Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Python - Ny Rad

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-15 16:45

Tänkte leka lite i Python på denna gamla burken. Upptäckte att man kan skriva "Python" i terminalen för o få tillgång till Python, eller "Python *filnamn*.py" för att exekvera en text fil som inehåller python skript. Problemet är dock att Python inte verkar känna för att läsa mer en översta raden. =(

Textkodning

Ursprungligen av ez0r4y:

Tänkte leka lite i Python på denna gamla burken. Upptäckte att man kan skriva "Python" i terminalen för o få tillgång till Python, eller "Python *filnamn*.py" för att exekvera en text fil som inehåller python skript. Problemet är dock att Python inte verkar känna för att läsa mer en översta raden. =(

Det verkar verkligen lustigt, vilken textkodning använder du? Du skulle inte kunna bifoga de två översta raderna i ditt program så att vi kan kika om du missat något?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-15 18:09

Kör med "Plain Text Editor" och sparar bara filen som HelloWorld.py (eller något liknande)
Misstänker att det kan bero på versionen av Python...var hittar jag senaste versionen? Inte hela MacPython paktet, bara Python...

Kör med MacOS X 10.2.8

Testar med kodexempel ifrån DevShed. Tx.e detta:

print 'Hello world!'
print "Hello world!"

Borde ju funka...fungerar inte med...

print "Hello world!"
print "Hello world!"

...heller.

Låter som teckenkodningsproblem. Nog för att python milt sagt har sina egenheter, men jag har svårt att se någon annan förklaring än att något helt enkelt är lurt med .py-filen du skapat. Om du bifogar själva filen blir det lättare att felsöka.

I och med att du har en så pass arkaisk OS X-installation är det i vilket fall en bra idé att slänga in en mer uppdaterad python-installation, även om det sannolikt inte löser ditt problem. Som det mesta annat installeras det lämpligen via Darwinports - installera bara pakethanteraren, fixa path-variabeln och kör "port install python" så har du sedan en fräsch installation!

Ursprungligen av ez0r4y:

Kör med "Plain Text Editor" och sparar bara filen som HelloWorld.py (eller något liknande)
Misstänker att det kan bero på versionen av Python...var hittar jag senaste versionen? Inte hela MacPython paktet, bara Python...

Kör med MacOS X 10.2.8

Testar med kodexempel ifrån DevShed. Tx.e detta:

print 'Hello world!'
print "Hello world!"

Borde ju funka...fungerar inte med...

print "Hello world!"
print "Hello world!"

...heller.

Ja det borde ju onekligen fungera, jag har aldrig kört Jaguar så jag vet inte om det är något speciellt med python där. Båda varianterna fungerar fint här på Tiger. mig veterligen är MacPython den ända färdigpaketerade varianten av python för mac, men du kan alltid kompilera själv, koden ligger på python.org och python finns i fink och antagligen också i darwinports.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-15 23:17

Hm, är nog nått me min text editor då...finns det någon annan shysst text editor för att skapa *.py filer? Man verkar ju inte kunna spara med " " runt namnet för att den ska ha annat filnamn som man kan i Windows...

I normala fall (Linux) är jag väldigt glad i att kompilera saker själv, men p.g.a utrymmes brist kan jag inte installera dom utvecklings sakerna som finns för 10.2.8 (Xcode verkar inte fungera till den versionen utan stödjer tydligen bara 10.3.x och framåt)
Finns det möjligen GCC eller något att installera till OSX? Utan Xcode och annat kraffs, bara GCC kompilator.

Ursprungligen av ez0r4y:

Hm, är nog nått me min text editor då...finns det någon annan shysst text editor för att skapa *.py filer? Man verkar ju inte kunna spara med " " runt namnet för att den ska ha annat filnamn som man kan i Windows...

I normala fall (Linux) är jag väldigt glad i att kompilera saker själv, men p.g.a utrymmes brist kan jag inte installera dom utvecklings sakerna som finns för 10.2.8 (Xcode verkar inte fungera till den versionen utan stödjer tydligen bara 10.3.x och framåt)
Finns det möjligen GCC eller något att installera till OSX? Utan Xcode och annat kraffs, bara GCC kompilator.

Det finns inget som säger att du måste avsluta dina python filer med .py det är bara en konvention. Angående texteditor föreslår jag att du använder en som är avsedd för programmering. Subethaedit är visserligen inte helt avsedd för programmering men den har stöd för python syntax och det finns en version för 10.2. Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang med " " runt namnet, vad är det du vill kalla dina filer som inte fungerar?

GCC är en klurig best att installera, jag föreslår att du skaffar lite plats för Projectbuilder eller vad den hette innan xcode. Du kan alltid ta bort Performance tools efteråt för att spara lite plats. Om det är någon tröst så finns det många som tycker att Projectbuilder är bättre än xcode (innan 2.0)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-16 22:13

Då jag lyckades komma över en något snabbare mac tills vidare så kan jag nu installera det tidigare utvecklings kitet tills jag fixar Panther.
I Windows skriver man " " runt fil namnen när man sparar dom för att slippa att Windows sparar dom i det formatet som programet vill (sparar man en fil i tx.e Notepad som "HelloWorld.py" istället för HelloWorl.py så slipper man fil formats tillägget i slutet (*.txt). Effektivt om man vill skapa tx.e *.bat filer...men det va den gågna tiden...nu ärre Mac som gäller...;)

1
Bevaka tråden