Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iBook G4

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-30 11:15

HAr en iBook G4 933mhz som helt fullt och hållet oförklarligt dog igår. Satt och kikade bilder och helt plötsligt slocknade den. Och vägrar starta. Den vill starta upp (börjar smålåta som vanligt) och sedan så stänger den ner halvsekunden senare.. Har tagit ut batteri en längre stund osv, men det hjälper inte..
Vad göra? Och finns det nåt supportnummer man kan ringa, hittar inget varken i papperna mina eller på siten, kanske jag som e kass men ändå. Och hur länge gäller garanti från Applestore? har haft den i ca 14 månader...

Logikkortet som dött a la iBook style, applecare ska gälla för det felet i 3 år efter inköpet.
Synd att applecare har stängt en lördag :S

Du får snällt vänta tills på måndag.
Hände mig 3ggr inom loppet av 5v på min 1,2ghz iB, och nu sitter jag med en fullt fungerande
PowerBook istället.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 12:01

utan applecare har du 12 månaders garanti. med applecare har du 3 års telefon- och reparations support.

  • Medlem
  • 2005-05-02 14:08

om en ibook bara tvärdör så är det väll konstruktionsfel & därmed 2 års garanti efter svensk lag?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 15:46

enligt konsumentköplagen måste kunden vid reklamation efter 6 månader bevisa att felet fanns från början, och att han/hon inte orsakat det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-02 16:42

Vågar man köpa en iBook, känns som man hela tiden får höra att "dom dör".
Känns ju inte 100% precis.. Hur vanligt är detta problemet egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 16:49

Jag tror inte att det är många iBooks som dör om man ser till hur många som finns. Om man ska köpa en och är orolig kan man alltid ta AppleCare. Den kan tyckas kosta mycket men enligt mig är det en billig försäkring om någonting händer.

(ursäkta off-topic men ville bara säga det)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-02 17:20

Håller givetvis med om att AC vore det ultimata, men på en stram studentbudget är 3000:- inga småsummor. Men om man inte tecknar AC och logikkortet dör i 13 månaden, då står man alltså där med byxorna nere? (med risk för att verka upprepande & dum )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-03 12:34
Ursprungligen av Sandell:

Håller givetvis med om att AC vore det ultimata, men på en stram studentbudget är 3000:- inga småsummor. Men om man inte tecknar AC och logikkortet dör i 13 månaden, då står man alltså där med byxorna nere? (med risk för att verka upprepande & dum )

Om logikkortet dör låter det som ett konstruktionsfel som borde omfattas av reklamationsrätten (vanligt folk gör inget som kan sabba logikkortet). Jag har tidigare argumenterat här på forumet varför AppleCare är på tok för dyrt för mig - jag klarar mig på konsumentköplagen och hemförsäkringen.

De gamla G3:orna hade problem med logikkortet (har inte hört något onormalt om G4:orna) och vad jag vet har Apple förlängt garantin för dessa gamla datorer.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 15:18

Min iBook gjorde på samma sätt och garantin hade gått ut typiskt tänkte jag men men... det var fel på nätadaptern eller kontakten, den laddade ur batteriet istället för att ladda. I stället för att lysa gult vid laddning såg jag att den lös starkare orange. Vred jag på kontakten blev den svagare gul igen och då fick den stå på laddning ett tag, den gick igång igen. Den var helt död innan, jag bytte nätdel/laddare och batteri. Den går utmärkt nu. Kolla detta först.

Ursprungligen av Wheat:

Jag tror inte att det är många iBooks som dör om man ser till hur många som finns. Om man ska köpa en och är orolig kan man alltid ta AppleCare. Den kan tyckas kosta mycket men enligt mig är det en billig försäkring om någonting händer.

(ursäkta off-topic men ville bara säga det)

Håller med här. Jag köpte en ibook, och givetvis fick jag sent-söndag-kvälls-versionen, med alla möjliga haverier som följd, men tack vare AppleCare, var det bara att skicka in burken. Den har varit mer på resande fot än vad jag hunnit med. Värt varenda krona. Jag ha för mig att man måste aktivera den inom 90 dagar efter köpet.

Ursprungligen av Sandell:

Vågar man köpa en iBook, känns som man hela tiden får höra att "dom dör".
Känns ju inte 100% precis.. Hur vanligt är detta problemet egentligen?

Apple har låg felfrekvens. Men datorn är vanlig och det är klart att ingen kan ha 100%-iga produkter alltid. Det är ingen fara

  • Medlem
  • 2005-05-02 20:42

när vi ändå diskuterar detta...måste jag fråga, om jag köper en ibook imorgon, kan jag då komplettera med AC innom 1 år till den?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 00:42
Ursprungligen av P3t3r:

när vi ändå diskuterar detta...måste jag fråga, om jag köper en ibook imorgon, kan jag då komplettera med AC innom 1 år till den?

Ja, det kan du.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 09:30
Ursprungligen av P3t3r:

när vi ändå diskuterar detta...måste jag fråga, om jag köper en ibook imorgon, kan jag då komplettera med AC innom 1 år till den?

det kan du, men tror du måste beställa AC en vecka innan originalgarantin går ut

1
Bevaka tråden