en DA! Min hjärna har gått varm idag. Först tänkte jag skaffa ett ATA133 PCI-kort, sedan sökte jag på ebay, och fick idéen att en Serial ATA kanske är ännu bättre (ännu mer motiverad efter att ha läst några kommentarer här). Nu blir det så att jag säljer min WD80GB, och köper dels en Seagate Barracuda S ATA på 200-300GB. Lägger Tiger på den. Min första tanke var att behålla WD80an, koppla den med ATA133, och använda disken för back-up. När jag skaffat en G5, kan jag ta med disken!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 22:18

På en DA kan du ju ha två diskar på den bussen som är i botten av datorn och en under cd-spelaren på den bussen.
Iofs inte större än 137 (om inte någon juste polare formaterar dom på en nyare) men 3 ggr 137 är väl inte illa?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-18 23:14
Ursprungligen av Pär:

På en DA kan du ju ha två diskar på den bussen som är i botten av datorn och en under cd-spelaren på den bussen.
Iofs inte större än 137 (om inte någon juste polare formaterar dom på en nyare) men 3 ggr 137 är väl inte illa?

Jag planerar att lägga min tredje disk under Superdriven och Zip'en. Till höger har jag redan min riktigt gamla (med 9.2.2) och min nya beg (Seagate Barracuda 120GB) där jag lagt OS X 10.3.9

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-19 07:16
Ursprungligen av Pär:

På en DA kan du ju ha två diskar på den bussen som är i botten av datorn och en under cd-spelaren på den bussen.
Iofs inte större än 137 (om inte någon juste polare formaterar dom på en nyare) men 3 ggr 137 är väl inte illa?

ursäkt, jag kanske kommer lite OT, men skulle vilja be om en förtydning.

altså, om jag har en hårddisk som är större än 137Gb, formaterar jag denna på en nyare dator (eller rent av i ett externt firewire kabinett?) och ser till att partitionerna inte är större än 137 gb, så kommer alla partitionerna vara tillgängliga om jag sedan stoppar in den i en DA?

<blir väldigt förhoppningsfull>

ps: BoP: jag och mina vänner har konstaterat att våra WD hårddiskar orsakar det mesta av oljudet i våra datorer. Skall bli skönt att bli av med dem

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 07:22
Ursprungligen av miska:

altså, om jag har en hårddisk som är större än 137Gb, formaterar jag denna på en nyare dator (eller rent av i ett externt firewire kabinett?) och ser till att partitionerna inte är större än 137 gb, så kommer alla partitionerna vara tillgängliga om jag sedan stoppar in den i en DA?

Det finns massa info om detta om man söker, men i princip: -Ja

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-19 00:24

Varför inte plocka ut den riktigt gamla disken och köpa ytterligare en Seagate 120 MB.
Då kan du köra RAID på diskarna och på så vis få upp snabbheten.
Det kräver att du formaterar om dem, men du slipper att köpa ett ATA-kort.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-20 14:53
Ursprungligen av Macus:

Varför inte plocka ut den riktigt gamla disken och köpa ytterligare en Seagate 120 MB.
Då kan du köra RAID på diskarna och på så vis få upp snabbheten.
Det kräver att du formaterar om dem, men du slipper att köpa ett ATA-kort.

På min riktigt gamla WD 20GB ligger MacOS 9.2.2, och en massa program. Jag har inte en enda CD kvar så att jag kan installera om 9an.

Hur kör jag "RAID", frågar "kusinen från landet"?

1
Bevaka tråden