Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intervju med skaparen av podcasting

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Wired News har en intervju med Adam Curry, skaparen av fenomenet "podcasting".

WN: How did you first get involved with podcasting?

.. It was back in July 2004. I just took bits and pieces of technology that already existed -- RSS, MP3s, iPods and other portable players -- and tried to bring them together to accomplish a simple task. (..)

I liked the fact that people were starting to blog audio files, but I didn't want to go have to look for them. I wanted that magical experience ... for my computer to just go out and do all the work for me. I wanted it to download the MP3 file when a new one became available from a favorite site, and just put it on my iPod.

Vill du veta mer om vad podcasting innebär är Wikipedias definition av termen en utmärkt start.

Skrivet av: Mats Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=946

Podcasting är intressant, men vad är era favoritkällor till dem?
Vore smidigt att ha några bra så man kan prova lite

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-15 13:03

Det finns ju en del Mac-podcastar (oj, vilken svengelska) som du hittar t.ex. med hjälp av Pod2Go (googla på det). Sen har Sveriges Radio precis börjat lägga ut tre program, testade det igår och det funkade mycket smidigt (lade till dem manuellt i Pod2Go). Smidigt att programmet hämtar hem och för över filerna automatiskt när man kopplar in iPoden. Ser fram emot när fler SR-program blir tillgängliga såhär.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 08:41

Är det bara jag eller känns det här jäkligt onödigt? Vore det inte bättre med en iPod med radio?

Ursprungligen av SalleNOS:

Är det bara jag eller känns det här jäkligt onödigt? Vore det inte bättre med en iPod med radio?

Nej, poängen med podcasting är att du kan timeshifta (ännu mer bra svengelska) ditt radiolyssnande. Dessutom öppnar det möjligheter för allsköns amatörer att skapa "radioprogram". Jag tycker det är ett mysigt fenomen.

Ursprungligen av SalleNOS:

Är det bara jag eller känns det här jäkligt onödigt? Vore det inte bättre med en iPod med radio?

På samma sätt skulle man ju kunna säga att hela webben är onödig när det finns dagstidningar - det handlar helt enkelt om två olika saker. Grejen med podcasting är just att det inte är några kolosser till radioimperier som styr innehållet, utan att vem som helst kan skapa och distribuera sina program. Samt naturligtvis att man kan lyssna när man vill, utan att vara bunden till en tablå. Är själv omåttligt förtjust i podcasts, en del shower är så härligt opretentiösa.

Den välberyktade tidningen Washington Post har en bra artikel i ämnet

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/05/13/AR2005051301065.html

1
Bevaka tråden