Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockan-Kan man slippa den?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill hitta ett sätt att bli av med dockan i fönstret. Dvs inte heller ha den dold så den poppar upp varje gång jag far med pilen över den, eller synlig. Skulle vilja ha den som en liten symbol uppe i menyraden eller liknande lösning. Har ngn nån lösning?

  • Medlem
  • 2005-05-01 14:17

Jag har också funderat på hur man skulle kunna få ordning på det, men då docken håller koll på många processer och sällan hänger sig trots att finder och allt annat hängt sig så vore det dumt att gömma den altför mycket.

Min tanke är att det borde gå att sätta en annan fördröjning på hur snabbt den poppar upp ur det dolda läget, dvs. att man behöver vänta fem sekunder innan den dyker upp. Den som löser det blir min hjälte för dagen..

Man kan ju stänga av den helt med nåt hack, eller göra så här:
http://www.macosx.com/forums/showthread.php?t=48611

Ursprungligen av Stefan Swales:

Man kan ju stänga av den helt med nåt hack, eller göra så här:
http://www.macosx.com/forums/showthread.php?t=48611

Testar med det. Måste pricka så precis bara...
Helst skulle jag vilja lägga en symbol i menyraden. Men tack för tipset.

Lägg dockan i vänster sida. Där är man minst och far omkring med muspilen.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Lägg dockan i vänster sida. Där är man minst och far omkring med muspilen.

Precis vad jag kommit fram till.

Ursprungligen av draags:

Precis vad jag kommit fram till.

Det var ju för väl att den informationen till slut även nådde mig...

Om du lägger dock överst som ovan kan du få fram den genom att trycka [cmd + alt d]. Det borde gå att göra samma sak med ett Applescript som det säkert finns program för att lägga i menyraden. Tyvärr är jag ingen hejjare på Applescript men det finns flera på forumet som kanske kan hjälpa till?

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Om du lägger dock överst som ovan kan du få fram den genom att trycka [cmd + alt d]. Det borde gå att göra samma sak med ett Applescript som det säkert finns program för att lägga i menyraden. Tyvärr är jag ingen hejjare på Applescript men det finns flera på forumet som kanske kan hjälpa till?

Har testat lite nu men sen är det så om man kör som ovan och startar om så måste man göra om hela processen med terminal mm. Annars funkade kombinationen "rätt ok"
Ja ett sådant script vore en välgärning och renderar stor tacksamhet från undertecknad.

Ursprungligen av sisyfos62:

Har testat lite nu men sen är det så om man kör som ovan och startar om så måste man göra om hela processen med terminal mm. Annars funkade kombinationen "rätt ok"
Ja ett sådant script vore en välgärning och renderar stor tacksamhet från undertecknad.

Jag använde dockMover för att flytta min dock och jag har inte behövt att göra om det.

Jag hade även tråkigt så jag googlade och provade och kom fram till följande applescript:

tell application "System Events"
	tell process "dock"
		keystroke "d" using {option down, command down}
	end tell
end tell

Öppna Manusredigeraren (Program/AppleScript), klistra in ovanstående kodsnutt och spara i Bibliotek/AppleScript/. Spara som manus. Kör sedan Install Script Menu scriptet som ligger i /Program/AppleScript, då får du en meny där ditt nyss sparade skript ligger. Voila!

/L

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Jag använde dockMover för att flytta min dock och jag har inte behövt att göra om det.

Jag hade även tråkigt så jag googlade och provade och kom fram till följande applescript:

tell application "System Events"
	tell process "dock"
		keystroke "d" using {option down, command down}
	end tell
end tell

Öppna Manusredigeraren (Program/AppleScript), klistra in ovanstående kodsnutt och spara i Bibliotek/AppleScript/. Spara som manus. Kör sedan Install Script Menu scriptet som ligger i /Program/AppleScript, då får du en meny där ditt nyss sparade skript ligger. Voila!

/L

Tack! Fungerar fint.

1
Bevaka tråden